• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS, met formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

abbcdcg

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2012
Berichten
61
Hallo, Wie weet raad?

Ik loop vast op het volgende:
Ik maak een berekening met 5 variabelen. Dit is in situatie A. Echter, wanneer situatie B zich voor doet, dient deze berekening te worden verhoogd met factor 1,5. Situatie A of B wordt gekozen vanuit een besturingselement met deze keuze.
Het liefst heb ik deze extra factor verwerkt in de formule, zonder verwijzingen.

Voorbeeld in de bijlage.

Mijn dank is groot.Bekijk bijlage Berekening.xlsx
 
Code:
=ALS(A12=1;(D6+B6)/B6*((C6+B6)/(D6+B6)*A6-A6)/E6*60;((D6+B6)/B6*((C6+B6)/(D6+B6)*A6-A6)/E6*60)*1,5)

Greetz/Excelbat
 
Code:
=ALS(A12=1;(D6+B6)/B6*((C6+B6)/(D6+B6)*A6-A6)/E6*60;((D6+B6)/B6*((C6+B6)/(D6+B6)*A6-A6)/E6*60)*1,5)

Greetz/Excelbat

Dank, dit werkt. Ik heb te lang / verkeerd gekeken naar de invalshoek van de ALS functie. Wordt het nog zaak de benodigde cellen te beveiligen, daar dit door meerdere personen wordt gebruikt.

Voor mijn lering: hierbij wordt enkel gekeken of de waarde 'A' is, en indien de waarde geen 'A' is wordt de factor 1,5 toegepast.
 
Het quoten is niet nodig.

Iets eenvoudiger
Code:
=((D6+B6)/B6*((C6+B6)/(D6+B6)*A6-A6)/E6*60)*(1+(A12-1)/2)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan