• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken via vba of een naam al in een kolom staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rocknroadie

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
184
hoe kan ik via vba zoeken of een naam die ingegeven is in een form al in een bepaalde kolom staat?

ik heb het zo geprobeerd:

Code:
Private Sub TextBox22_AfterUpdate()
Range("VenueDetails[VenueNaam]").Select
If Selection.Find(What:=TextBox22.Value) = True Then
   MsgBox "bestaat al", vbOKOnly
End If
End Sub

maar dat lukt dus niet.... waarschijnlijk ben ik enorm onorthodox bezig....

alvast bedankt

Marc
 
probeer het eens zo:

Code:
If Application.CountIf(Range("VenueDetails[VenueNaam]"), TextBox22) > 0 Then MsgBox "Deze naam bestaat al!"
 
Select en Selection zijn nergens voor nodig. De Range.Find methode geeft als uitkomst een range of niets. (is zeer eenvoudige te vinden door een druk op de <F1> toets.

Code:
Private Sub TextBox22_AfterUpdate()
  If Not Range("VenueDetails[VenueNaam]").Find(TextBox22) Is Nothing Then MsgBox "bestaat al", vbOKOnly
End Sub

Of een klant al bestaat zou ik afhankelijk maken van wat meer factoren dan alleen de naam.
 
Thx!

Een klant kan meerdere keren in de lijst staan maar een venue maar een keer. vandaar dat ik die controle moet kunnen uitvoeren.

is er een manier om op een gedeelte van een naam te zoeken? Als ik bvb "Pitcher" ingeef, dan wordt er geen dubbel gevonden maar er staat al wel "de pitcher" in de lijst. op die moment zou er dus wel moeten weergegeven worden dat er al een venue bestaat die "de pitcher" heet.

voorbeeld bestand in bijlage

alvast bedankt

Marc

Bekijk bijlage venuelijstvba.xlsm
 
zo?

Code:
Private Sub TextBox22_AfterUpdate()
  If Not Range("VenueDetails[VenueNaam]").Find("*" & TextBox22 & "*") Is Nothing Then MsgBox "bestaat al", vbOKOnly

End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan