valse e-mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie22

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
83
Goedendag, ik krijg e-mails zogenaamd van bekenden van mij.
Het e-mail adres van de bekende staat in de adresbalk, maar zij bezweren dat ze de e-mail niet gestuurd hebben.
Er word altijd gevraagd om geld over te maken, maar er staan geen gegevens ingevuld.
Dus geen naam of bankgegevens of een bedrag.
onderstaande tekst staat er dan


Hallo, Ik heb je nodig om een internationale bankoverschrijving te doen laat het me weten als je beschikbaar bent,zo kan ik het verzenden van de bankgegevens. Groeten, Jose Bruinen

Is er misschien iemand die hier raad of een antwoord op heeft.
met vriendelijke groet
Sammie
 
Zulke mails in de vuilnisbak gooien, komt van internetcriminelen. Laat de vrienen en familie van wie je die mails krijgt hun computer controleren op virussen en malware, en laat ze al hun wachtwoorden aanpassen voor de zekerheid.
 
Laat de vrienden en familie van wie je die mails krijgt hun computer controleren op virussen en malware, en laat ze al hun wachtwoorden aanpassen voor de zekerheid.

Dat geeft de suggestie dat die er wat mee te maken hebben. En dat is onzin. Als ik in zoiets betrokken zou worden dan zou ik dat erg vervelend vinden.

Ik denk eerder dat Sammie zelf gehackt is of een virus e.d. heeft. Vermoedelijk staan al die mail-adressen in het syteem van Sammie zelf. Dan is het een koud kunstje. Overigens plundert Microsoft zelf ook de mail-adressen bij de vleet. Zo heb ik nooit geen toestemming gegeven om mijn contactpersonen daar op te slaan en bij toeval kwam ik daar achter. Dat was nog met Live-ID e.d. je kunt nu wel zien aan Facebook wat ze met deze gegevens doen!
 
Dat geeft de suggestie dat die er wat mee te maken hebben.
...KUNNEN hebben. In zulke gevallen kan je beter het zekere voor het onzekere nemen, en niet naief zijn.
 
Ongefundeerd wijzen naar familie en kennissen vind ik een kwalijke zaak. Je kunt ook aan hun reactie zien: "maar zij bezweren dat ze de e-mail niet gestuurd hebben", dat ze dit als onprettig ervaren. Ik ken mijn familie en kennissen en weet dat ze niet met dergelijke rommel aan komen zetten. Ik ga ook niet over hun beveiliging op de pc. Daar zijn ze helemaal zelf verantwoordelijk voor. Overigens sta jezelf mooi te kijk als blijkt dat je zelf behoorlijk nalatig bent geweest met jouw eigen beveiliging en door jou hun e-mailadressen op straat liggen. Daar zullen ze blij mee zijn. Ga dat maar eens uitleggen.

Als je in 2018 nog niet weet dat je de beveiliging van de pc in orde moet hebben, waar praten we dan nog over.
 
Laatst bewerkt:
@ Senso,
Als ze me nu bannen of niet op het forum, het zal me worst wezen.
Het enige dat ik van u heb gezien is veel kakel en geen enkel ei.
 
Op de telefoon of tablet staan genoeg apps waar je toestemming zal hebben gegeven voor het raadplegen van al jou contact gegevens en telefoon verbindingen. In de wereld is niets gratis. Bij Instellingen kan u zien welke apps bevoegdheden hebben. Eenvoudige apps worden vaak geschreven met het doel gegevens te verkrijgen.

De oplossing is in zo een geval inderdaad nog eens goed kijken naar de veiligheid en besmetting, dan voor de zekerheid het e-mail wachtwoord veranderen, vervolgens ongewenste e-mail filteren naar Spam. Filteren kan op ieder gewenst woord wat ongebruikelijk is. In het Spam vakje kan een gevaarlijke link niet meer aangeklikt worden en afbeeldingen worden daar niet getoond zodat een afzender niet op hun server kan zien dat u die afbeelding download en de e-mail dus ontvangt.

Na verloop van tijd zijn er weer actuelere lijsten van adressen en/of contacten waar spammers uit kunnen kiezen. U verdwijnt weer uit beeld. Spam is in steeds meer landen verboden en je kan daarom de header opsturen naar Spamklacht.
 
Waarom zouden ze je bannen? Omdat je een mening geeft? Ik geef ook maar mijn mening en zienswijze en niet meer dan dat. Ik kan wat ik schrijf ook met feiten ondersteunen. Lees dit artikel maar eens en dit is, schrik niet al geschreven in 2011. En we zitten nu in 2018. De feiten uit 2011 zijn hetzelfde als in 2018 en het is met de jaren alleen nog maar erger en geraffineerder geworden.

Spear phishing: fraude, geen sport

June 08, 2011


Inleiding

De laatste vorm van phishing is spear phishing. Nee, dat is geen sport, maar een poging tot oplichting waarvan u het doelwit bent. Spear phishing is een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een persoon of onderneming die u kent. Maar dat is slechts schijn. De e-mail is eigenlijk afkomstig van dezelfde criminele hackers die uit zijn op uw creditcard- en bankrekeningnummers, wachtwoorden en de financiële gegevens op uw computer. Ontdek hoe u uzelf kunt beschermen.

E-mail van een 'vriend'

De spear phisher maakt misbruik van uw persoonlijke gegevens. Hij weet uw naam, uw e-mailadres en ook een klein beetje over u. De aanhef van het e-mailbericht klinkt waarschijnlijk persoonlijk: 'Hi Bob' in plaats van 'Geachte heer/mevrouw'. Mogelijk wordt in de e-mail naar een 'gemeenschappelijke vriend' verwezen. Of naar een online aankoop die u onlangs hebt gedaan. Omdat de e-mail afkomstig lijkt te zijn van een bekende, bent u misschien minder waakzaam en verstrekt u de gevraagde informatie. En als het om een onderneming gaat die u verzoekt om snel actie te ondernemen, hebt u misschien de neiging om eerst te handelen en dan pas na te denken.

Zo wordt uw persoonlijke informatie op internet tegen u gebruikt

Hoe wordt u doelwit van een spear phisher? Door de informatie die u via uw computer of telefoon op internet achterlaat. Spear phishers kunnen bijvoorbeeld sociale netwerken scannen en daarbij uw pagina vinden met uw e-mailadres, uw lijst met vrienden en een recent bericht waarin u uw vrienden laat weten dat u onlangs in een online winkel een schitterende nieuwe camera hebt gekocht. Met die informatie kan een spear phisher zich voordoen als een vriend, u een e-mail sturen en u om een wachtwoord voor uw pagina met foto's vragen. Als u vervolgens het wachtwoord doorgeeft, zal de spear phisher dat wachtwoord en varianten daarvan gebruiken om te proberen toegang te krijgen tot uw account van de online winkel die u hebt vermeld. Als ze het juiste wachtwoord vinden, zullen ze dit gebruiken om producten op uw rekening te kopen. De spear phisher kan dezelfde informatie gebruiken om zich voor te doen als een medewerker van de online winkel en u te vragen om uw wachtwoord opnieuw in te stellen of uw creditcardnummer nogmaals te bevestigen. Als u daaraan gevolg geeft, kan de phisher u financiële schade berokkenen.

Houd uw geheimen geheim

De veiligheid van u en uw gegevens is mede afhankelijk van uw eigen voorzichtigheid. Bekijk eens welke informatie over u op internet is te vinden. Hoeveel persoonlijke informatie treft u aan die zou kunnen worden gebruikt om u op te lichten? Uw naam? E-mailadres? Namen van vrienden? Hun e-mailadressen? Bent u bijvoorbeeld op een van de populaire websites voor sociale netwerken te vinden? Neem uw berichten door. Zit er informatie tussen waarvan een oplichter niet op de hoogte mag zijn? Of hebt u een bericht op de pagina van een vriend geplaatst waarin u te veel prijsgeeft?

Effectieve wachtwoorden

Let op uw wachtwoorden. Gebruikt u slechts één wachtwoord of gemakkelijk te bedenken varianten van één wachtwoord? Als dit het geval is, kunt u daar beter verandering in brengen. U maakt het oplichters op deze manier namelijk gemakkelijk om uw persoonlijke financiële gegevens te achterhalen. Elk wachtwoord voor elke site die u bezoekt, moet verschillend zijn - wezenlijk verschillend. Willekeurige letters en getallen werken het best. Wijzig de wachtwoorden regelmatig. Met internet security software en uw besturingssysteem kunt u uw wachtwoorden beter bijhouden.

Patches, updates en beveiligingssoftware

Als u van softwareleveranciers meldingen ontvangt om uw software bij te werken, doe dit dan. De meeste besturingssystemen en browserupdates omvatten beveiligingspatches. Een hacker kan aan uw naam en e-mailadres genoeg hebben om een beveiligingslek in uw systeem te signaleren. En het behoeft bijna geen betoog meer dat u zich moet beschermen met internetbeveiligingssoftware die altijd up-to-date is.

Wees slim

Als een 'vriend' u e-mailt en om een wachtwoord of andere informatie vraagt, bel de desbetreffende vriend dan of stuur deze een afzonderlijke e-mail om te controleren of het werkelijk hij of zij was die contact met u heeft opgenomen. Dit geldt ook voor banken en ondernemingen. Om te beginnen zullen legitieme ondernemingen u niet een e-mail sturen om naar wachtwoorden of rekeningnummers te vragen. Als u denkt dat de e-mail echt is, vraag dit dan na bij de bank of onderneming. U kunt ook naar de officiële website gaan. De meeste banken hebben een e-mailadres waarnaar u verdachte e-mails ter controle kunt doorsturen.

En vergeet niet: geef niet te veel persoonlijke informatie door via internet, want u weet nooit wie deze tegen u kan gebruiken. Of hoe.

En waarom ga ik nooit meer familie of kennissen op de hoogte stellen in zulke gevallen omdat ik dat één keer heb gedaan. Wat is er toen gebeurd? Diegene is toen aan de slag gegaan met zijn pc en heeft het systeem onbruikbaar weten te maken. Ik kreeg de schuld. Ik heb de pc en het toetsenbord niet één keer aangeraakt maar ik had het toch gedaan!

P.S.
Met de groeten aan gast0660.
 
Laatst bewerkt:
Die discussies zijn al jaren gevoerd. Dit heeft geen meerwaarde heren/dames. En zeker niet voor de vraagsteller. Hou je bij de case zoveel mogeli:rolleyes:jk. :love::p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan