• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak met datum lukt niet correct.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Solaris

Verenigingslid
Lid geworden
1 jul 2004
Berichten
1.445
Beste helpers,
We hebben hier een werkblad waar elke dag de dagscores op een nieuwe regel worden toegevoegd.
Voor een overzicht is er een ander werkblad gemaakt met de totaalscores (en meer) per week.
De eerste kolom geeft daar de eerste dag van de week aan, gewoon als datum, dus (de week van) 5 maart, enz.

Om de geldige week te highlighten ga ik met voorwaardelijke opmaak -> markeringsregels voor cellen -> een datum op of in... naar het menu waar je deze week kan aanklikken.
Dat werkt uiteraard prima, ware het niet dat excel daar de amerikaanse datumnorm hanteert. En dus begint de week op zondag en niet op maandag...
Is dat aan te passen aan onze methode en zo ja hoe?
Nu is op zondag een deel van de volgende week al gehighlight en dat wil ik niet! Duurt maar 1 dag, maar toch. :confused:

Elders kun je wel in excel aangeven of een week op maandag moet beginnen of niet, maar binnen voorwaardelijke opmaak heb ik dat nog niet gevonden.
Wie weet hoe dat moet?

Vast bedankt,
Solaris
 
Code:
weekdag(a1;2)<5
maandag t/m vrijdag.
 
Dank je HSV,
Is dit voorwaardelijke opmaak?
Ik ga straks eens kijken of ik er iets mee kan.
Ik kom er nog op terug.
 
Beste Harry (en anderen),
Hier is nog een voorbeeldje, gemaakt met excel 2013.

Omdat het vandaag zondag is kun je zien dat 19 maart geselecteerd is, en ik wil dat dat morgen pas gebeurt.
Vandaag zou nog de week beginnend op 12 maart moeten zijn.
Dus ondanks dat je in formules kunt aangeven dat we hier de europese datum hanteren, gebruikt voorwaardelijke opmaak toch de amerikaanse, waar de week op zondag begint.

Dus, kan ik dat aanpassen? Of kan dat helemaal niet?

btw de voorbeeld sheet werkt als bedoeld, alleen op zondagen loopt hij "uit de pas" met wat hier gebruikelijk is.

Vr gr,
Solaris

Bekijk bijlage voorbeeld opmaak.xlsx
 
En als je het zo doet?
 

Bijlagen

  • voorbeeld opmaak_1.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 37
De tegenwoordige versies hebben meerdere type-resultaten dan de oudere Excel-versies.

De wat oudere versie hebben er maar 2 (1 en 2).
Code:
=weeknummer(a2;2)=weeknummer(nu();2)
1 staat voor zondag t/m maandag.
2 staat voor maandag t/m zondag.
Deze is niet betrouwbaar; er wordt geen rekening gehouden met de eerste vier dagen in een nieuw jaar.


Deze formule is beter in de Vw-opmaak, maar alleen vanaf 2010.
Code:
=Weeknummer(a2;21)=weeknummer(nu();21)

Vanaf Excel 2013 is de iso.weeknummer er aan toegevoegd.

Code:
=iso.weeknummer(a2)=iso.weeknummer(nu())
 
Ha!
Met enig proberen heb ik het denk ik werkend op de manier die me voor ogen stond. De dag van vandaag staat in ieder geval goed gemarkeerd. Maar morgen weet ik pas 'zeker' dat het werkt! ;)
Je moet dus toch (ook) de gekende code toepassen met een regel in voorwaardelijke opmaak. Ik wist alleen niet dat je dit zo kon doen.
De uiteindelijke oplossing is van Harry, middelste voorbeeld.
Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken, en ik heb weer wat geleerd.

Vr. groet,
Solaris
 
Morgen = VANDAAG()+1 of =NU()+1. Voor het testen hoef je dus niet te wachten tot morgen.;)
 
O, ok. Maar daar is het nu te laat voor... ;-)
En het werkt zoals ik wilde.
Nogmaals bedankt allen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan