• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Eenvoudige verjaardagskalender

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.662
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Zou graag de juiste formule hebben voor het berekenen van de leeftijd op de dag dat iemand jarig is. In het voorbeeld is dat vandaag en dat is niet juist.
Bekijk bijlage Verjaardagskalender.xlsx
 
Code:
=Datumverschil(F3;NU();"Y")

Geeft het verschil tussen de twee data in volledige jaren, dit kan je dus gebruiken voor leeftijd.
 
Is dat niet het probleem? Dan kom je op 51. Je bent geboren op 10/12/1966 en jarig op 10/12/2018 dan ben je op die dag toch 52?
Sorry, ik denk dat ik er naast zit. Ik heb het voorbeeldbestand onjuist ingevuld.

Het klopt toch niet, want bij meerdere data invullen klopt de uitkomst niet.

NU is F3 met jaartal 2018 (het van toepassing zijn jaartal)?
 
Laatst bewerkt:
Het is nog geen 10-12-2018, dus ben je nu 51 je zal zien dat je op die datum 52 ben.
Zet er anders + 1 achter.
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik. Maar de leeftijd 'nu' is juist niet de bedoeling (i.v.m. jubileadata). Weet niet of +1 in alle gevallen de oplossing is.
Edit:
Het is niet 'de' oplossing. Het is de bedoeling uitsluitend de leeftijd op de dag van jarig zijn en niet NU.
Je moet dat dan koppelen aan dezelfde dag in 2018.
 
Laatst bewerkt:
@Excelamateur,
als je verjaardag al voorbij is dit jaar klopt de formule niet meer.

Om de dag te berekenen dat iemand jarig is van dit jaar:
Code:
=DATUM(JAAR(NU());MAAND(F3);DAG(F3))
Als je deze formule gebruikt in het voorstel uit post #2 dan krijg je het volgende:
Code:
=DATUMVERSCHIL(F3;DATUM(JAAR(NU());MAAND(F3);DAG(F3));"Y")
Deze laatste formule geeft de gewenste uitkomst van TS
 
De formule die ik heb gegeven geeft als uitkomst hoe oud de persoon vandaag is.

Mocht je willen weten hoe oud een persoon dit jaar wordt kan je inderdaad de jaren met elkaar vergelijken.

Voor de rest zou ik zeggen: vraag even aan professor Google. Er zijn zat voorbeeld verjaardagskalenders te vinden, misschien makkelijker aangezien je deze vraag stelt.
 
Stel uw vraag even opnieuw van wat je nu juist wenst.
op de dag dat iemand jarig is
Dit is het blijkbaar niet want de aangeven formules doen dit dit wel.
Dus een gokje
Code:
=JAAR(VANDAAG())-JAAR(F3)
 
Misschien denk ik te gemakkelijk, maar voldoet dit niet?
Code:
=$B$1-JAAR(F3)
 
De formule die ik heb gegeven geeft als uitkomst hoe oud de persoon vandaag is.
Mocht je willen weten hoe oud een persoon dit jaar wordt kan je inderdaad de jaren met elkaar vergelijken.
Voor de rest zou ik zeggen: vraag even aan professor Google. Er zijn zat voorbeeld verjaardagskalenders te vinden, misschien makkelijker aangezien je deze vraag stelt.
Ik zeg niets en maak geen verwijten. Met Google is juist het probleem dat er niet begrepen wordt wat je exact wilt. Ik heb daar echt wel een uur naar gekeken en geprobeerd. Begrijp niet alles. Gun mij even de tijd om de aangedragen oplossingen te proberen. Met dank.

Edit:
Dat laatste is 'de' oplossing. Ik sla alle aangedragen oplossingen op voor later. Ga nu eerst even wat gegevens invoeren. Bedankt allemaal voor de hulp.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel dit ook zeker niet als een persoonlijke aanval, maar ik vind dat je er iets beter over na mag denken wat de vraag is voor je de vraag stelt.
Jouw probleemstelling is namelijk geen excel vraagstuk, de formule is niet het probleem maar de logica. Nu vind ik dat persoonlijk niet zo heel erg, maar als ik dan kijk welke oplossing jouw vraagstuk beantwoord dan denk ik dat ieder persoon hier ook wel op had kunnen komen als je je erin verdiept.
 
Zou graag de juiste formule hebben voor het berekenen van de leeftijd op de dag dat iemand jarig is. In het voorbeeld is dat vandaag en dat is niet juist.

Het staat toch echt wel in de vraag. Aan de hand van de voorbeeld laat ik ook nog eens zien dat daar het antwoord niet juist is.
Voor logica moet je niet bij mij zijn. Ben ook niet 'ieder' persoon. Verdiepen in de materie doe ik wel, maar ik bevat het vaak niet. Dan mogen anderen die dat wel kunnen heel blij zijn. Nogmaals dank voor de hulp.
 
Code:
=$B$1-JAAR(F3)
Zie niet in wat hier fout aan gaat...

Op je verjaardag is je leeftijd toch dit jaar minus je geboortejaar?
 
Laatst bewerkt:
Oke dan zal ik je helpen.

Wat bedoel je met de leeftijd op de dag dat iemand jarig is? Ik hoop nog meer dan 50 dagen mee te maken waarop ik jarig ben en op elke dag heb ik een andere leeftijd.

Dus er vanuit gaande dat je dit niet bedoeld, dan kan je bedoelen welke leeftijd de persoon wordt in 2018 op zijn verjaardag. In dat geval gewoon de formule gebruiken die al gegeven is:
Code:
=$B$1-Jaar(F3)

Je kan ook bedoelen dat je wilt weten wat de leeftijd is van de persoon op de komende verjaardag. Dus als de persoon bijvoorbeeld gisteren jarig is geweest, dat je dan wilt weten hoe oud de persoon volgend jaar wordt.

Het is geen onwil om te helpen, maar je vraag is niet duidelijk.
 
Alles is prima gegaan. Ik heb er al zo'n vijfhonderd ingevoerd.:thumb:
 
En mogen we weten met welke oplossing je aan de slag bent gegaan? Dit voor de archieven van dit forum.
Deze van mij doet hetzelfde als deze van Alex.
Maar bij die van Alex heeft het voordeel dat je het jaar kan aanpassen in cel B1 terwijl mijn oplossing enkel kijkt naar het huidige jaar
 
Laatst bewerkt:
@Plongske,
Dat heb ik al geschreven in post 10.
Dat laatste is 'de' oplossing.
Het is de oplossing van AlexCel in post 9.
Hij schrijft: "Misschien denk ik te gemakkelijk, maar voldoet dit niet?"
Vervolgens: "Zie niet in wat hier fout aan gaat...
Op je verjaardag is je leeftijd toch dit jaar minus je geboortejaar?

Waarom deze oplossing?
Zeer goede oplossing omdat het zeer eenvoudig is en geeft het juiste resultaat. Het is ook direct gekoppeld aan 2018 wat volgend jaar natuurlijk 2019 is. Ik hoef dus alleen het jaartal 2018 te wijzigen. Waarom de leeftijd op je verjaardag? Ik kan dan direct zien of iemand een bijzondere verjaardag qua aantal jaren heeft.

Op je verjaardag is je leeftijd toch dit jaar minus je geboortejaar?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de terug koppeling.
Zoals juist vermeld wat de voordelen waren van die van Alex. Typ een ander jaar in cel B1 en je weet direct hoe oud/jong iemand is.
Terwijl je bij mijn aanbreng enkel de leeftijd weet van huidig jaar daar de formule kijkt naar het jaar van vandaag en je niet ieder jaar cel B1 hoeft aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan