• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp Macro maken vorig tabblad verbergen, volgend zichtbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

WhiteSky

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2018
Berichten
54
Hoi,

Ik vraag me af om het mogelijk is om via een macro(knop) een tabblad te verbergen en eentje zichtbaar te maken (via dezelfde knop).
Ik heb dus een weekplanning in excel, ben van plan om het tabblad Week X 52 keer te kopiëren en er moeten er maar 2 zichtbaar zijn. Elk tabblad gaat dus de naam krijgen Week 10, Week 11,... Week X dus. en ik hoop eigenlijk op een knop dat moest ik deze indrukken in week 11, dat week 10 verborgen wordt en week 12 zichtbaar wordt.
Nog een klein vraagje, is het ook mogelijk om vanaf de knop geïnstalleerd wordt op het tabblad Week X, deze dan snel 52x te kopiëren?

Bekijk bijlage Planningsbord.xlsm

Groetjes, Alvast bedankt,

WhiteSky
 
Ja, maar dan moet ik 52 macro's maken, had gehoopt maar 1 macro te moeten maken die ik kon kopiëren met elk tabblad. iets met dat kijkt naar het active tabblad en dan zegt Week X-1 verbergen en Week X+1 zichtbaar maken. Maar ben een nul in VBA.
 
Maak eens een voorbeeld met meerdere van die WEEK tabbladen, een stuk of 6.
Naar mijn mening heb je voldoende aan 1 macro.
 
Ik kan er helaas door tijdgebrek vanavond pas naar kijken.
 
Helpt zoiets u verder?
 

Bijlagen

  • Planningsbord.xlsm
    577 KB · Weergaven: 61
Als het niet anders kan, dan ja. Moest iemand weten of het kan zoals ik vraag :) Anders moet ik met dit verder
 
Code:
Sub toon_twee()
    nr = ActiveSheet.Index          'wat is het indexnummer van het huidige tabblad
    Sheets(nr - 1).Visible = False  'verberg het tabblad voor het huidige
    Sheets(nr + 1).Visible = True   'maak het volgende tabblad zichtbaar
End Sub

in principe doet deze macro wat je wilt: als je een tabblad selecteert, dan wordt het voorgaand verborgen en het volgende geopend.
 
@ Haije, om wat korter op de bal te spelen :)
in de ThisWorkbook module
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim haije As String
haije = "Week " & Format(Date, "ww")
ThisWorkbook.Sheets(haije).Activate
nr = ActiveSheet.Index
If nr > 1 Then
    Sheets(nr - 1).Visible = False
    Sheets(nr + 1).Visible = True
End If
End Sub
 
Je hebt maar 2 werkbladen nodig:

1 die eruit ziet zoals je de gegevens aan de gebruiker wil tonen: presentatiewerkblad
1 die de gegevens van alle weken opslaat en niet zichtbaar is: gegevenswerkblad

Wijziging van het weeknummer leidt tot verversing van de gegevens in het persentatiewerkblad vanuit de gegevens in het verborgen werkblad.
 
Je hebt maar 2 werkbladen nodig:

1 die eruit ziet zoals je de gegevens aan de gebruiker wil tonen: presentatiewerkblad
1 die de gegevens van alle weken opslaat en niet zichtbaar is: gegevenswerkblad

Wijziging van het weeknummer leidt tot verversing van de gegevens in het persentatiewerkblad vanuit de gegevens in het verborgen werkblad.

Bekijk bijlage Planning Shiften.xlsm
Dat was mijn oorspronkelijk idee, maar ze vonden dit te ingewikkeld. Daarom dat ik het nu zo wil oplossen... (Bijgevoegd, mijn oorspronkelijke excel)
 
Je kunt beter het beste idee niet laten overrulen door amateurisme.
 
Helpt zoiets u verder?

Met collega's besproken en we hebben toch voor deze optie gekozen. Maar is het mogelijk om als ik op deze knop duw Blad 4 niet als keuze te krijgen.. Dit is mijn 'cheat'blad waar hij voor andere bladeren dingen ga opzoeken. Dit moet niemand zien :D

Groetjes
 
Blad 4 niet als keuze
1. Sleep je Blad 4 naar de éérste plaats, voor het tabblad Voorblad.
2. Verberg Blad 4 handmatig.
3. Verander in de UserForm_Activate() module het stukje code van 2 naar 3
Code:
For N = [COLOR="#FF0000"]3[/COLOR] To CurrentBook.Sheets.Count
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan