Netwerk map alleen via IP-adres te benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WiseGuy78

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Berichten
50
Ik heb een Synology NAS en 2 Windows 10 PC's. Op 1 PC kan ik de NAS bereiken via \\NAS en \\192.168.178.10. Via de andere PC alleen via het IP-adres. Krijg in dat laatste geval ook 1 netwerkmap minder te zien.

Ik heb alles afgezocht en ook al diverse zaken geprobeerd:

- DNS flush
- Windows referentiebeheer
- Hosts file
- Ping naar IP-adres gaat goed...naar NAS-naam niet. Op de andere PC weer prima.

Maar helaas kom ik er niet aan uit.
Iemand tips om te proberen?
 
Moeilijk direct te zeggen. Hebben beide een IP adres via DHCP? hebben beide dezelfde instellingen qua DNS? Hebben beide dezelfde instellingen voor WINS ?

Er zijn helaas verschillende mechanismen hoe namen worden doorgegeven. Het kan via NETBIOS en DNS bijvoorbeeld. Maar ook bonjour en enkele andere protocollen verspreiden de namen. Als je name learning via bonjour hebt, zou het verschil zomaar kunnen zijn dat je op 1 computer een keer een apple apparaat hebt aangesloten en de andere niet (oid). Als je domain moet leren via DHCP en een computer heeft een vast IP adres krijgt die computer mogelijk de prefix niet. etc. etc.

Helaas is er dus niet een eenduidig antwoord, maar hopelijk kun je wat meer informatie verschaffen over je netwerk en beide computers.
 
Beste Wampier, bedankt voor je reactie. Ik zal de situatie proberen toe te lichten.

Ik heb een Ziggo modem/router die tevens dienst doet als DHCP. De synology NAS krijgt een vast IP-adres vanuit de router en de 2 Windows machines (Surface Pro en Dell notebook) krijgen dynamisch een IP-adres.

Ik heb zojuist op beide machines een ipconfig /all gedaan en zie een opmerkelijk verschil: bij de machine die problemen heeft om de NAS via de naam te vinden, is "Netbios over TCPIP" disabled. Op de andere is dit enabled. Ik weet dat je via adapter opties onder TCP/IPv4 de instelling netbios onder het tabblad WINS kunt inschakelen. Dit heb ik ook gedaan maar nog steeds blijft de netbios disabled.

Ik heb het idee dat het hier aan ligt...maar weet niet waarom. Overigens is wel een paar dagen geleden mijn WiFi kaart vervangen in de laptop. Ik weet even niet meer of dit precies het moment was wanneer het probleem ontstaan is.
 
netbios is inderdaad dan waarschijnlijk de oorzaak. geen idee waarom het uit zou staan. werkt:

nasnaam.local

wel? dat is nog een mogelijkheid via bonjour. heb je al eens geprobeerd opnieuw op te starten na de verandering van de WINS instelling?
 
Wampier,

Ik heb 2 dingen gedaan:

1. ik heb deze oplossing gevolgd: https://answers.microsoft.com/en-us...grade-to/fd141dd9-8500-419d-b8e7-ac7255f44ec0
Hierdoor was de netbios weer enabled en kon ik in de netwerk omgeving mijn NAS weer zien. Echter als ik dubbel klikte op de NAS (of via \\NAS) dan krijg ik geen toegang. Foutcode 0x80070035...kan het netwerkpad niet vinden.

2. Jouw suggestie \\NAS.local werkt wel.

Waarom werkt de gewone manier (dus zonder .local) nog niet?
 
1) geen idee, maar je zou eens kunnen proberen de netwerk adapter volledig te deleten, opnieuw opstarten en windows opnieuw zelf laten detecteren.

2) nas.local is "bonjour" protocol, niet netbios. Was even om te verifieren of het probleem breder was of echt alleen netbios.
 
1) uitgevoerd maar geen verbeterd resultaat...de netbios over TCPIP is nu zelfs weer disabled

Iemand nog ideeën om te proberen?
 
Volgens mij hebben we al vastgesteld dat de NAS niet het probleem is. Hij kan namelijk wel bij de NAS via IP en de andere computer heeft het probleem niet.

Heb je wel even gekeken of de netbios service draait? Bij die gevolgde link heb je alle entries gecopieerd? zoals in de plaatjes van het topic? Gezien het aantal keren dat dit op google staat had ik ondertussen ook wel wat meer support van microsoft verwacht
 
Dat zal bij een deel van de probleemhouders daar ook het geval zijn, dus de horizon vergroten om daar eea voor te leggen... lijkt mij iig nuttig.
Er zal wel vast vaker zo'n geval zijn geweest waar de NAS niet het probleem bleek, maar er wellicht toch een oplossing kwam.
Er is geen gegronde reden om dit niet te mogen aannemen.
 
Kijk of het volgende helpt:
Kijk of je Windows 32- of 64bits is. Hier staat een beschrijving hoe je kunt kijken of je een 32 of 64 bit versie van Windows hebt

64bit:
Stap 1:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
takeown /f %windir%\SysWOW64\srvsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\srvsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\srvsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\browser.dll
icacls %windir%\SysWOW64\browser.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\browser.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\listsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\listsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\listsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\provsvc.dll
icacls %windir%\SysWOW64\provsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\provsvc.dll
takeown /f %windir%\SysWOW64\fdphost.dll
icacls %windir%\SysWOW64\fdphost.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\SysWOW64\fdphost.dll
takeown /f %programfiles(x86)%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe
icacls %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe /reset
sfc /scanfile=%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:repairservices.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → repairservices.batAls administrator uitvoeren



Stap 2:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
ECHO Reconfigure Services>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%S in (
"LanmanServer"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%S
SC CONFIG %%S start= auto))
FOR %%T in (
"Browser"
"fDPHost"
"HomeGroupListener"
"HomeGroupProvider"
"WMPNetworkSvc"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%T
SC CONFIG %%T start= demand))
START notepad "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixservice.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.
Rechtsklik → fixservice.batAls administrator uitvoeren

Herstart je pc. Kijk of het probleem nog is of niet.


32bit:
Stap 1:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
takeown /f %windir%\System32\srvsvc.dll
icacls %windir%\System32\srvsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\srvsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\browser.dll
icacls %windir%\System32\browser.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\browser.dll
takeown /f %windir%\System32\listsvc.dll
icacls %windir%\System32\listsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\listsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\profsvc.dll
icacls %windir%\System32\profsvc.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\profsvc.dll
takeown /f %windir%\System32\fdphost.dll
icacls %windir%\System32\fdphost.dll /reset
sfc /scanfile=c:\windows\System32\fdphost.dll
takeown /f %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe
icacls %ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe /reset
sfc /scanfile=%ProgramFiles%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:repairservices.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → repairservices.batAls administrator uitvoeren



Stap 2:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
ECHO Reconfigure Services>"%userprofile%\desktop\log.txt"
FOR %%S in (
"LanmanServer"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%S
SC CONFIG %%S start= auto))
FOR %%T in (
"Browser"
"fDPHost"
"HomeGroupListener"
"HomeGroupProvider"
"WMPNetworkSvc"
) DO (
>>"%userprofile%\desktop\log.txt" (
ECHO %%T
SC CONFIG %%T start= demand))
START notepad "%userprofile%\desktop\log.txt"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixservice.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan.
Rechtsklik → fixservice.batAls administrator uitvoeren

Herstart je pc. Kijk of het probleem nog is of niet.


Kijk vervolgens of in de configuratie van je netwerkadapter:
  • Client voor Microsoft Netwerken
  • Bestands- en printerdeling voor Microsoft Netwerken
staat ingeschakeld.

bestandsprinterdeling.png
 
Dorado, bedankt voor je suggestie...helaas heeft dit geen resultaat gehad.

Ik kan inderdaad wel concluderen dat het alleen aan de Win10 machine ligt en niet aan de NAS. Verder kan ik geen aparte service vinden van de Netbios onder services.msc. Dus hoe controleer je of de service draait?
 
https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/procmon

Je kunt services zien via Taakbeheer, een van de tabs heet zo, kun je zien wat loopt en gestopt is en zo.
Er is ook een tab processes, als dat al genoeg is, hoe je de tool van MS niet extra te installeren.

Zorg wel dat je de optie "meer details" van Taakbeheer aangeklikt hebt anders zie je ze niet....
 
Route99,

Op zich was ik zover nog wel...maar welke service bedoel je? Volgens mij heeft Netbios niet zo'n specifieke service draaien?
 
Eigenlijk omvat het zaken als ipconfig en de computernaam en waar je al overschreef: Netbios over TcpIP
https://www.google.nl/search?client....1..0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.t_ozNKzSQ1M

Maar ik zou me toch focussen op wat je al schreef: Netbios over TcpIP
ik kom dan dit teen:
https://social.technet.microsoft.co...hared-network-interface?forum=winserverhyperv

Great it worked after uninstall ethernet and scan for new hardware and netbios was ok
Lees daar ook verder.
NOK ... dan terug naar:
https://www.google.nl/search?client....3..0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.8oO3Yt0aEsU
 
In de services zie ik niets geks.

Ik heb op nog diverse sites gekeken maar kom er niet aan uit. Ik laat het rusten nu...misschien binnenkort nog een keer een herinstallatie van Win10...maar voor nu werkt het dus wel via IP-adres van de NAS maar niet via \\Nas. Netbios heeft er enigszins mee te maken gehad...nu ik de register sleutels heb toegevoegd is de NAS in ieder geval weer zichtbaar in de netwerkomgeving. Echter blijf ik geen toegang krijgen: foutmelding 0x80070035...kan het netwerkpad niet vinden.

Bedankt voor alle hulp!
 
Ok...
Maar het is me nog niet duidelijk of je dit relatief eenvoudige werk al uitgevoerd hebt, immers geen totale herinstallatie voor nodig, dus dat scheelt:
Great it worked after uninstall ethernet and scan for new hardware and netbios was ok
Bij herstarten v/d pc wordt de kaart automatisch herkend.
 
1) uitgevoerd maar geen verbeterd resultaat...de netbios over TCPIP is nu zelfs weer disabled

@route99: zoals je ziet ook dat al geprobeerd...gisteren nog zelfs ALLE netwerkadapters (ook de hidden) verwijderd. Vervolgens opnieuw opgestart maar NADA. Ook zijn de zelf ingevoegde registerwaarden weg dan.
 
Maak een snelkoppeling met het ip-adres dan maar en klaar is Kees.
Ga hier geen energie meer in dit vreemde zaakje steken omdat er een simpele oplossing is.
Meld ff als je na een herinstallatie (mocht je dat een keer doen) het wel werkend krijgt.
Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan