• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=SOM & = ALS combineren - Hulp gevraagd!

Status
Niet open voor verdere reacties.

MAYBAKER

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2018
Berichten
3
Bekijk bijlage PROEFEXCEL.xlsxBekijk bijlage PROEFEXCEL.xlsxBekijk bijlage PROEFEXCEL.xlsx

Dag Excel-experts :),

Mijn administratie houd ik bij in Excel en om meer inzicht te krijgen in mijn uitgaven (waar gaat mijn geld heen), heb ik categorieën toegevoegd. De Excel in de bijlage is een gedeelte hiervan.

De categorieën heb ik voor het gemak "0 t/m 21 genoemd". Ik wil eigenlijk dat ik in een diagram de trends kunnen analyseren hierin. Dus dat ik met een formule de totale waarde van iedere categorie weet en dat dan in bijvoorbeeld een staafdiagram kan lezen (en idealiter van meerdere maanden kan vergelijken).

Kunnen jullie mij hiermee helpen? Heel erg bedankt!

Hartelijke groeten,
May
 
Hoi May,

Als je de data niet naast elkaar zet, maar onder elkaar, dan zou ik dit als ik jou was met een draaitabel oplossen. Dan houd je het dynamischer om te bewerken met daarnaast eventueel een koppeling naar een draaigrafiek. In dit geval zou je drie kolommen krijgen met Categorie, Maand (of transactiedatum) en bedrag.

Edit: Is het gebaseerd op een transactieoverzicht vanuit de bank of ook cash uitgaven?
 
Laatst bewerkt:
Hi Kristiaan,

Zo handig ben ik niet! Ik denk ook dat als ik de data ga veranderen, dat het dan nog onleesbaarder is (omdat de tabel in de breedte enorm toeneemt: soms tot wel 100 transacties in een maand, krijg je met gezin). Ja, vanaf de bank. Cash hebben we over het algemeen niet. Nadeel is dat vanaf de bank ook vaste lasten betaald worden en die op een ander tabblad staat. Gaat er nu eigenlijk om waar de variabele lasten heen gaan (reiskosten is bijv. grote post, welke ik ook weer terug krijg), alleen ook studiekosten zitten er veel versnipperd tussen. Door die categorieën kan ik meer inzicht krijgen...

Is het ook zonder een draaitabel op te lossen? Dus door een formule te bouwen? Als ik weet hoe die werkt, kan ik hem zo aanpassen. Of ik kan mezelf aanleren om dit aan het eind van de periode erin te zetten, want in uitgaven in die maand veranderen niet. Mocht er iets retour gaan en geld terug krijgen, dan verwerk ik dat in de periode waarin het geld terug komt.

Heel erg bedankt!
 
Mochten anderen mij nog niet voor zijn geweest dan zal ik er morgen naar kijken.

Ik gebruik zelf het transactieoverzicht van de bank (download als CSV) voor mijn overzicht van uitgaven en inkomsten. In dat overzicht geef ik dan aan in welke categorie het valt en dmv een draaitabel heb ik dan een soort overzichtspagina. Mocht je hier interesse in hebben dan wil ik een opzet voor je maken. Het enige dat ik dan hiervoor van je nodig heb is een voorbeeld transactie uitdraai van jouw bank (dat wil zeggen: alle kolommen en daarbij 2 regels; 1 bijschrijving en 1 afschrijving). Zorg dan wel dat je de bedragen en omschrijvingen aanpast zodat er geen privégegevens in staan vermeld.

Mocht je dat niet willen, dan kijk ik morgen naar een oplossing met formules.
 
Hoi May,

In het eerste tabblad de optie om met formules de totalen te berekenen per categorie met jouw huidige opzet. In tabblad twee de optie hoe je dit met een draaitabel kan doen. Let even goed op dat je in de cellen waarden krijgt waar gerekend mee kan worden, dat was (in ieder geval bij mij) niet het geval. Ik heb een opzet gemaakt hoe je dit kan toepassen, mocht je hier verdere vragen over hebben dan hoor ik dat wel!
Bekijk bijlage PROEFEXCEL (KL).xlsx
 
Dank!

Hi Christiaan,

Draaitabel begrijp ik nog niet zo goed, alleen ben al heel blij met die formules :) :)

voor nu ben ik geholpen!

Thanks!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan