krijg de snelheid niet van de ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
Berichten
842
Mijn nieuwe laptop medion e6436 heeft een 128 gb phison ps3111-s11 controller. De snelheden voor lezen en schrijven zijn max. 550 en 500 mb/s. Ga ik echter hddtune of een ander benchmark programma draaien dan kom ik maar tot max. 444 mb/s (lezen) dus 110 mb/s minder. De laptop is helemaal bijgewerkt verder voorzien van I3-7100 processor en 16 gb 2400 mhz ddr4 geheugen.
Vanwaar dit verlies aan snelheid , kan het Medion moederbord dit niet aan ofzo. Ik kan geen firmware vinden voor de phison en de driver van medion voor de bios helpt ook niet.
 
Theoretische doorvoersnelheden zijn prachtig maar in de werkelijkheid is het in een systeem altijd minder.

En het is natuurlijk muggenziften wat je doet want je merkt er in de praktijk werkelijk helemaal niets van.
 
Maakt toch geen ... uit en je merkt er toch geen ... van tussen 500 of 400 Mb/s en is ook helemaal niet zo belangrijk, waarom je daar zo mee bezig bent.....
De iops is van meer belang maar tussen de verschillen merk je ook niets van.
 
iops samsung pro 960 is 330000 iops die van de phison 95000 iops ,heb met iemand van coolblue gebeld die zei dat ik wel degelijk snelheid zal zien (verkooppraatje misschien maar mag de m.2 pro 960 uitproberen en terugsturen als die niet bevalt ) op youtube weer gezien dat booten enz geen ... uitmaakt als je een 960 pro erin hebt of een phison ,enkel bij grote bestanden kopieeren wel , maar dat doe ik niet.
Dus laat ik het maar bij de configuratie zoals die nu is nog bedankt voor de info
 
Hoeveel ruimte heb je over op die M2 960 als alles, dus ook mogelijke spelletjes en het office pakket en alles wat je verder nog installeert?
 
Dus je gebruikt minimaal 50GB van de 128GB (theoretisch).
Die 128GB is in de praktijk vanwege de ruimte die je moet vrij laten maar 80-90 GB... (ivm met de slijtage van teveel dezelfde plekken gebruiken,de zgn wear)

De 128 GB wordt in het echt B]119.209GB[/B] ipv 128.000 GB
Dus ruim 9 GB ben je al kwijt.....van de 128 GB zonder iets te doen....

Rekensom:
128.000.000.000 Bytes moet je drie keer door 1024 delen om bij GB te komen
Bytes -> kB -> MB -> GB
Dus kom je op : 119.209GB ipv 128.000 GB

dus 109GB - minimaal 50 GB (gebruik je immers) - 30 GB reserve (ant-slijt).... = over max 29 GB
Das niet echt royaal.
Dus die 128 GB schijf is krap, een beetje afhankelijk of je spelletjes speelt en zo.

Hoe groot de snelheidswinst exact zal zijn bij jou?
Je moet ook verder kijken: stel de schijf loopt toch langzaam vol.... dan wordt ie zeker trager, nooit sneller.
Je kunt het ook eerst aanzien, een 250GB SSD is anders zo gekocht.

PS: die 1500 GB harde schijf is prima voor de data/foto's.
Heb je daarvan ook minimaal 1, maar liefst 2 backup's van?
 
Laatst bewerkt:
iops samsung pro 960 is 330000 iops die van de phison 95000 iops ,heb met iemand van coolblue gebeld die zei dat ik wel degelijk snelheid zal zien (verkooppraatje misschien maar mag de m.2 pro 960 uitproberen en terugsturen als die niet bevalt ) op youtube weer gezien dat booten enz geen ... uitmaakt als je een 960 pro erin hebt of een phison ,enkel bij grote bestanden kopieeren wel , maar dat doe ik niet.
Dus laat ik het maar bij de configuratie zoals die nu is nog bedankt voor de info

Goed plan en de opgave is van een 128GB t.o.v. een 250GB, een grotere is altijd sneller qua de iops.
En als je vind dat er langzaam wordt opgestart, verwijder alles in opstarten wat niets met drivers of anti virus heeft te maken.
En qua vrije ruimte, laat 20% vrij, zet/installeer programma's op de harde schijf.
 
@Lange Pier
Ach, tis maar een mening.....
herinner ik me. nog ...over mijn voorkeur voor een 250/256GB SSD boven een 128 GBSS...
Bron en uitspraak (2 links naar dit forum):

Maar ben blij dat je nu ca 2 maanden later ook inziet dat 128GB eigenlijk te klein is.
Sterker nog ik bespeur hier een enthousiaste ondersteuning voor een 250 GB SSD...:thumb::thumb::thumb:
Toppie hoor! :cool:
 
Zou eens de reply's echt gaan lezen, de goede man heeft een 128GB en blijft die gebruiken.
 
En daar stond je toen vierkant achter..... en dat ik een mening had ... dat het beter 250/256GB kon zijn werd echt op geantwoord....
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...15-1-dat-wat?p=6054869&viewfull=1#post6054869
Ach, tis maar een mening, Windows gebruikt zo'n 20 tot 40gig., progs op de harde schijf en alles werkt prima.
Ik heb daar op geantwoord

Maar een mening... Gelukkig geldt dat voor iedereen...
Alleen je moet het wel door hebben zelf...
.....................
Als je een 256GB SSD hebt ben je van al die problemen af en je maakt een image en die zet je op de 1 TB HD, klaar.

Ja, als je die gereikt hand niet wilt hebben, is uiteraard een eigen keuze, niet de mijne. Dus is het niet mijn probleem.
In het voetballen noemen ze zoiets een gemiste kans voor open goal....
Valt me tegen van je om eerlijk te zijn dat je de kans niet genomen hebt, je hoopt altijd dat het meevalt...

PS: We geven die Aldi/Medion systemen/laptops gewoon de schuld... daar ging dat andere topic ook over met SSD... Das veel makkelijker zijn we in een keer klaar hiermee.. :evil:
Is dit gezeik ook weer afgelopen.....:eek:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan