• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel VLOOKUP

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvesfouquet4

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2018
Berichten
5
Hallo,

Ik ben al een tijdje op de sukkel in mijn excel file om een bepaalde zoekopdracht tot een goed einde te krijgen.
Wat ik zou willen doen is het volgende :
- Een geindexeerd uurloon importeren online via deze link : http://www.petrolfed.be/nl/petroleu...en-van-de-arbeiders-de-petroleumsector-pc-117
- Ik sla elke maand mijn loonfiche op, dus de bedoeling zou zijn dat hij aan de hand van de datum uit die bepaalde loonfiche, gaat zoeken op die website, welk uurloon er van kracht was gedurende die maand, en indien er geen update van het uurloon was, het uurloon aanhoudt van de vorige maand.

Ik geraak er moeilijk aan uit met VLOOKUP hoe ik dit kan doen, omdat ik eerst op datum de betreffende alinea moet gaan zoeken uit de geimporteerde gegevens, en dan in diezelfde kolom daaronder moet zoeken als op "Geschoolde werklieden 2de categorie". En dan zou hij in de kolom naast "Geschoolde werklieden 2de categorie" het uurloon moeten weergeven van die maand.

Het resultaat zou het geindexeerd uurloon moeten zijn in een cel, zodanig dat ik hiermee verder kan rekenen in alle formules

Als iemand me een zet in de goeie richting zou kunnen geven zou ik dat heel erg apprecieren!
Bedankt!
 
Het opzoeken zou je in 2 stappen kunnen doen.
Zie in bijlage , sheet: Loonfiche2018, range: N8 - P9
 

Bijlagen

  • template(pcb).xlsm
    358 KB · Weergaven: 32
Het opzoeken zou je in 2 stappen kunnen doen.
Zie in bijlage , sheet: Loonfiche2018, range: N8 - P9

ik denk dat je mijn probleem hebt opgelost! ik snap er nu nog niets van hoe je het gedaan hebt en dat zal ik morgen eens uitzoeken, alvast heel erg bedankt voor je tijd & moeite !
zal komende dagen verder werken om het bestand te verfijnen en overtollige info samen te vatten

ook moet ik de print knoppen / vinkjes / dropdown lijsten enzv proberen te vervangen door alternatieve mogelijkheden, omdat ik blijkbaar deze excel niet kan openen op een ipad/iphone zonder complicaties..
als iemand tips of workarounds zou hebben hiervoor, dan is alle info altijd welkom :)
 
Het opzoeken zou je in 2 stappen kunnen doen.
Zie in bijlage , sheet: Loonfiche2018, range: N8 - P9

ik heb dit nu even getest voor de maand april, en daar er geen indexering is gebeurd van het uurloon, krijg ik nu een error, daar hij de maand april niet kan vinden
hoe kan ik dit aanpassen in uw formule dat hij dan gaat zoeken naar de laatst te vinden maand in tabblad "indexuurloon"?
 
In cell N5 de formule:
PHP:
=MAX(indexuurloon!$A:$A)
en in cell N8:
PHP:
=MIN(Rooster!M4;N5)
Dan geeft hij geen error.
 
In cell N5 de formule:
PHP:
=MAX(indexuurloon!$A:$A)
en in cell N8:
PHP:
=MIN(Rooster!M4;N5)
Dan geeft hij geen error.

klopt, bovenstaande blijkt te werken. ik begrijp het gedeelte '=min(...)' , maar hoe de formule "max" werkt niet.
hoe weet die formule dat de grootste waarde die hij moet kiezen een datum is? indexuurloon staat vol andere data & cijfers
 
Datums zijn in feite als datum geformateerde getallen (het getal is het totaal aantal dagen na 1-jan-1900)
Met de SUM formule kun je een reeks sommeren ook al staan daar teksten tussendoor.
Bij toeval zijn in kolom A alleen de datums getallen en de rest is tekst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan