kan record niet schrappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
1.682
Hallo,

In de code van de "Sluitknop" schrijf ik:

Code:
Private Sub Knp_sluiten_Click()
    Dim str As String
    str = "Delete Fiche.* FROM Fiche WHERE Fiche.ID = " & Me.ID
    DoCmd.RunSQL str
End Sub

Als ik op de sluitknop klik krijg ik de melding dat ik 0 records wil schrappen...

Als ik vraag om de inhoud van str te tonen krijg ik:
Delete Fiche.* FROM Fiche WHERE Fiche.ID = 47913

wat klopt

Als ik dit als een SQL lanceer dan krijg de vraag of ik 1 record wil schrappen...
(wat dus wel degelijk klopt)

Wat gaat hier fout?

met dank
 
De vraag is niet of je code correct is (dat is-tie) maar of de query het doet. En dat zeg je niet :). Goeie kans dat er gerelateerde records aan dit fiche zitten, en nog grotere kans dat je de optie <Gerelateerde records trapsgewijs verwijderen> niet hebt aangezet in de relaties. De vraag is overigens gerechtigd of je dat überhaupt wel zou moeten doen, maar dat is een andere vraag. Het ontbreken van dit vinkje zorgt er doorgaans voor dat een record dat in meerdere tabellen voorkomt (een klant met behandelingen bijvoorbeeld) niet kan worden verwijderd omdat je dan lege verwijzingen zou hebben in die gekoppelde tabel. Zou je de cliënt wél kunnen verwijderen, dan heb je in Behandelingen verwijzingen staan naar niet-bestaande klantrecords. En dat mag dan niet. Zie het als een stuk beveiliging, om te voorkomen dat je records weggooit die nog elders gebruikt worden.

Met deze optie (<Gerelateerde records trapsgewijs verwijderen>) aangevinkt, worden alle records weggegooid, ook die in de gekoppelde tabellen. Dan ben je dus ook alles echt kwijt. Sowieso moet je die records verwijderen als je er van af wilt.
 
Je kan ook deze variant eens proberen, die bij mij (uiteraard ;) ) prima werkt.
Code:
    CurrentDb.Execute "DELETE * FROM fiche WHERE ID = " & Me.ID, dbFailOnError
    Me.Requery
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan