Keuzelijst in rapport laten groeien

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
1.682
Hallo,
Ik heb een rapport met een keuzelijst.
In het ontwerp bepaal ik de grootte van deze keuzelijst, maar
dit heeft als gevolg dat er bvb maar 5 regels geprint worden terwijl er de ene keer 2 en de andere keer 15 kunnen zijn
Hoe varieer ik de hoogte van de keuzelijst afhankelijk van het aantal vereiste lijnen.

Bedankt voor de hulp
JP
 
Keuzelijsten zijn niet bedoeld om af te drukken, die horen niet in een rapport thuis. Weggooien is dus veruit de beste oplossing.
 
Rapporten baseer je op queries waar alle velden inzitten. Lijkt mij dat je dus alles wat je wil zien, in die query zet. En dan uiteraard met tekstvelden. M.b.v. groeperen kun je de gegevens dan verder uitsplitsen.
 
In je rapport subrapporten gebruiken waarvan je de hoogte instelt op bv 0, en bij de eigenschappen de "randstijl" op transparant zetten en bij "te vergroten" ja zetten. Dat geeft dat als je een leeg rapport hebt (dus geen regels) je niets ziet en het subrapport "groeit" naarmate er lijnen in voorkomen. Dat is ook een vuile truc om rapporten, die normaal maar zo'n 54 cm lang kunnen zijn, uit te breiden naar rapporten van ettelijke bladzijden. Geen idee hoeveel subrapporten je in een rapport krijgt maar ik ben alleszins nog niet op de grens gestoten.
 
Maar grijp niet te snel naar 'het wapen' van het subrapport; doorgaans kun je met de juiste groeperingen veel makkelijker je doel bereiken. En niet iedereen drukt zijn rapporten af op behangvellen van 54 cm :).
 
het is me echt niet duidelijk hoe ik dit moet oplossen...
Ik moet bvb soms een brief maken waarop bvb 60 data vermeld moeten worden..
Ik probeerde dat op te lossen door de data de ene NA (due niet onder mekaar) de andere in een entryfield te steken, maar als er teveel datums waren botste ik tegen hete beperkte aantal karakters in zo een veld... dan schreef ik de brief maar manueel...
dus.. wie een idee heeft, welkom

JP
 
Tja, daar hebben we dan toch echt wel een voorbeeldje bij nodig :). Een rapport kent verschillende secties, en je kunt secties toevoegen op basis van velden. M.b.v. die groepen kun je dan de gegevens groeperen. Maar uiteindelijk gaat het altijd om de Details sectie, want die bevat de gegevens van het rapport. En de velden in de details sectie moet je altijd in één regel zetten, want dat is, net als in Word, je datatabel. Nooit dus onder elkaar, want dat wordt een zooitje.
 
Bekijk bijlage Database7.zip

ga in het bestand naar bvb
Cant Ludo
je ziet een formulier
klik op de "data"-knop en je krijgt een lijst van data
Deze data zou je dus ook in een report moeten krijgen als op "uitprint data" klikt

Ik zette alle data achter mekaar, maar dat blijkt, bij veel data zoals in dit geval, niet zo een goed idee

ben dus op zoek naar een nette oplossing..

bedankt
 
Laatst bewerkt:
Jpp,

ik zie op je formulier "voorschrift_nieuw" een knop staan die inderdaad als bijschrijft "Uitprint data" heeft maar er hangt niets onder vast en ik zie verder in je database navigatievenster geen rapporten.
Je kunt ook prima van je formulier "Weergave voorschrift data" met de wizard in een paar seconden en een rapport maken dat je makkelijk kunt aanpassen en dan daar naar verwijzen.
Verder zou ik de criteria van je rapport niet vast inbouwen in je bron van dat formulier/rapport maar gewoon meegeven in je gebeurtenis die je onder je knop "Uitprint data" hangt.
zo'n "doorlopend rapport" zal zich ook netjs aanpassen van grootte en heb je dus zoals Michel zei verder niets nodig.
 
Klopt Johan, niets onder de knop "Uitprint data" omdat ik nog niets zinnigs bij mekaar gekregen had... ik probeer seffes je voorstel
Alvast bedankt
JP
 
Hoe je via de wizard een rapport moet maken is niet duidelijk Johan.
"Weergave voorschrift data" is niet op een query gebaseerd maar heeft een SQL in de recordbron... nus niet in een afzonderlijke query

JP
 
Voor een rapport via de wizard; gewoon in je navigatievenster selecteren wat je wilt (kan dus een formulier, tabel, etc.. zijn) en dan bij "maken in je balk bovenaan kies je "rapport".
En ipv een sql op te bouwen gewoon je tabel als recordbron nemen aangezien je toch geen andere data in je rapport betrekt.
 
Dat gaat precies wel lukken maar waarom je in het navigatievenster een formulier (of zo) moet selecteren is niet duidelijk.. ik had het geoep dat de wizard er niks mee deed.. de volgende stappen zijn tamelijk duidelijk... we komen er wel! Merci
 
De wizard maakt geen bijzonder fraaie rapporten aan, maar het principe van groeperen kun je er prima mee leren. Dus ik start ook regelmatig een rapport met de wizard en verbouw dat vervolgens tot hij er goed uitziet. Het probleem van teveel velden op één regel kun je overigens nooit oplossen, anders dan door minder velden te gebruiken. Er passen, bij een normaal lettertype, nu eenmaal maar zo’n 80 tekens op een regel. En daar moet je het mee doen. Bij een liggend rapport kun je er uiteraard meer kwijt.

En formulieren hebben uiteraard niks met rapporten te maken, ik denk dat Johan je op een dwaalspoor wilde hebben :)
 
Je wilde JP van een formulier een rapport laten maken. Dat is nergens voor nodig, een rapport kun je gelijk van je tabel of query maken. Vind ik een dwaalspoor(tje) :).
Je kunt ook prima van je formulier "Weergave voorschrift data" met de wizard in een paar seconden en een rapport maken dat je makkelijk kunt aanpassen en dan daar naar verwijzen.
 
tuurlijk maar dan ziet zijn rapport een beetje gelijkaardig aan zijn formulier uit.
 
Ik heb nog nooit een rapport gemaakt dat er hetzelfde (of gelijkwaardig) uitziet als een formulier; die hebben bij mij toch echt andere functies :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan