Geen standaard lettertype meegeven in Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacquesL

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2018
Berichten
78
Hallo,

Is er misschien iemand die weet of je een niet standaard lettertype mee kan programmeren in Excel VBA?

Bijvoorbeeld:
Ik gebruik het lettertype Questrial. Dit is een Google-Font. Echter is dit geen standaardlettertype in Windows. Met andere woorden, wanneer een Excel bestand met dit lettertype is ingesteld en wordt geopend bij iemand die dit lettertype niet heeft wordt dit het standaard lettertype.

In HTML kan je dit meegeven in de <head> door <link href='https://fonts.googleapis.com/css?family=Questrial' rel='stylesheet' type='text/css'> in te voegen.

Mijn vraag:
Kan dit ook in VBA mee geprogrammeerd worden?

Alvast bedankt
Jacques
 
Met andere woorden, wanneer een Excel bestand met dit lettertype is ingesteld en wordt geopend bij iemand die dit lettertype niet heeft wordt dit het standaard lettertype.
Dat lijkt mij stug. Als ik een bestand open met een opgemaakt lettertype dat ik niet heb, zal dat lettertype nooit mijn standaardlettertype worden. Het lijkt mij eerder dat het werkblad wordt opgemaakt met mijn standaard lettertype. En wat is daar mis mee? Wil je mensen dwingen om jouw lettertype te installeren?
 
Beste OctaFish,

Ik dacht dat dit een Forum was waar je vragen kon stellen en niet om als een klein kind op de vingers getikt te worden. Maar buiten dat.

Het gaat hier om de opmaak/layout van een userform. Wanneer je geen standaard lettertype gebruikt op een website zal deze bij de gebruiker worden omgezet naar Times New Roman. Om te voorkomen dat daarmee het layout om zeep geholpen wordt kan je het lettertype meegeven in de head van de html pagina of in de CSS.

Mijn vraag is alleen maar of dat ook mogelijk is om dat in VBA mee te geven zodat het layout van de userform in tact blijft.

Duidelijk??

Groetjes
Jacques
 
In VBA kan je denk ik weinig anders doen dan controleren of het font aanwezig is en zoniet, de gebruiker van dat feit in kennis stellen, inclusief een download link naar het otf bestand.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dit een Forum was waar je vragen kon stellen en niet om als een klein kind op de vingers getikt te worden.
Je stelt een vraag, ik stel een tegenvraag. Daarnaast verifieer ik een stelling die je doet; voor hetzelfde geld weet jij iets wat ik niet weet. Wat is daar mis mee?
Wat betreft je formulier (nu ben je ook wat duidelijker in wat je precies wilt bereiken, dat was ook nogal vaag): een Userform bestaat uit objecten die zijn opgemaakt met een bepaald lettertype. Dat lettertype moet je dan inderdaad wel hebben op de computer, anders krijgt het formulier een andere weergave. In jouw geval zou je bij het Initialize event van het formulier kunnen checken of het lettertype geïnstalleerd is (je kunt de bibliotheek uitlezen met VBA) en op basis daarvan een actie uit kunnen voeren die van alle labels en tekstvakken het font vervangt door een letterype dat wél standaard aanwezig is, en dat je kunt gebruiken als vervanger voor jouw lettertype.
 
Als het om een userform gaat zou je het in een Worddocument kunnen opnemen.
Word biedt nl. wel de mogelijkheid een font in het bestand zelf op te nemen.
 
weliswaar wat omslachtig:

Met wat code van https://datapluscode.com
Font meesturen, bij openen kan ik Font gebruiken, (ook bij geen rechten om Font te installeren.)
Moet wel na openen de Font (in dit geval cel E5) (middels VBA) aanpassen, anders blijft deze op de default
 

Bijlagen

  • questrial.zip
    39,9 KB · Weergaven: 25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan