2x SSD koppelen tot één HD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, Striped is niet wat je moet hebben en wel degelijk het REFS bestandssysteem, niet NTFS.
 
Het is de bedoeling om 2x SSD van ieder 60GB aan elkaar te koppelen tot één grote SSD van 120GB,

Op 1 schijf (C\) staat windows 10
 
Ik heb nu beide schijven Dynamisch gemaakt en ook geconverteerd naar GPT maar ik kan nog steeds geen striped volume aan maken.
Alle opties blijven grijs.
 
Het Is geen Striped volume. Selecteer bovenaan in die lijst "Geen."
 
Een aantal zaken kun je nu eenmaal niet doen zonder alles leeg te maken....
Dat gaat grijs blijven..... immers alle verborgen tabellen op de disks moeten opnieuw ingesteld worden....
IMHO: gaat nooit zo lukken als jullie nu schrijven.

Dus je moet een omweg verzinnen...hoe het erna verder moet....

Methode A.
Complete schone installatie...echt alles opnieuw... wel data eerst 2x backuppen

Voor dat je Methode B doet
Maak een kloon image van de C-schijf, kun je altijd terug (Windows noemt het een systeem backup)



Methode B.
1. Begin eerst met:.... maak een partitie image van de C-schijf, dus geen disk kloon!!!!! Anders gaat het mis.

2. En 2x data backuppen...

3. Maak alles leeg en voeg schijven samen.

4. Installeer kaal Window op de nieuwe C-schijf. Hoet niks te doen verder, zorg dat je minimaal 1x helemaal op de desktop geweest bent, zodat je zeker weet dan het werkt.

5.Zet dan de backup partitie van de C als partitie terug!!!!1
Je verandert zo ver ik weet dan niks aan de boot sector.

OK?

6. Dan herstarten en dan zou je alles weer moeten hebben zoals het was... maar dan met een grote C over 2 disks...

Succes!
 
Ik heb geen data die ik hoef te back-upen want ik ben met een schone instal bezig.
Ik kan dus volgens mij gelijk met Methode B beginnen

Ik begin dus met punt 3.
Daar staat maak alles leeg.
Dat kan dan tijdens de setup en dan beide schijven formatteren en op beide een logische partitie maken?
 
Ik zit nu in de setup en heb beide schijven door windows de partities verwijderd.
Daarna op beide schijven nieuwe partitie aangemaakt en beide geformatteerd,

Echter blijft de optie Uitbreiden van de schijven nog steeds grijs!
Ook dit blijkt dus niet zo te werken?
 
In respons heb ik het al duidelijk gezegd, dus jammer van al de moeite die gedaan moest worden daarna en de trol die voorbij komt met dat Hij er gek van wordt: dat dit via Schijfbeheer niet kan met de Windows partitie en dat het ook duidelijk in de gegeven tekst van de pagina met uitleg staat. Namelijk:

The only caveat with these solutions is that you cannot use hard drives containing a Windows installation as the operating system can't boot from a Dynamic disk

Windows zelf, staat er, die partitie kan er niet bij worden opgenomen omdat Windows niet werkt vanaf een Dynamische schijf.

Je bent dus aangewezen op de opslag voorziening (ik gaf de Engelse term) die Windows 10 er speciaal voor heeft en in de lijst met keuzes daar zal je "geen" moeten selecteren. Anders heb je een ander bestandssysteem nodig en soms ook meer dan twee schijven. Op het Internet zag ik op afbeeldingen dat er verschillende keuzes in die lijst staan, misschien is er met een update wat aan toegevoegd. Zelf kan ik het op mijn laptop niet zien want die heeft geen tweede schijf maar ik zie dat er verder geen instellingen menu is. Ik moet dus de aanwijzing geloven dat er bij Striped en Spanned ook de optie Geen is.
 
Ik heb een afbeelding opgezocht van Opslag instellingen:

https://youtu.be/rTeG4mrAW5M?t=2m12s

Het bestandssysteem blijft NTFS, bij Resiliency type dus Geen resilienci, nu de schijfletter C:. Wanneer de C: niet beschikbaar is, dan weet ik niet hoe het volume kan uitbreiden.

Het antwoord heb ik denk ik ondertussen op YouTube al gevonden. Het kan niet met de C: schijf.

Emmanuel Rodriguez
1 jaar geleden
Can you expand the c drive?

Windows Ninja
1 jaar geleden
storage pool does not work for c: the windows system drive.

Wat je daarvoor zou moeten doen dat is een extra partitie maken op de eerste schijf en deze dan combineren met het tweede volume. Daarmee krijg je helaas geen extra ruimte voor Windows en geen maximaal groot volume. Alleen de tweede schijf is op deze manier groter.
 
Kort samengevat: stop met deze kansloze missie en schaf een 250 Gb SSD aan, probleem opgelost.
 
Mee eens, de punten zijn gemaakt.
 
Lijkt me inderdaad een duidelijk verhaal. Kansloos en niet wat ik wil.

Dan ga ik toch maar voor de optie windows op SSD1 en Data (documenten en program files) op SSD2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan