• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De laatste (ooit) gevulde cel blijft verder omlaag zakken, hoe los ik dat op?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Humadgen

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2006
Berichten
251
Hallo

Situatie: op een nieuwe sheet typ ik in cel F12 iets willekeurigs.
Dit is op dat moment de cel die het verst is vanaf A1

Met behulp van een Macro (dat is de praktijk situatie maar kan ook handmatig) voeg ik vervolgens boven regel 12 vijf regels in.
De cel met de getypte waarde komt dan in Cel F17 te staan.

Met een andere Macro ( maar kan ook handmatig uiteraard ) delete ik daarna weer 5 regels,
Cel F12 is dan weer de cel met de waarde die "ogenschijnlijk" het verste weg is.

Maar als ik daarna met <Ctrl> + <End> ga checken dan springt mijn cursor naar F17 !!!!!
Dit process gaat me op een bepaald moment opbreken als ik in het process wat ik gebruik iedere dag een aantal keer per dag 500 regels moet invoegen en daar na weer moet verwijderen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat in EXCEL alleen de cellen waar ECHT iets in staat als laatste cellen worden herkent.
DELETEN van regels werkt blijkbaar niet

Ik heb al gezocht in het Forum, maar misschien niet de juiste zoek waarde gebruikt, dus mocht het al ergens staan beschreven dan hoop ik dat iemand me daar naar toe kan verwijzen.
Alvast bedankt.

Humadgen
 
Laatst bewerkt:
Met onderstaand pak je de laatste cel waar werkelijk iets in staat.
Code:
Application.goto cells(rows.count,6).end(xlup)
 
Da's best wel vervelend. Geen code en geen bestandje dan maar; de usedrange wordt pas bijgewerkt als het bestand opgeslagen en afgesloten wordt. Bij het opnieuw openen werkt alles weer zoals verwacht.
 
@ HSV
Dank je wel voor je reaktie.
Misschien is mijn probleem niet duidelijk genoeg beschreven.

Ik vrees dat door het invoegen en deleten de "ogenschijnlijk" laatste cel steeds verder zakt en op een bepaald moment het signaal komt.... "DAT IK NIET MEER MAG INVOEGEN"

Hoe voorkom ik dat de RANGE ook alleen maar de RANGE is die waarde heeft
 
Laatst bewerkt:
Je openingsvraag begreep ik wel, maar je vervolgvraag juist niet.
 
Volgens je informatie in #1.
Ga in de cel A12 staan, druk op CTRL+SHIFT+END.
Alles vanaf regel 12 is nu naar beneden geselecteerd.
Klik met rechts in de selectie en kies Verwijderen.
Daarna kies je voor Alles omhoog verplaatsen.
Sluit Excel en open je document opnieuw.
Nu is dat vreemde effect weg.

Het zal op enig moment wel terug komen.
Het is een probleem in Excel dat er al sinds Office 2007 in zit en Microsoft maar niet oplost.
 
Laatst bewerkt:
@ edmoor

Als ik het handmatig doe

Ga in de cel A12 staan, druk op CTRL+SHIFT+END.
Alles vanaf regel 12 is nu naar beneden geselecteerd.
Klik met rechts in de selectie en kies Verwijderen.
Daarna kies je voor Alles omhoog verplaatsen.
Sluit Excel en open je document opnieuw.
Nu is dat vreemde effect weg.

lukt het idd.

Maar als ik het in een code wegzet

Code:
 Sheets("BASIS").Select
    ActiveSheet.Unprotect
    Range("A11").Select
    Do
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
    Loop Until IsEmpty(ActiveCell.Offset(-1, 0))
    
    Range(Selection, ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell)).Select
    Selection.ClearContents
    Selection.Delete Shift:=xlUp

Dan lijkt het niet te gaan. Wat gaat er fout? Ik zie het niet.
 
Dat gaat ook niet werken vanuit code omdat zowel het document als Excel zelf afgesloten moeten worden.
 
Ja, dat is een cruciale stap.
 
Dit process gaat me op een bepaald moment opbreken
Wat de bedoeling is van die lastcell die je dan opbreekt ontgaat me in het geheel.
 
Als je na het deleten van de 5 rows dit in de code zet, werkt het dan?
Code:
ActiveWorkbook.Save
 
Wat houd je tegen om dat gewoon te testen?
 
@ HSV
Ik wil voorkomen dat op een bepaald moment EXCEL zegt, je kunt niet meer invoegen, om dat ik het bestand voor iemand anders naak en ik niet alttij d in de gelegenheid zal zijn mo te assisteren als het fout zou gaan .maar geloof dat die lege cellen niet dat signaal geven.

@ edmoor
Ik was vergeten om te zeggen dat ik uiteraard wel, nadat ik die code had gebruikt, ik het bestandje had ge-closed + ge-save. Daarna heb ik het weer geopend, en waar ik zou verwachten dat door de code, "De loop", vanaf "de eerste lege cel" en daarna "het gehele bereik tot aan de cel met die lege waarde" zou vinden dmv de <ctrl> + <shift> + <End> en zou weghalen, ik toch nog lager uitkwam dan het leeg en weggehaalde gebied.

dus misschien doe ik iets niet goed, want handmatig geeft het wel het gewenste resultaat.


Maar gelet op wat jullie allemaal hierboven zeggen: Het lijkt erop dat ik me zorgen maak om niks want blijkbaar heeft een lege cel geen gevolg voor het verder invoegen van regels.


@ edmoor
Ik zal jou code er ook nog bij zetten, ( kan nooit kwaad om te saven )

Allen bedankt voor het meedenken.

Grtmx
Humadgen
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan