lightroom 4 en canon 6D mark II

Status
Niet open voor verdere reacties.

ilsak

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2003
Berichten
27
Ik had lightroom 4 op mijn laptop staan en fotografeerde met canon 650D, na aankoop vd 6D mark II kan ik niet meer werken in lightroom 4, ik heb een proefversie gedownload lightroom CC maar die werkt net wat anders dan de lightroom 4, welke versie is wel mogelijk met de 6 D mark II?
Het forum van Adobe is ook niet echt gebruiksvriendelijk, ik zie niet eens hoe ik hun deze vraag moet stellen :shocked:... (ben niet de enige trouwens).
 
Lightroom is niet afhankelijk van de camera versie, dus daar ligt het niet aan. Ik heb zelf Lightroom 4 met de eerste versie van de 6D en dat werkt feilloos. Je probleem ligt hem denk ik in het feit dat jouw RAW bestanden niet herkend worden door Lightroom. Misschien moet je ze eerst converteren naar een format dat je wél in Lightroom kan importeren, bijvoorbeeld met de gratis Adobe DNG converter.
 
raw

klopt maar bij de 650 d heb ik altijd de RAW bestanden kunnen integreren, nu herkent hij ze niet meer. maar dan moet ik alle raw foto's eerst omzetten ? dan verlies je toch kwaliteit, ik maak ze altijd in raw/jpeg
 
De 650 (Ligt toevallig ook bij ons in de kast, naast de 6D) is een oudere camera, net zoals Lightroom 4 een behoorlijk verouderde versie is die niet meer wordt bijgewerkt door Adobe. Dat is ook de reden dat ik de laatste standalone (6) maar heb gekocht. Sowieso een aanrader, maar dat staat hierbuiten. Maar elke Lightroom versie heeft zijn eigen RAW engine, en die is uiteraard gebouwd op camera's die er toen waren, niet op camera's die nog gemaakt moesten worden zoals de 6D Mark II. En daar zit 'm dus het probleem. Ik heb zelf hetzelfde probleem bij mijn Lunix, die ook RAW bestanden maakt die niet door Lightroom gelezen kunnen worden. Vandaar dat ik daar de converter voor gebruik, die dan weer prima werkt. En in batch, dus je kunt met één actie 700+ foto's omzetten. Duurt alleen een paar uur :).
 
maar den heb je geen kwaliteitsverlies ? Ik wil later de foto's vergroten voor tentoonstelling of zo...
 
Je blijft in RAW zitten, maar dan een ander formaat. Dus dat gaat wel goed. Je kan ook overstappen op On1 Raw 2018, dat is eigenlijk beter als Lightroom, en ondersteunt veel meer formaten. Mijn Lunix bijvoorbeeld is daarin geen enkel probleem. En het is ook nog eens goedkoper!
 
proefversie

heb je daar ook een proefversie van ? dan probeer ik dat eerst? ook gebruiksvriendelijk ?:eek:
 
trial

ik ga het even proberen, bedankt voor de tip !

u hoort nog van mij !:thumb:
 
raw

ik heb nu de proefversie gedownload, maar zit nu te worstelen met het watermerk, je kan niet zoals in lightroom een simpele aanmaken in toevoegen? je moet het zogezegd importeren ?
 
watermerk

ik had nog geen reactie op het watermerk gehad, ik wacht nog ff af dan om de lightroom aan te schaffen.
 
Ik had je laatste opmerking nog niet gezien; zal er vanavond even naar kijken! Heb wel even in de handleiding gekeken, en daar staat dat je een watermark kan toevoegen bij het Exporteren. Daar kun je een afbeelding toevoegen die je als watermerk wilt gebruiken. Er is nog géén (schaalbare) tekst mogelijk, maar ik heb op het gebruikersforum daar wel al een aantal vragen over gevonden, dus wellicht dat in een volgende versie er wel iets zit. Maar een bestaande afbeelding als watermerk toevoegen kan dus wel.
 
toevoegen

ik heb dat al geprobeerd maar kreeg dan bv een watermerk met een witte achtergrond , ik wil gewoon doorzichtig :-(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan