• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen met ferquenties en voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Azoura

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2017
Berichten
30
Goedemiddag,
Ik heb een Excelvraag.
In een bestand worden bestellingen bijgehouden. Omdat er in één bestelling meerdere producten kunnen zitten, wordt het ordernummer in dat geval herhaald op een aantal regels.
Ik wil een overzicht maken van het aantal bestellingen per maand, dus het individuele aantal bestelnummers per maand uitgesplitst. Daarnaast moet er een verschil gemaakt worden door Standaard en niet standaard bestellingen.
Een standaard of niet standaard bestelling moet bepaald worden via de volgende regel:
S als NS producten = NS bestelling
Alleen NS producten = NS bestelling
Alleen S producten = Standaard bestelling

In de bijlage is het voorbeeld bestand te vinden, daar heb ik in het eerste gedeelte met rood en groen aangegeven of iets een standaard bestelling of ee niet standaard bestelling zou zijn. De resultaten moeten vanzelfspreken terecht komen in H1:J13.

Met vriendelijke groet, Bekijk bijlage Vraag over tellen van ordernummers.xlsx
 
Met een hulpkolom en een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Vraag over tellen van ordernummers (1).xlsx
    55,3 KB · Weergaven: 33
HalloVebA, bedankt voor je antwoord. Ik heb alleen het idee dat de formule niet doet wat hij moet doen.
Er zijn over de drie maanden namelijk 111 individuele ordernummers. De formule komt uit op 340.

Heeft iemand nog een ander idee?
 
Azoura,
Je hebt gelijk, maar toch niet gelijk. In jouw bestand staan 309 unieke ordernummers (310 - 1 lege rij). De formule van VenA komt op 340 omdat een order die zowel een S als een NS product heeft dubbel wordt meegenomen. Ik heb een kleine workaround gebruikt, maar iemand heeft vast wel een betere oplossing.

Bekijk bijlage Vraag over tellen van ordernummers (KL).xlsx
 
Kristiaan, je hebt helemaal gelijk. Ik had even snel een “remove all duplicaties” gedaan, en daar zat inderdaad die lege regel tussen die m’n selectie Verbrak.

Het nadeel van deze oplossing is inderdaad dat je twee hulp kolommen nodig hebt. Mogelijk zit de oplossing in een combinatie met de ‘frequenties’ formule?
 
Ik heb nog geen oplossing gevonden. Is er iemand die zich hierover kan buigen?
 
Wat is het nadeel van hulpkolommen? Excel heeft er genoeg. Deze kolommen kan je verbergen en aangezien je een intelligente tabel gebruikt worden de formules automatisch aangevuld als je nieuwe gegevens toevoegt.
 
Ik beperk het aantal kolommen het liefst zo veel mogelijk. Heb nu voor de aangedragen oplossing gekozen en daarmee is m’n vraag dus opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan