medicatie toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nobeleyes

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2013
Berichten
47
Hoi,

Ik ben een newbie op vlak van access maar heb wel begrepen dat mijn vraag zou moeten kunnen lukken.

Ik heb een formulier ontworpen waar medische gegevens van klant moet inkomen.
In een vroegere tabel uit excel heb ik een lijst waar je alle medicatie alfabetisch hebt staan.
nu zou ik graag het volgende willen doen:
voor iedere klant bij medicatie:
- wanneer ik begin te typen in het invulvak dat hij automatisch in de lijst van excel gaat zoeken en aanvult.
- indien de klant meerdere medicijnen neemt dan moet de mogelijkheid zijn dit x aantal keer onder elkaar uit te voeren

wie oh wie kan me op weg helpen?

is dit enkel mogelijk met VBA of bestaat er een mogelijke functie in access 2016?

thx alvast
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'Excel tabel'; je wekt eerst de indruk ('vroegere tabel') dat je die lijst in een Access tabel hebt geïmporteerd, maar 3 zinnen later wil je dat de medicijnen worden opgezocht in een Excel bestand. Dat laatste lijkt mij dus niet de aangewezen oplossing, de eerste (Excel tabel in Access zetten) wel. Laten we er dus vanuit gaan dat je die tabel in Access hebt geïmporteerd, en dat het een gewone vaste tabel is waarin je uiteraard ook je mutaties kan doen.

Het eerste deel van je 'probleem' snap ik eerlijk gezegd niet, want als je een keuzelijst met invoervak maakt op basis van een tabel, dan kún je probleemloos zoeken in de tabel, en dan wordt de lijst dus netjes gefilterd op de eerste letter(s) die je typt. Als dat bij jou niet werkt, dan is er dus iets vreemds aan de hand.
De tweede vraag is wat lastiger, omdat ik niet precies snap wat je nu eigenlijk wilt met je database/tabel/formulier. Als je medicaties wilt bijhouden van patiënten, dan zijn die, in mijn persoonlijke ervaring, zelden altijd gelijk. Als iemand meerdere medicijnen krijgt, is de doses vaak afwijkend (de eerste een hele pil, de volgende een halve etc) en het lijkt mij dat je dat per medicijn moet kunnen opgeven. Ook kan de duur van het innemen wellicht per medicijn anders zijn, of misschien ook het aantal pillen per dag, dan wel de starttijd van de behandeling. Kortom: het zou mij niets verbazen als er per medicijn allerlei variabelen zijn die je óók wilt vastleggen.
Daarmee krijg je een situatie die je anders moet oplossen, want dan heb je een aparte tabel nodig voor het registreren van de uitgiftes. En dat zou ik dus altijd doen: een tabel voor de persoonsgegevens, een tabel voor de medicijngegevens en een tabel voor de registraties. Daar maak je dan een doorlopend (gekoppeld) formulier van op je Patiënten formulier zodat je per persoon de medicaties kan vastleggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan