• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Huishoudboekje in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMens77

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2016
Berichten
5
Beste excellenten,

Voor het berekenen van verschillende uitgavenposten zou ik graag mijn rekeningafschriften, welke ik als XLS gedownload heb, willen laten uitpluizen en de kosten per categorie weergeven.
Ik heb me voorgesteld dat ik een kolom A toevoeg aan de gedownloade sheet, en hierin met een cijfer aangeef in welke categorie bepaalde kosten zijn. Zo zal een uitgave bij de Albert Heijn 1 zijn (Levensonderhoud), een betaling aan de belasting 2, en bijvoorbeeld tankbonnen een 3, en zo verder.
Een chiquere versie zou kunnen bestaan uit 2 kolommen, waarbij de tweede kolom een subversie is van de 1e, indien gewenst, bijvoorbeeld 1 / 3 voor uitgave van Levensonderhoud(1) bij Lidl (3).

Nu zou ik graag willen dat in een aparte sheet (blad 0) er een opsomming komt van de kosten van de verschillende categorieën. Alles wat ik als 1 heb aangemerkt worden opgeteld en in de sheet weergegeven onder levensonderhoud, alles met een 2 als belasting en alles onder 3 onder auto.

Op deze manier kan ik na een paar avondjes categoriseren een goed beeld krijgen van alle uitgaven vanaf al mijn rekeningen van de afgelopen jaren.
Ik heb al zitten stoeien met de IF of ALS functie, maar krijg het niet verder voor elkaar dan dat daar waar of onwaar uitkomt.
Wie zou er een goede opzet of een basis kunnen bouwen waarmee ik verder kan?

Groet & dank
JMens
 
Hallo JMens,

Ik zou voorstellen om even verder te zoeken op de formules som.als en sommen.als. Als jij niet te veel gepersonaliseerde instellingen of categorieën wilt zou je eens kunnen kijken of er niet een standaardopzet is te vinden op internet die jij verder uitwerkt.

Ook zou je eens kunnen kijken naar het programma WinBank. Dit is een gratis programma waar je best uitgebreid je huishoudboekje kan bijhouden. Dit werkt volgens hetzelfde principe, het kost best wat tijd om in te stellen maar op den duur categoriseert dit programma zo goed als automatisch.
 
JMens,

Heb je ook al eens onder "bestand" > "Nieuw" gekeken, staat vol met sjablonen.
Of je post je probeersel, met een duidelijke omschrijving van wat je wilt bekomen.
 
Dag KristiaanL, ik heb me al suf gezocht op internet maar vind zo niets dat verder kan dienen.
Bankmutaties.nl is een voorbeeld dat ook automatisch zoekt, maar ik zoek echt iets dat ik zelf kan bedienen.

De vraag blijft dus nog even open staan, ik zou nl wel heel graag in Excel (of numbers) door willen gaan.
 
Winbank zoekt op criteria die je zelf in moet stellen, dit kost in het begin tijd maar uiteindelijk wordt het automatisch gedaan via jouw criteria. Maar ik kan ook zeker begrijpen als je het via excel wilt. Echter als je iets zoekt dat je zelf kan bedienen, dan wil ik je best helpen als je het werkend wilt krijgen, maar dan moet je zelf eerst een opzet bedenken.

1. Zie optie van Ad Becude
2. Misschien staat hier wat tussen: https://www.consumentenbond.nl/budgetteren/digitale-huishoudboekjes
3. Kijk eens op deze site: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/. Bij aanmelding ontvang je een gratis excel huishoudboekje.
 
Het is eigenlijk een methode om de uitgaven van de afgelopen 5 jaar uit te gaan zoeken. Mijn partner en ik hebben allebei een inkomen, maar ik ben zelfstandige. Alle kosten worden uit een gezamenlijke pot betaald, waarbij ik niets overhoud en mijn partner soms zelfs moet bijspringen om mijn bedrijf draaiende te houden. Ze vereffend dat weer als er grote bedragen bij mij binnenkomen, maar het verwijt blijft dat zij mij onderhoudt. Ik denk dat dat niet waar is, en wil daarom alle inkomsten en uitgaven van de afgelopen jaren categoriseren. Bepaalde uitgaven zijn dan samen, waar we samen van genieten zoals huishouden, kinderen en gezamenlijke spullen, en andere uitgaven zijn voor de een of voor de ander. Door te categoriseren kan er een rekensom gemaakt worden waaraan geld opgaat, of waar bezuinigd kan worden zodat ik zelf ook eens iets over hou.....Kleine twist in de vraagstelling, maar het komt op hetzelfde neer. Alleen nu ben ik eerlijk over het hoe & waarom.:)
 
Stel je hebt grootboeknummers voor alle inkomsten en uitgaven. Je hebt een regel (inkomsten of uitgaven) en in kolom A zet je het grootboeknummer.
Dan kun je op dezelfde pagina of een ander werkblad totaliseren per grootboeknummer met de formule
=SOM.ALS(A:A;"1103";O:O) waarbij 0 de inkomstenkolom is
=SOM.ALS(A:A;"6600";P:p) waarbij P de uitgavenkolom is

Je hoeft dan alleen de boekingen in te geven en de tellingen gaan automatisch. Ik heb dat op hetzelfde werkblad (de lijst met grootboeknummers) en onderaan staat de tellingen ook in kolom O en P en het begint met een beginsaldo en eindigt met een eindsaldo. Ik kan dan altijd controleren of de regelboekingen in overeenstemming zijn met het saldo dat er bij de eindtelling uitrolt.

Ik boek altijd per maand dus januari klaar rolt er een saldo uit en onderaan moet bij de totaaltelling het saldo hetzelfde zijn. Bij per maand staan de inkomsten/uitgaven in kolom O en P
Per maand.jpg

Tellingen per grootboeknummer.jpg

Voorwaarde is dat je alle grootboeknummers hebt. Onderaan kun je de lijst wel steeds aanvullen. Maar als je zoiets begint is het toch beter dat je zo veel mogelijk eerst de grootboeknummers maakt. Eenvoudig categorieën maken met 1000-2000-3000-4000-5000 etc. t/m 9000-9999
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan