Variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
163
Ik wil een database maken waarbij een gebruiker start op een inlogscherm. De daar ingevoerde naam moet in elk daarna te openen formulier boven in de header komen te staan. Ik dacht dat te doen met de variabele Public, Public User as string. Dit lukt echter niet, in een nieuw formulier wordt de variabele User niet herkend. Wie kan mij helpen. Alvast bedankt
 
Het zou an sich nog wel moeten lukken met een Public variabele, maar ik vermoed dat je die op de verkeerde plek hebt gedefinieerd. Maar ik ga je niet vertellen hoe je dat dan wél moet doen, omdat er een veel betere oplossing is, die een stuk stabieler is (variabelen willen hun inhoud nog wel eens kwijtraken) maar ook op veel meer plekken bruikbaar. Ik heb het dan over de TempVars collectie.
Die declareer je op je startformulier, waar je de naam (vanuit een keuzelijst vermoed ik) uitleest. Die zet je vervolgens in de nieuwe tempvar.
Code:
    TempVars.Add "varUser", Me.cboUser.Value
Op je formulieren zet je dan de waarde in het label:
Code:
Private Sub Form_Load()
    Me.lblTitel.Caption = TempVars("varUser").Value
End Sub

Je kunt een TempVar altijd een nieuwe waarde geven, je kunt hem weggooien, opnieuw aanmaken, kortom: gedurende de Access sessie kun je er van alles mee doen. Een toegevoegde TempVar variabele blijft actief tot je de database sluit, dus vanaf begin tot eind bruikbaar. Zoals ik al zei, je kunt er meer mee doen, zoals in queries gebruiken, op rapporten etc.
 
Octafish,

Wederom bedankt voor jou snelle reactie en bereidheid mij te helpen. Ik ga jou oplossing direct toepassen.
Zoals in mijn vraag geschreven met de Variabele PUBLIC lukte het niet Bij het open van een formulier getest door op dat moment een msgbox te plaatsen met de waarde van de variabele. Dit gaf telkens een foutmelding
 
Mocht je willen weten waarom het niet werkt, dan zul je iets meer informatie moeten geven. Zoals de exacte locatie waar je de variabele hebt gedefinieerd, en hoe je hem vult. Maar dan nog: TempVars zijn zóveel beter...
 
octafish


Jou oplossing werkt perfect. Ik laat het bij deze oplossing, waarom mijn Public variabele niet werkt is voor mij op dit moment niet zo interessant. Bedankt voor jou hulp

Groet Albert Kleine
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan