Schijfcontrole en herstel steeds opnieuw nodig: harde schijf versleten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Berichten
218
Ik heb de laatste tijd problemen om grote hoeveelheden data naar de datapartitie van mijn laptop te kopiëren.
In het dagelijks gebruik geen problemen. Bestanden maken, bewerken, opslaan en verplaatsen gaan goed. Alleen als ik heel veel bestanden naar de datapartitie kopieer of een image naar die partitie wil maken, gaat het mis. Ik krijg dan de fout 0x80070570 bestand of map is beschadigd en/of onleesbaar. Dezelfde data naar een externe harde schijf kopiëren, is geen probleem. Schijfcontrole en herstel uitvoeren helpt, ik kan dan even weer veel data naar de partitie kopieren of een image maken, maar het gaat al gauw weer mis en dan moet eerst schijfcontrole en herstel weer uitgevoerd worden (er worden dan fouten gevonden).

Ik heb 2 maanden geleden de datapartitie en backuppartitie samengevoegd en meer ruimte aan de systeemschijf toegevoegd, zou dat ermee te maken kunnen hebben? Zo’n 6 weken hierna zijn deze problemen begonnen.
Temperaturen lijken me normaal: processor 47-50°, moederbord 44°, HS 34°. Er is nog 128GB vrij op de datapartitie. Ik hoor geen tikken, ratelen of andere vreemde geluiden.
S.M.A.R.T gegevens in Speccy: zie bijlage SMARTspeccy.JPG. Checkdrive 2018 heeft 2 uur gedraaid, maar gaf daarna geen gezondheid van de schijf weer, dus staat nu opnieuw te draaien, nu online voor als dat nodig is.

Wat niet hielp:
• Comodo en Malwarebytes scan
• Machtigingen wijzigen, eigenaar is systeem, dat heb ik niet durven wijzigen
• Als administrator inloggen en dan de files kopiëren en plakken
• Data partitie verwijderen en weer aanmaken + formatteren
• Teruggaan naar een image van een half jaar geleden met 3 partities (systeem, data, backup)
• Het decimaalteken veranderen in een punt

Systeem:
Sony Vaio Fit SVF-1521G1EW (gekocht in 2013)
Windows 8.1 64bit
RAM 4,00GB

Is mijn harde schijf versleten of is er iets anders aan de hand?
Bedankt, Angela
 
Dag Angela,

Om te beginnen neem ik aan dat je een gewone harddisk (geen SSD) in je laptop hebt. Gekocht in 2013, dat is nu ongeveer 5 jaar oud, het kan heel best zijn dat je harde schijf problemen gaat geven. 5 jaar is al redelijk 'op leeftijd' voor een gewone harddisk. Als ik jou was zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de harddisk vervangen als je daarvoor de mogelijkheid hebt.
Enne, een laptop maak je niet zo snel schoon van binnen, en na 5 jaar zie je vaak de temperaturen oplopen vanwege stof wat de koeling slechter maakt. Je zou eens kunnen proberen of schoonmaken helpt (voorzichtig, laptops zijn gevoelig en kwetsbaarder dan gewone pc's van binnen), en kijken of dat scheelt; lagere temperaturen zijn altijd beter en mogelijk werkt je harddisk dan wat betrouwbaarder.

Ik weet niet hoe groot je harde schijf is maar je hebt bij vervanging de keuze voor een soortgelijke schijf of een SSD. Die zijn tegenwoordig ook wel betaalbaar, en beter bestand tegen (transportabel) laptop-leven want geen bewegende onderdelen.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet,
Solaris
 
Laatst bewerkt:
Zou ook deze uitvoeren:
sfc /scannow

SFC staat voor SystemFileChecker en kontroleert de systeembestanden.
Zo mogelijk worden deze gerepareerd.

Kan ook kwestie van problemen met RAM zijn. Met CrystalDisk kun je de 'gezondheid' van de schijf zien.
 
Bedankt voor jullie reactie Solaris en Senso. Ik maak de laptop af en toe open om stof eruit te blazen, maar kan (durf) niet overal bij. Maar de temperatuur is nu niet hoger dan toen ik hem kocht, dus dat zal niet spelen vermoed ik. De laptop is best al op leeftijd, dus het zou inderdaad niet zo gek zijn als de harde schijf aan vervanging toe is. Als Checkdrive klaar is, ga ik Crystal Disk draaien en daarna sfc /scannow uitvoeren en RAM testen, dat heb ik nog niet gedaan. Ik laat het weten wat hieruit komt.
 
ChrystalDisk niet meer gedraaid, want Checkdrive lukte de tweede keer wel en vond geen problemen op de harddisk.

RAM gecheckt met mdsched.exe, na herstarten werd de systeemschijf gerepareerd. Het resultaat van mdsched.exe niet kunnen vinden, gezocht in eventlogs windows systeem, maar niet gevonden. De tweede keer als administrator gedraaid, toen was er wel een log: geen problemen.

CHKDSK D: /R en CHKDSK C: /R gedaan. Geen problemen gevonden, 0 kb in bad sector, geen actie nodig

sfc /scannow vond corrupte files, maar was “unable to fix some of them”. Ik zie in het logbestand de snipping tool staan en ik zie ook vaak staan “ignoring duplicate ownership” en “ownerwarning” “not owned”. Maar wat het betekent weet ik niet, ik voeg dit log toe als bijlage Bekijk bijlage 320591Bekijk bijlage 320593

Naderhand als test weer data naar datapartitie gekopieerd, ging eerste keer goed, de volgende keer ging het weer mis. Schijfcontrole D: gedaan, fouten gevonden en hersteld, en toen lukte het weer wel. Wat wel gerepareerd kan worden, helpt dus maar even.
 
Dus op die datapartitie ontstaan fouten als je er data naar kopieert? Zijn dat dan fouten in het bestandssysteem of badsectors?
In het algemeen voor die errorcode kun je ook nog een registercleaning doen met CCleaner lees ik op internet. Schakel wel eerst even onder Opties > Geavanceerd > Toon prompt om registerfouten te back-uppen in.
Deze kun je ook nog doen:
> Typ Probleemoplossing in het zoekvak > Activeer > Links > Alles weergeven > Hardware en apparaten Volg instructies en herstarten
Corrupt account lees ik ook, nieuwe user aanmaken?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips! Ik heb probleemoplossing niet gevonden, misschien dat dat alleen in Windows 10 zit? Met CCleaner het register opgeschoond. Het heeft niet geholpen. Toen veel data naar de systeemschijf gekopieerd en kreeg dezelfde foutmelding, dat had ik natuurlijk veel eerder moeten proberen.
Doordat schijfcontrole uitvoeren steeds opnieuw nodig is, maar vooral doordat na teruggaan naar een image toen alles nog prima werkte, toch hetzelfde probleem zich voordoet, vraag ik me af of ik niet beter een nieuwe laptop kan kopen. Er nog geld insteken voor reparatie of nieuwe onderdelen vind ik hem niet meer waard. En ik wil niet het risico lopen dat persoonlijke bestanden ongemerkt corrupt raken.
 
Gekeken wat de prijzen zijn voor een nieuwe (en weer beter) en overlegd en we gaan een nieuwe laptop kopen. Bedankt voor de hulp!
 
Angela: ,,Geld moet rollen!’’
 
Bedankt voor de tip, Lange Pier. Ik probeerde gisteren eerst een memtest usbstick te maken, maar het programmaatje wat erbij zit, vond de usb-sticks die ik probeerde, niet. Ik vond vervolgens wel Rufus, maar heb toen voor het gemak gekozen om mdsched.exe te draaien. De oude laptop ga ik als ie echt op is/geen functie meer heeft, een keer op het gemakje uit elkaar halen, leuk om beter te weten hoe het er van binnen uit ziet en verder te gaan dan ik tot nu toe durfde tijdens schoonmaken.
 
Die Microsoft memtest tool is prut en een bootable USB stick wil vaak alleen maar via een USB 2.0 poort.

Die foutcode is nogal universeel, kan zelfs aan de SATA kabel liggen indien gebruikt, vaak is het een bracket met een sata adapter, die reseaten dan.
Bijna al die gegeven tips staan ook hier.
https://www.xtremerain.com/fix-windows-error-0x80070570/
 
Wat een handig en overzichtelijk artikel :thumb:. Ik heb die site opgeslagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan