• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Na insert verschuift de formule, weet me geen raad meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelTonnie

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2016
Berichten
302
Hallo allemaal,

Voor mijn werk heb ik een bestand gemaakt met een invoer blad met een makroknop die de ingevoerde data via insert naar het tabblad Totalisatie zet.
Dan een tabblad Overview met grafieken die de laatst ingevoerde data moet laten zien.
In de Overview staan formules in die moet lezen uit het tabblad Totalisatie van regel 3.
De formules heb ik absoluut gemaakt met de $ tekens echter worden deze formules telkens opgehoogd.
Iemand hier een oplossing voor hoe dit aan te pakken.

Groet Tonnie
 

Bijlagen

  • ontwerpfase-Telling.xlsm
    232,6 KB · Weergaven: 40
Goedemiddag,

gebruik INDIRECT

Zie bijalge
 

Bijlagen

  • ontwerpfase-Telling (hs).xlsm
    238,4 KB · Weergaven: 31
Hartelijk dank voor de wijziging.

Indirect of verschuiving had ik iets over gelezen alleen ik begrijp die formule niet helemaal maar goed als het maar werkt.

De cellen verwijzing dat klopt nu en wordt niet opgehoogd echter de grafieken blijven dit wel doen.
Heb je daar misschien ook een oplossing voor?

Kun je mij eventueel een korte uitleg geven wat de formule indirect die je hebt aangemaakt precies doet.

:(
 
Goedemiddag,

gebruik INDIRECT

Zie bijalge

Hartelijk dank voor de wijziging.

Indirect of verschuiving had ik iets over gelezen alleen ik begrijp die formule niet helemaal maar goed als het maar werkt.

De cellen verwijzing dat klopt nu en wordt niet opgehoogd echter de grafieken blijven dit wel doen.
Heb je daar misschien ook een oplossing voor?

Kun je mij eventueel een korte uitleg geven wat de formule indirect die je hebt aangemaakt precies doet.
 
in de bijlage heb ik dezelfde truc toegepast op de ranges op de x-assen van de grafieken.

Die verwijzen nu naar cellen op hetzelfde tabblad.

zie bijlage

Type in een willekeurige cel eens =Indirect( en klik dan op de link Indirect (herkenbaar aan de blauwe tekst en de onderlijning)
 

Bijlagen

  • ontwerpfase-Telling (hs2).xlsm
    236 KB · Weergaven: 50
in de bijlage heb ik dezelfde truc toegepast op de ranges op de x-assen van de grafieken.

Die verwijzen nu naar cellen op hetzelfde tabblad.

zie bijlage

Type in een willekeurige cel eens =Indirect( en klik dan op de link Indirect (herkenbaar aan de blauwe tekst en de onderlijning)

Super bedankt, inmiddels was ik erachter hoe ik dat met die grafieken kon oplossen.
Echter kom ik nog een probleem tegen namelijk,
Op het tab Totalisatie staan formules die ook opgehoogd worden bij een nieuwe invoer.Dit zijn de formules die in de cellen DZ1 t/m EE1 staan.
Als je hier ook een oplossing voor zou weten dan ben ik heel blij.
Heb hier iets geprobeerd met indirect maar dat lukt niet.

Groet Tonnie
 
Je kan overwegen om een voorbeeldbestand te plaatsen met alleen de kern van de vraag. 27 modules met nogal slechte code is mij een beetje teveel om te doorzoeken. Vul rijen onderaan in en sorteer de handel dan heb je nergens last van.
 
Je kan overwegen om een voorbeeldbestand te plaatsen met alleen de kern van de vraag. 27 modules met nogal slechte code is mij een beetje teveel om te doorzoeken. Vul rijen onderaan in en sorteer de handel dan heb je nergens last van.

Ik doe niet aan dressuur en dwing niemand.
Toch bedankt voor je reacties.
 
Dressuur of niet, VenA heeft volkomen gelijk met de opmerking over onderaan toevoegen en de rommelige modules.
Zet VBA routines bij elkaar op soort en geef die modules begrijpelijke namen.
 
de formule in DZ1 begint met
Code:
=AANTAL.ALS(Totalisatie!$P$7;"<110")

Dat wordt met indirct en adres:
Code:
=AANTAL.ALS(INDIRECT(ADRES([COLOR="#FF0000"]3[/COLOR];KOLOM(P1);;;"Totalisatie"));"<110")

als de verwijzing naar regel 3 moet

Aan de hand van deze voorzet moet je het zelf kunnen aanpassen
 
Ik heb wel aan dressuur gedaan en er ook nog wat van opgestoken ook.
Zonder ook maar ergens last van te hebben van verschoven formules en met gebruik van VBA ipv allerlei toestanden als select, copy, zichtbaar maken, kleuren weer opmaken en weet ik veel wat nog meer kan je deze in module 247a115 plaatsen.
Code:
Sub VenA()
  With Sheets("Totalisatie").ListObjects(1)
    .ListRows.Add
    .DataBodyRange.Cells(.ListRows.Count, 1).Resize(, 135) = .Parent.Cells(1).Resize(, 135).Value
    .Range.Sort .Range.Cells(1, 129), 2, , , , , , 1
  End With
End Sub
 
Ik heb wel aan dressuur gedaan en er ook nog wat van opgestoken ook.
Zonder ook maar ergens last van te hebben van verschoven formules en met gebruik van VBA ipv allerlei toestanden als select, copy, zichtbaar maken, kleuren weer opmaken en weet ik veel wat nog meer kan je deze in module 247a115 plaatsen.
Code:
Sub VenA()
  With Sheets("Totalisatie").ListObjects(1)
    .ListRows.Add
    .DataBodyRange.Cells(.ListRows.Count, 1).Resize(, 135) = .Parent.Cells(1).Resize(, 135).Value
    .Range.Sort .Range.Cells(1, 129), 2, , , , , , 1
  End With
End Sub


Geloof dat ik hier te maken heb met de echte kenners, was ook niet naar of verkeerd bedoeld hoor maar vond het wel leuk om te reageren op je onderschrift.
Ben al lang blij met dit forum en dat iedereen zo behulpzaam is.
Heb inderdaad niet zoveel kennis van VBA en doe eigenlijk veel met makro opnames en in modules plaatsen maar daar was u al wel achter.
Mijn excuses als het verkeerd is overgekomen en bedankt voor de hulp.
 
de formule in DZ1 begint met
Code:
=AANTAL.ALS(Totalisatie!$P$7;"<110")

Dat wordt met indirct en adres:
Code:
=AANTAL.ALS(INDIRECT(ADRES([COLOR="#FF0000"]3[/COLOR];KOLOM(P1);;;"Totalisatie"));"<110")

als de verwijzing naar regel 3 moet

Aan de hand van deze voorzet moet je het zelf kunnen aanpassen

Ik ga dit ook even testen, nogmaals hartelijk dank voor u inbreng.
 
Al het quoten is niet nodig evenmin de aangepaste formules als je de code uit #11 toepast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan