• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 formules voor 1 cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

sont

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2004
Berichten
188
Nog een vraagje voor de experts.

Is het mogelijk om 2 formules in 1 cel te gebruiken?
Wat ik bedoel, waneer er in mijn bestand in Cel D10 een nummer staat dan pakt hij bij vertikaal zoeken gegevens uit de bron en zet hij die in cel B10.
Nu wil ik dat wanneer een nummer in Cel C10 wordt geplaatst dat hij andere gegevens( ook uit de bron) in Cel B10 plaatst die ook al gebruikt wordt.

Dus bij invullen Cel D10 zet hij bijvoorbeeld A neer in Cel B10.
en bij invullen Cel C10 dat hij dan bijvoorbeeld B neerzet in Cel B10
Of Cel D10 of Cel C10 wordt ingevuld en niet beiden!

De formule die ik gebruik voor de Cel D10 is:

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D10;Bron!A1:D1188;2;ONWAAR);Bron!A1)


Hoop dat het een beetje duidelijk is
Bekijk bijlage Nieuwe Weeklijst TDNI Week 9-2018 TEST.xlsx


Bedankt alvast!

Hans
 
Code:
=KIEZEN(VERGELIJKEN(ZOEKEN(9999999999999;C10:D10);C10:D10;0);"Dit is formule één";"En hier plaats ik twee")

Als er in kolom C iets staat, kiest de formule voor één, staat er iets in kolom D, dan kiest de formule voor twee.

Greetz/Excelbat
 
Ik krijg een #N/B fout.
formule 1
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C10;Bron!A1:E1188;5;ONWAAR);Bron!A1)
formule 2
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D10;Bron!A1:E1188;3;ONWAAR);Bron!A1)

Formule totaal
Code:
=KIEZEN(VERGELIJKEN(ZOEKEN(9999999999999;C10:D10);C10:D10;0);"=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C10;Bron!A1:E1188;5;ONWAAR);Bron!A1)";"=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D10;Bron!A1:E1188;2;ONWAAR);Bron!A1)")


De gegevens die in Cel C10 geplaatst wordt is : App.lasten UW P 00 (bron kolom 5)
De gegevens die in Cel D10 geplaatst wordt is : App.lasten UW S 00 (bron kolom 2)

Het enige verschil tussen de cellen is maar 1 letter. P of S . Misschien een makkelijkere formule?



Hans.
 
Laatst bewerkt:
Zelf even aanpassen.
Code:
=ALS.FOUT(ALS(C10="";VERT.ZOEKEN(D10;Bron!A1:D1188;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(C10;Bron!A1:E1188;3;ONWAAR));Bron!A1)
 
@HSV

Het is gelukt met wat aanpassing van de formule. Bedankt daarvoor. :thumb:

Wat ik me nu afvraag of het mogelijk is om maar in 1 kolom gegevens in te vullen zodat ik geen verkeerde waardes uit de bron krijg.
Heb nu in de formule aangegeven dat hij moet kijken naar die 2 cellen. Maar wat gebeurd er als de beide cellen ingevuld wordt? Juist hij telt op en dat mag niet!
Het is of alleen Cel C9 of alleen Cel C10 .

Voorbeeld : Gemaal 25 heeft een naam. Wanneer iemand nu allebei de cellen invult denkt Excel dat hij gegevens op moet halen van gemaal 50 (25+25) Wat resulteert in een andere Gemaal naam.(logisch)

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C9+D9;Bron!A1:D1188;3;ONWAAR);Bron!A1)

Is er een makkelijke manier om te voorkomen dat hij dit doet? Wil eigenlijk dat wanneer er iemand 2 waardes invult hij een pop-up krijgt met de info dat hij maar één cel moet invullen en dus een foutwaarde geeft wanneer de beide cellen ingevuld zijn. Kan je me op weg helpen?
Heb al zitten kijken naar een OF functie maar kwam daar niet direct uit.
 
Invoer afvangen met Data Validatie.
 
Laatst bewerkt:
@Ginger.

Afvangen met data Validatie zal denk ik niet gaan?
Ze mogen in allebei de kolommen hetzelfde invullen en dat kan je toch niet afvangen met validatie?

Als ze in Cel C9 iets invullen dan wordt er een boekingsnummer aan gekoppeld (in dit geval onderhoud)
Als ze in Cel D9 iets invullen dan wordt er een ander boekingsnummer aan gekoppeld (Storingen)

De beide kolommen (C en D) hebben dezelfde nummers om in te voeren alleen het boekingsnummer veranderd. Alleen ze mogen niet allebei ingevuld worden daar het resulteert in verkeerde data en dat wil ik graag voorkomen.
 
Je kan bij Data Validatie ook formules gebruiken. Kijk dus bij de ene of de ander nog leeg is en omgekeerd bij de andere cel. Ik heb nu ff geen Excel voorhanden, maar hier zou je uit moeten kunnen komen.
 
Bedankt voor de info.Ik ga ermee aan de slag :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan