sommige pc-dvd's starten niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikesnack

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2010
Berichten
65
Beste helpmij gebruikers, gisteren wilde ik en game (grid) installeren maar de dvd wordt niet herkent.
Als ik op de speler dubbelklik krijg ik de melding dat er ggen disc aanwezig is en gaat de lade open.

Dezelfde game wordt in mijn andere pc wel herkent.
Ik heb daarop verschillende games geprobeerd en sommige doen het wel en andere weer niet, ook cd-roms werken gewoon en een film afdraaien is ook geen probleem.

In de andere pc werken alle dvd's wel.

rara hoe kan dit?

De instellingen van de spelers heb ik vergeleken en die staan hetzelfde met als enige uitzondering dat bij de niet (goed) werkende staat vermeld: TSST corp CDDVDW SH-222AB ATA device en bij de goed werkende staat OPTIARC DVD+- RW AD 7230s ATA device. Ik weet dat het verschillende merken zijn maar het verschil zit hem in de verklaring
 
Wat mij wel eens geholpen heeft dat is andere firmware ophalen en toepassen op de drive. Het liefst natuurlijk gedownload van de site van de fabrikant. Kijk daar eveneens of er een driver kan worden toegepast die anders is dan die nu geïnstalleerd is.

De drive zal haast einde levensduur zijn en dan geeft de lamp aanzienlijk minder licht. Voor iedere schijf en ook het type schijf, CDRom of DVD, is een andere minimale lichtintensiteit nodig. Dat zal op het kantelpunt ook af kunnen hangen van het stroomverbruik van de PC. Er is een oplossing voor precies dat probleem maar de benodigde aanwijzingen ontbreken. Aan het op zich al kleine onderdeeltje van de lens (is meestal plastic, dus niet met alcohol schoonmaken) zitten drie heel kleine schroefjes en één daarvan regelt de stroom voor de laser. U zal hiervoor zelf een klein schroevendraaiertje moeten fabriceren want de tijd dat dit goed toegankelijk was gemaakt en er standaard gereedschap op paste is voorbij. Ooit heb ik gezien dat er een regelaar op het printplaatje zat maar ze willen niet dat iemand er wat aan veranderd. Aan welk microscopisch klein regelaartje je dan een stukje moet draaien kan ik niet zeggen en ik heb het zelf even vaak verprutst als gerepareerd. Bovendien zou je de drive dan aan een losse voeding moeten hangen om te kunnen proberen (en afdekken om niet in de lens te kijken). Voor het laserlampje te bekijken zal de drive toch open moeten, aan de andere kant: een nieuwe kopen slaat geen gat in het budget en na reparatie is het nog steeds een oude drive waar een nieuwe misschien al double layer schijfjes kan branden (7 Gb).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan