• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kun je vragenlijst reacties het makkelijkst verwerken in excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elinepucken

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2015
Berichten
10
Ik heb een vragenlijst opgesteld met Google forms. Nu heb de gegevens in een excel en spreadsheet bestand. De meeste vragen zijn gesloten, maar ik heb ook open vragen gesteld zoals:

Op welke locatie ben je werkzaam?
Respondenten konden bij deze vraag kiezen voor twee meerkeuze en antwoordmogelijkheid anders, namelijk....
Vraag 1: Nu hebben respondenten soms bij anders ingevuld: beide (oftewel ze werken op beide locaties van de meerkeuze). Hoe kan ik deze antwoorden coderen?

Vraag 2: Daarnaast heb ik ook vragen gesteld met meerdere antwoordmogelijkheden. Hoe kan ik deze het makkelijkst verwerken? En ik weet hoe ik correlatie kan leggen dus bijvoorbeeld de ene meerkeuzevraag (met 1 antwoordmogelijkheid) en een andere meerkeuzevraag (met 1 antwoordmogelijkheid)

Vraag 3: Ik heb in Excel de locaties geprobeerd een nummer gegeven, dus bijvoorbeeld: Amsterdam = 1, Rotterdam = 2 etc., maar in hoeverre kan ik dan de vragen waar het antwoord (1 keuzemogelijkheid) op schaal gegeven kon worden dan linken. Dus stel dat op de vraag: in hoeverre ben je van mening dat wonen in Amsterdam beter is dan in Rotterdam, en dan antwoordmogelijkheid 1 = in zeer lage mate, 2 = in lage mate etc. De resultaten van deze antwoorden zijn in spreadsheet wel gecodeerd als 1, 2, 3 etc. Is de combinatie van de codes die ik aan de locatie heb gehangen, goed in combinatie met de gemaakte labels of moet ik voor de vragen in hoeverre ze van mening zijn over iets nog eigen codes hangen. (Excuus dat dit beetje vaag is beschreven)


Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Ik snap dat hier vast eerder vragen over zijn gesteld, maar helaas waren deze forums niet voldoende om mijn vraag goed te kunnen beantwoorden.

EDIT: Ik heb bij de vraag: via welk kanaal zou het liefste informatie willen ontvangen? de mogelijkheden van mail, krant, nieuwsbrief en anders: [open antwoord]. Respondenten hebben hier aangeven bijvoorbeeld persoonlijk of via buurtvergaderingen. Oftewel naast de vooraf gegeven antwoordmogelijkheden is het voor respondenten mogelijk om een eigen antwoord toe te voegen. En mijn vraag is hoe kan ik een vraag waarop meerdere antwoorden zijn gegeven analyseren?
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldje plaatsen (Excel) geeft betere oplossing zonder dat glazen bol nodig is....
 
Ik zie dat je een bestand met voorbeeldgegevens hebt geplaatst.

Moet nog steeds in mijn glazen bol kijken wat je nu wilt. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel mensen uit Amsterdam de score 4 geven op de laatste vraag? Dat via een draaitabel of via formule:
Code:
=AANTALLEN.ALS($A$2:$A$12;"Amsterdam";$C$2:$C$12;4)
Maar de gewenste uitkomst zal wel weer net iets anders zijn....

Nu dus graag ook nog een indicatie van hoe je de uitkomsten voor je ziet.
 
Laatst bewerkt:
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een beschrijvende onderzoeksmethodiek en wordt gebruikt om informatie te verzamelen voor een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is.

Quote internet: In de enquête kan je gesloten vragen, halfopen vragen en open vragen stellen. Bij gesloten vragen moeten alle antwoordmogelijkheden die respondenten kunnen geven in de enquête opgenomen zijn. Bij halfopen vragen wordt er een antwoordcategorie aan de enquêtes toegevoegd die de respondent zelf kan invullen, zoals ‘anders, namelijk____’. Bij open vragen kan de respondent zelf een antwoord op de vraag geven, zonder dat er antwoordmogelijkheden worden gegeven.

Je geeft aan dat je open vragen hebt gesteld met meerdere antwoordmogelijkheden. Dit klopt niet. (lees bovenstaande)
Ik raad je aan om je te verdiepen in het doen van een kwantitatief onderzoek, alvorens deze vraag te stellen op een Excel forum.

Mogelijk door het lezen van dit boek: Basisboek statistiek in business
inkijkexemplaar:
https://www.boomhogeronderwijs.nl/media/6/9789462360389_inkijkexemplaar.pdf

In dit boek komt perfect aan bod hoe verworven data uit een enquête geanalyseerd kan worden.
 
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een beschrijvende onderzoeksmethodiek en wordt gebruikt om informatie te verzamelen voor een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is.



Je geeft aan dat je open vragen hebt gesteld met meerdere antwoordmogelijkheden. Dit klopt niet. (lees bovenstaande)
Ik raad je aan om je te verdiepen in het doen van een kwantitatief onderzoek, alvorens deze vraag te stellen op een Excel forum.

Mogelijk door het lezen van dit boek: Basisboek statistiek in business
inkijkexemplaar:
https://www.boomhogeronderwijs.nl/media/6/9789462360389_inkijkexemplaar.pdf

In dit boek komt perfect aan bod hoe verworven data uit een enquête geanalyseerd kan worden.

De uiteindelijke enquête bevat andere soorten vragen, maar voorbeeld laat zien waar ik mijn vraag over stel. Als ik mijn vraag over Excel in een ander forum had gesteld, dan wordt er hier gelijk op gewezen.
 
Het voorbeeld laat zien dat de inhoud van het inkijkexemplaar waarvan ik de link heb gegeven je verder op weg zou kunnen helpen.
Heb je het gelezen?

Het geeft geen antwoord op je vragen maar je voorbeeld is ook niet representatief voor je vragen.
Zie ook post #3 van AlexCel. Overweeg A.U.B. om daar een antwoord op te geven!
 
Ik zie dat je een bestand met voorbeeldgegevens hebt geplaatst.

Moet nog steeds in mijn glazen bol kijken wat je nu wilt. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel mensen uit Amsterdam de score 4 geven op de laatste vraag? Dat via een draaitabel of via formule:
Maar de gewenste uitkomst zal wel weer net iets anders zijn....

Nu dus graag ook nog een indicatie van hoe je de uitkomsten voor je ziet.

Nee het gaat niet om het bereken van de samenhang, dat lukt mij wel. Het gaat er meer om hoe ik de antwoorden van open vragen en vragen waarbij meerdere antwoorden zijn gegeven in een kolom kan coderen/labelen in excel. Want ik kan nu alleen de correlatie berekenen van de vragen waarop geantwoord is in hoeverre iemand tevreden is of er mee eens is, dus 1 = in zeer lage mate, 2 = in lage mate etc.
 
Het voorbeeld laat zien dat de inhoud van het inkijkexemplaar waarvan ik de link heb gegeven je verder op weg zou kunnen helpen.
Heb je het gelezen?

Het geeft geen antwoord op je vragen maar je voorbeeld is ook niet representatief voor je vragen.
Zie ook post #3 van AlexCel. Overweeg A.U.B. om daar een antwoord op te geven!

Ja, ik heb het bestand gelezen. Echter het gaat er bij om de gegevens die in excel staan makkelijk te analyseren door middel van codes/labels. Vragen waarop één antwoord mogelijk is dus meerkeuze lukt wel. Alleen zit ik dus met vragen waarop zowel een meerkeuze mogelijk was als een open antwoord bij de mogelijkheid van anders, namelijk...
Oftewel ik vraag: hoe gaat het? en antwoordmogelijkheden zijn: Goed en niet goed of Anders, namelijk.... Dan bij de verwerking blijken er 3 mensen voor goed te hebben gekozen, 4 mensen voor niet goed en 2 mensen voor anders, namelijk... en hebben geantwoord: het gaat soms goed en ik snap de vraag niet.

Dus nu wil ik graag weten hoe je dat kunt coderen en ook wanneer er meerdere antwoorden mogelijk waren. Zoals in het voorbeeld: mail, nieuwsbrief, krant of één van die drie
 
Bekend met "Tekst naar kolommen"? Hiermee kan je de inhoud van jouw kolom splitsen doordat er als scheidingsteken een , wordt gebruikt. Hierdoor houd je je gegevens in dezelfde rij en zou dit geen problemen meer moeten geven met je samenhang, klopt dat?

Bekijk bijlage Voorbeeld (KL).xlsx
 
Ik snap er niets van, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik laat het aan de andere helpers over.

Succes ermee.
 
Verdiep je eerst eens in het verschil tussen nominale gegevens, ordinale gegevens en metrische gegevens.

Een slecht ontworpen dataverzamelingsmethode kan niet achteraf gecorrigeerd worden met enige analysetechniek.

Jouw vraag is dan ook geen Excel vraag.
Excel kan ontwerpfouten niet verwerken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan