• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Subtotalen van een gefilterde selectie weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

KMountain

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2018
Berichten
7
Ik heb een excel map met 2 tabbladen: dashboard en data.
Op het dashboard maak ik gebruik van deze formule =SUBTOTAAL(3;DATA!L:L) waarbij ik filter op bijvoorbeeld kolom D.
In kolom L staan echter 4 verschillende waarden in de cellen, de cijfers 1, 2, 3 en 4
Wat ik graag wil zien bij deze filtering is hoeveel cellen in kolom L van het tabblad DATA het cijfer 1 in de cel hebben staan, het cijfer 2 enz.
Dus in het tabblad Dashboard wil ik bijvoorbeeld in cel A2 het subtotaal aantal cellen zien van het tabblad DATA die het cijfer 1 bevatten, en cel A3 dan het subtotaal van de cellen met het cijfer 2 enz.

Welke formule gebruik ik daarvoor?

Bedankt!
 
Welkom op het forum.

Goede gewoonte is een vraag te illustreren met een voorbeeld (excel) bestand. Geef daarin (evt. handmatig) aan wat je hebt en wat je wilt. Dit voorkomt gokken, overtypen, onnodig werk etc.
 
Met de volgende formule in cel B8 zou het moeten werken:

PHP:
=SUMPRODUCT((DATA!$L$2:$L$9999=B$6)*SUBTOTAL(2;OFFSET(DATA!$L$2;ROW(DATA!$L$2:$L$9999)-ROW(DATA!$L$2);)))
 

Bijlagen

  • Excel voorbeeld(pcb).xlsx
    41,4 KB · Weergaven: 49
Als ook.
Code:
=SOMPRODUCT(SUBTOTAAL(3;INDIRECT("data!L"&RIJ($2:$50)))*(DATA!$L$2:$L$50=KOLOM(A1)))
 
Bedankt HSV, die formule berekent inderdaad het gewenste resultaat.

Nog een vraag, ik zou graag ook per land het subtotaal willen zien van de selectie die je dan maakt in het tabblad DATA, welke formules heb ik daarvoor nodig?
Zie bijlageBekijk bijlage Excel voorbeeld 2.xlsx
 
Zo?
Code:
=SOMPRODUCT(SUBTOTAAL(3;INDIRECT("DATA!L"&RIJ($2:$9999)))*(DATA!$L$2:$L$9999=KOLOM(A1))*(DATA!$D$2:$D$9999=$A22))
 
Maar welk deel van die formule is dan variabel zodat het subtotaal wordt gezocht op land?
 
Code:
$a22
 
Als ik dat test in het eerder geuploade document gaat dat goed voor Idonesie op rij 22, maar voor de overige 2 landen niet, die geven dan hetzelfde resultaat als bij Indonesie.
 
De formule moet je plaatsen in B22 en dan kopiëren naar rechts en beneden.
 
Ontzettend bedankt!
Ik heb het excel blad werkend zoals ik het graag wilde hebben.
Dank voor jullie input.
 
@KMountain,
Even uit nieuwsgierigheid: welke oplossing heb je werkend zoals je wilde ?
Volgens mij geven de 3 oplossingen verschillende resultaten.
 
Piet, ik tel er twee, die van jou en die van mij doen hetzelfde.
De laatste is een vervolgvraag/uitbreiding.
 
Harry, je hebt gelijk.
Ik was met te veel topics gelijktijdig bezig :(
Ik heb nog een keer getest en die van jou doet het ook.:thumb:
Sorry.
 
Piet, inderdaad wat Harry zegt.
Met de door jouw aangegeven formule kreeg ik het overigens (het 1e subtotaal op basis van filtering) niet werkend, met die van Harry wel.
De 2e vraag was een uitbreiding waarop VeA de juiste formule opgaf.
Nogmaals bedankt allen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan