• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Netto bedrag aanpassen naar nieuw getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

cryp

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2017
Berichten
17
Beste, ik zoek het volgende op te lossen:

Het netto bedrag van ontvanger B kan moet aangepast worden in die zin dat enkel het bruto bedrag veranderd en percentages blijven – in de omkaderde cel wordt het nieuwe bedrag ingevuld
Ontvanger B moet bijvoorbeeld een afgerond bedrag krijgen: Ik wil de keuze hebben wat ik er invul: bv 11,5 of 12, het brutobedrag zou dan automatisch moeten aangepast worden evenals het bedrag van ontvanger A

Hoe kan dit gerealiseerd worden?

Het voorbeeld tabelletje is in bijlage te vinden
Hartelijk dank om dit te bekijken!
 

Bijlagen

  • tabel.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 50
Hallo cryp,

Je kunt hiervoor de functie "Doelzoeken" gebruiken. Ik weet niet of je deze kent? (Tabblad Gegevens, onder "Wat als"-analyse)

Je voert dan bij "Cel instellen" de cel D6 in.
Je voert dan bij "Op waarde" de waarde in die jij als uitkomst wil hebben. (Dus 11,5 of 12 in jou voorbeeld)
Je voer dan bij "wijzigen van cel" de cel B3 in.
Zodra je op "Ok" druk zal je zien dat hij de uitkomst van het nettobedrag van ontvangen B aanpast naar de door jou aangegeven waarde. Hierdoor wijzigt het brutobedrag en dus ook het netto bedrag van ontvanger A.

Als je niet elke keer het "doel zoeken" handmatig wil aanpassen kun je ook het volgende doen:
- Open Visual Basic door op de toetscombinatie Alt+F11
- Plak de onderstaande code in het tabblad "Blad1 (tabel)". Zodra je nu de door jou aangegeven cel E6 aanpast zal Excel het automatisch doorrekenen.

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent. Groet Jos

Private Sub worksheet_change(ByVal Target As Range)

If Target.Address = "$E$6" Then

Range("E3") = Range("B3").Value
Range("F3") = "Oude bruto bedrag"

Range("D6").GoalSeek Goal:=Target, ChangingCell:=Range("B3")

Else
End If

End Sub
 
Laatst bewerkt:
Dag Jos,
Ik ken deze functie nog niet, maar ik ga ermee aan de slag! Moet lukken imo adh van jou informatie
Visual basic zal een ander paar mouwen zijn, maar wie niet waagt niet wint!
Hartelijk dank !!!
 
Goed om te horen. Succes ermee :)

Vergeet niet de status van je vraag op opgelost te zetten. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan