• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alfabetische sorteren van oud naar nieuw lukt niet altijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal321

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
195
Ik heb een sportclub en heb een ledenoverzicht gemaakt met daarbij de aankoop- en vervaldata van de verzekering, beurtenkaarten en jaarabo's. Zie bijlage (om privacyredenen heb ik uiteraard de namen van de leden vervangen door de letters van het alfabet)
Wanneer ik de kolommen wil rangschikken van oud naar nieuw lukt dat voor 2 kolommen niet, nl. 'vervaldag 10-beurtenkaart' en 'vervaldag jaarabo'. Bij die twee kolommen kan ik enkel van 'A naar Z' of van 'Z naar A' selecteren :eek:
Hoe komt dit? Waarom lukt dat bij die 2 kolommen niet? En hoe kan ik dit verhelpen?

Bekijk bijlage Ledenlijst.xlsx
 
Ik snap niet wat je bedoeld, heb je al eens voor deze opties gekozen? Want volgens mij doen deze gewoon wat jij vraagt
 
Wanneer ik de data in bijv. de kolom 'vervaldag 25-beurtenkaarten' wil orderen van oud naar nieuw datum (zie scherm 1) dan is dat geen probleem. Het resultaat zie je op scherm 2.
Maar als ik de data van de 10-beurtenkaarten wil ordenen van oud naar nieuw dan lukt dat niet want ik krijg gewoonweg die optie niet (zie scherm 3).
Scherm 1.jpg
Scherm 2.jpg
Scherm 3.jpg
 
Het lijkt iets te maken te hebben met de formule in die kolommen, die een "" zet in sommige cellen. Dat is niet hetzelfde als een lege cel.
Je kunt eenvoudigweg sorteren op respectievelijk de kolommen 'startdag 10-beurtenkaart' en 'startdag jaarabo'. Dat geeft hetzelfde sorteerresultaat.
 
Aansluitend op Timshel: in die kolom staat een inconsistente formule en daarnaast twee cellen zonder een formule, dus waarschijnlijk heeft het daar mee te maken.

Ik bedoelde in #2, dat als je A naar Z kiest je gewoon jouw gewenste resultaat krijgt.
 
Het klopt idd dat wanneer ik 'A naar Z' kies ik hetzelfde resultaat krijg. Het klopte ook dat er cellen zonder formule in de desbetreffende kolommen stonden. Maar wanneer ik die ook van formule voorzie verandert er niets en kan ik dus nog steeds niet sorteren van 'oud naar nieuw'. In de kolom van de 25-beurtenkaart staan er trouwens ook cellen zonder formule en daar doet dat probleem zich niet voor. Raar toch?
 
Misschien op deze manier?
 

Bijlagen

  • Ledenlijst.xlsb
    40,2 KB · Weergaven: 107
Da's ook een mogelijkheid en veel handiger, super trouwens, bedankt! :thumb: Maar hoe heeft u dit nu gedaan? :)
 
Het zijn 8 opdrachtknoppen waaraan een klein stukje vba code aangekoppeld zit.
Met Alt F11 kom je in het VBA menu
 
Oei oei oei, daar heb ik allemaal geen kaas van gegeten. :confused: Kan je het gewoon ook nog eens doen voor de kolom 'Naam' en doorsturen aub? :eek:
 
Wat is het probleem eigenlijk? In Excel zit een intelligentie ingebakken voor consistente data in een kolom. Als een kolom alleen datums bevat dan krijg je de opties om te filteren/sorteren op datums met ook nog eens geavanceerde opties om te filteren op datums. Als het een mix is van datums (zijn ook getallen) en getallen dan krijg je nog steeds de optie om te sorteren van hoog naar laag of van laag naar hoog. Alleen veranderen de filteropties dan. Op het moment dat je formules gaat gebruiken die niet als datum of getal geïnterpreteerd kunnen worden zoals "" dan wordt het als een kolom met tekst gezien. En dan krijg je logischerwijs de sorteer/filteropties van de standaardinstelling te zien.
 
Alleen kolom naam
 

Bijlagen

  • Ledenlijst.xlsb
    22,2 KB · Weergaven: 43
Ai, ik had gehoopt dat u die kolom in hetzelfde bestand ging aanpassen zodat alle kolommen voorzien waren van een knop. :evil:
Zo kan ik dan achteraf alle namen terug in de lijst zetten en heb ik een nieuw en beter tabblad ;)
 
Bedoelt U zo?
 

Bijlagen

  • Ledenlijst.xlsb
    41,4 KB · Weergaven: 47
Als je de reacties in #4 en #11 eens even tot je neemt, dan kom je er waarschijnlijk achter waar het probleem zit en dat je helemaal geen VBA nodig hebt.
 
Idd, super, dank je wel! :thumb:

U blijkt er veel van te kennen. Weet u trouwens wat de reden is van hetgeen ik in mijn 1ste topic heb aangekaart?
 
Het heeft zoals Timshel aangaf met de formules te maken.
Ik heb het getest met formules, wat resulteerde in een niet gewenst resultaat.
Ook heb ik diezelfde kolommen zonder formules getest wat wel een goed resultaat gaf.
 
@VenA: Mja, idd, je hebt gelijk. In die kolommen staan foutieve formules. Ik weet dan ook niet hoe ik er toe gekomen ben om ze zo ("") in te voeren. Waarschijnlijk bij het zoeken op internet en veel geëxperimenteer lukte het me plotseling, er niet bij stilstaand of het nu echt wel correct was. Maar het deed wat ik wou en dat was het belangrijkste.

Anyway, bedankt iedereen voor de hulp en de reacties!
 
SNB heeft hiervoor ooit een zeer korte code geschreven.
Dubbelklik in A3 tot J3
 

Bijlagen

  • Ledenlijst.xlsm
    20,2 KB · Weergaven: 67
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan