Backup van (deel van) schijf naar schijf - Synology DS213

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elkana

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Berichten
166
Nas: Synology DS213
DSM versie: 6.1.5-15254

Ik zit met een vraag over back-uppen. Het is als volgt:

De ene HDD (volume 1) heeft een gedeelde map die we W (werk schijf) noemen.
Deze bevat de map MPV met daarin de twee mappen Photos en Video.

De andere HDD (volume 2) heeft een gedeelde map die we B (back-up schijf) noemen.
Deze bevat de mappen Naam1, Naam2 en MPV (MPV bevat weer Photos, Video en Muziek).


Op de W schijf zetten we rechtstreeks al onze foto's (Photo map in MPV) en video's (Video map in MPV).
Op de B schijf laten we in map Naam1 en Naam2 elke nacht met Synchredible een back-up maken van een map op onze beider pc's.


Nu willen we graag dat de mappen Photo en Video in MPV van de W schijf geback-upt worden naar de MPV map op de B schijf.


Iemand een idee hoe ik dit realiseer vanaf de nas zelf?
 
Op de W schijf zetten we rechtstreeks al onze foto's (Photo map in MPV) en video's (Video map in MPV).
Waarom dit ook niet uitvoeren en rechtstreeks naar de MPV map op de B schijf? Immers de bestemming (B-MPV) is gelijk aan de bron op W en ook gelijk aan de bron op de pc?

Kan zijn dat ik het niet goed begrijp.
 
I ken het programma Synchredible verder niet maar ga er vanuit dat dit een desktop-programma is..?
Op een Synology NAS kun je denken aan "Birdy" of Cloud Station...
Zou daar eens naar kijken..
 
Waarom dit ook niet uitvoeren en rechtstreeks naar de MPV map op de B schijf? Immers de bestemming (B-MPV) is gelijk aan de bron op W en ook gelijk aan de bron op de pc?
Kan zijn dat ik het niet goed begrijp.

Waarom we het rechtstreeks op de W schijf zetten is omdat we de foto's niet kwijt kunnen op onze interne pc's. En op deze manier, nu ze op de nas staan, kan iedereen erbij die we toegang geven. Op onze eigen pc's staan alleen bestanden waarmee we werken.
 
I ken het programma Synchredible verder niet maar ga er vanuit dat dit een desktop-programma is..?
Op een Synology NAS kun je denken aan "Birdy" of Cloud Station...
Zou daar eens naar kijken..

Klopt, Synchredible is een desktop-programma. Erg fijn wel! Maar ik wilde inderdaad uitzoeken of we de nas-schijven ook onderling kunnen laten backuppen zonder tussenkomst van een van onze pc's. Ik zal straks de programma's die je vermeldde eens bekijken.
 
Staan die 2 volumes als RAID ingesteld?
Ja? Weet je dan zeker dat 1 volume= 1 aparte HD is?
Anders gaat jouw bedoeling van backuppen niet op
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het gezien wordt als één HD. De redenering klopt anders niet. Immers waarom niet gewoon van de pc de map MPV ook kopiëren naar de B-schijf. Op W en B staat dan hetzelfde. En back-up heb je dan al.

Waarom we het rechtstreeks op de W schijf zetten
Als je het daar rechtstreeks op zet, kun je dat ook op de B-schijf zetten. Immers jij schrijft:

Op de B schijf laten we in map Naam1 en Naam2 elke nacht met Synchredible een back-up maken van een map op onze beider pc's.

Dan wordt dus van de pc naar de B schijf geschreven.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet toch echt zeker dat ik twee losse HDD's in onze nas heb geschroeft... De nas staat niet als RAID ingesteld. Het zijn gewoon twee afzonderlijke schijven die allebei hun eigen functie hebben. We hebben geen map MPV op onze pc's.
 
Ik weet toch echt zeker dat ik twee losse HDD's in onze nas heb geschroeft... De nas staat niet als RAID ingesteld. Het zijn gewoon twee afzonderlijke schijven die allebei hun eigen functie hebben. We hebben geen map MPV op onze pc's.
Dat je 2 schijven er ingezet hebt zegt niet alles, maar als je geen RAID ingesteld wel.

Ik ken de software van de NAS niet, maar grote kans dat het een Linux versie is.
Zit er in de webinterface echt geen optie om van schijf 1 naar schijf 2 te copyen op geregelde tijden zonder dat er een pc aanhangt?

Linux zelf kan het wel, maar standaard zoals het in zo een NAS zit????
Standaard kun je een script laten lopen met een programma als rsync.
Als je het script vervolgens automatiseert, bijvoorbeeld 1x per dag laat lopen, dan heb je wat je wilt (denk ik).
Ik kan het zelf niet checken, heb niet zo een NAS, maar ik gebruik wel Linux en weet dat het kan.
Dus kijk eens op het NAS forum rond hoe anderen het doen of vraag daar eens rond.
rsync zal er waarschijnlijk al wel inzitten om de standaard zaken te doen die via de webinterface ingesteld kunnen worden.
Het heeft wel redelijk wat Linux kennis hoe je dat moet doen.
Een willekeurig rsync deamon voorbeeld: http://www.jveweb.net/en/archives/2011/01/running-rsync-as-a-daemon.html
En daar moet je dan een job van maken om het dagelijks bijv te laten runnen.

Dit is voor lokale backups voor een normaal Linux pc:
https://www.howtogeek.com/135533/how-to-use-rsync-to-backup-your-data-on-linux/

Dus gebruik deze basis info om uit te zoeken hoe het op jouw NAS moet en of het kan, zodat je de werking van de NAS agv een fout script niet in de war schopt.....
Heb je onvoldoende verstand ervan, oefen dan eerst met Linux op een oude pc, net zolang als dat het werkt...
Of laat je goed adviseren op een NAS-forum.
Maar dan: wees er bewust van dat als er problemen komen en je hebt te weinig Linux ervaring hebt, je mogelijk een groot probleem hebt... immers je kunt het zelf niet oplossen..

Succes!


Using rsync for local backups
In the first part of this tutorial, we will back up the files from Directory1 to Directory2. Both of these directories are on the same hard drive, but this would work exactly the same if the directories existed on two different drives. There are several different ways we can approach this, depending on what kind of backups you want to configure. For most purposes, the following line of code will suffice:

$ rsync -av --delete /Directory1/ /Directory2/

The code above will synchronize the contents of Directory1 to Directory2, and leave no differences between the two. If rsync finds that Directory2 has a file that Directory1 does not, it will delete it. If rsync finds a file that has been changed, created, or deleted in Directory1, it will reflect those same changes to Directory2.

There are a lot of different switches that you can use for rsync to personalize it to your specific needs. Here is what the aforementioned code tells rsync to do with the backups:

1. -a = recursive (recurse into directories), links (copy symlinks as symlinks), perms (preserve permissions), times (preserve modification times), group (preserve group), owner (preserve owner), preserve device files, and preserve special files.
2. -v = verbose. The reason I think verbose is important is so you can see exactly what rsync is backing up. Think about this: What if your hard drive is going bad, and starts deleting files without your knowledge, then you run your rsync script and it pushes those changes to your backups, thereby deleting all instances of a file that you did not want to get rid of?
3. –delete = This tells rsync to delete any files that are in Directory2 that aren’t in Directory1. If you choose to use this option, I recommend also using the verbose options, for reasons mentioned above.

Using the script above, here’s the output generated by using rsync to backup Directory1 to Directory2. Note that without the verbose switch, you wouldn’t receive such detailed information.

rsync2

The screenshot above tells us that File1.txt and File2.jpg were detected as either being new or otherwise changed from the copies existent in Directory2, and so they were backed up. Noob tip: Notice the trailing slashes at the end of the directories in my rsync command – those are necessary, be sure to remember them.

We will go over a few more handy switches towards the end of this tutorial, but just remember that to see a full listing you can type “man rsync” and view a complete list of switches to use.

That about covers it as far as local backups are concerned. As you can tell, rsync is very easy to use. It gets slightly more complex when using it to sync data with an external host over the Internet, but we will show you a simple, fast, and secure way to do that.
 
Deze nog gevonden. How is NAS different from RAID? Aren't both meant for backup (redundant)?
Je krijgt er de volgende waarschuwing bij: "Here’s some descriptions, hopefully I’m not being too technical."
Ik vraag me af of de hoger opgeleiden het zelf wel begrijpen. Duidelijk is dat op simpele vragen geen antwoord te krijgen is.
Ik ken de software van de NAS niet.
Lijkt mij dat als je hardware koopt dat daar een goede handleiding en geschikte software bij moet zitten.
 
Synology heeft 1 van de beste forums wat betreft NAS-devices en beschikbare toepassingen...
 
Ik heb al een paar keer gevraagd om daar eens rond te snuffelen/te vragen. Daar worden de tweaks ook gedeeld en dit zal best aan de orde gekomen zijn, lijkt me dat meer mensen zoiets willen.

@Senso: daar gaat het allang niet meer om. Zelfs met de beste software handleiding ga je dit niet oplossen als het geen standaard feature van de NAS is. Dan is het nl voor eigen risico.

Ik ben al sinds de jaren 90 met Linux bezig, het is te doen, ik heb het autodidactisch geleerd, Gewoon toen een boek gekocht met een CD met Red Had 6 erop, downloaden via een telefoonlijn van max ca 4kB dat koste veel teveel.... een oude pc had ik nog staan... RH6 installeren en maar oefenen, allerlei zaken....
Al rap had ik een server gemaakt die ook als router werkte, ff het mac adres mooi klonen en je kon multi-pc het internet op zonder dat Chello het merkte, want dat telefoon abbo werd al snel veel te duur.....En multi-pc mocht van Chello eigenlijk niet... In een aantal configuraties heeft dat ca 10 j zo gedraaid, de buren deden mee, de kosten konden we mooi delen.
Toen het veel goedkopere en toch aardig snelle ADSL kwam, zijn we ieder daar op overgegaan.
Het was een mooie uitdaging.....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan