Solver binnen VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

lisavba

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2018
Berichten
2
Hallo,

Ik ben volledig nieuw in VBA, dus vraag mij af hoe Solver geimplementeerd kan worden in een VBA code.
Het is namelijk de bedoeling dat een stukje code geschreven wordt, waaruit de output komt van 100 cases (rijen in Excel), die gelden als de input voor het Solver model. Hieronder zal ik het meer in detail aangeven.

De kosten van twee spelers en de kost van samenwerken gelden als input tot het model. Dit LP model werkt perfect in een ander tabblad. Nu wil ik telkens de output (gealloceerde kosten aan beide spelers) van het Solver model wegschrijven in de overeenkomstige rijen. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat het Solver model 100 maal wordt uitgevoerd adhv VBA met (random) inputgegevens.

Nu vraag ik mij af of dit technisch mogelijk is?
Indien ik de macro Solver opneem, merk ik dat een nieuwe sub nodig is. Maar als ik die sub binnen mijn standaard sub plaats (loop, overloopt de 100 rijen 1 voor 1), dan krijg ik een foutmelding.

Alvast bedankt voor jullie hulp of eventuele extra vragen.

Vriendelijke groeten,

Lisa
 
Bekijk bijlage Solverproblem.xlsm

Hoi,

Hier kunnen jullie het desbetreffende Excelbestand vinden.
De bedoeling is dus dat de uitkomsten van het solver model telkens worden neergeschreven in kolommen i en j van het Start-tabblad.

De Solvercode heb ik in een aparte module geschreven, deze wordt in de andere module via een call dan opgeroepen.
Wanneer ik deze nu run, dan krijg ik volgende foutmelding: Fout 9 tijdens uitvoering: Het subscript valt buiten het bereik.

Daarnaast vroeg ik mij ook af of het venster dat je krijgt na het oplossen van een model met "Oplosser heeft een oplossing gevonden. Alle randvoorwaarden en optimalisatievoorwaarden zijn vervuld." en je dan Ok moet duwen een belemmering is.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan