Excel bestand snel laten rekenen - welke processor / geheugen / etc is het beste

Status
Niet open voor verdere reacties.

Humadgen

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2006
Berichten
251
Hallo

Ik heb een EXCEL programma met een heel groot aantal formules. Ik wil deze op een grote monitor laten draaien in de productie ruimte waar ik dan een computer achter hang.

Wat kan ik het beste aan specs nemen zodat ik veel rekenkracht (en daarmee weinig vertraging) heb.
Ik dacht zelf een I7 met 8 tot 16 Gig RAM

maar een kennis zei dat de I5 van de generatie 8 nog betere performance geeft....

Wie heeft een antwoord? of is er een nog betere combinatie te bedenken?

Alvast bedankt voor jullie input
Humadgen
 
Budget?
Zelf in elkaar zetten of laten doen?
Een retail of oem W10 key aanwezig?
 
@ Lange Pier
Sorry voor de verlate reactie op mijn eigen topic, maar ik was even paar dagen weg en had geen pc bij me... best wel eens lekker "to be honest"

Ik zet zelf niet in elkaar, maar ken iemand doe dat voor me kan.
Budget... ik zal niet zeggen onbeperkt, maar als ik kijk dat ik mijn huidige laptop met I7 en 8G voor EUR 1000 kan kopen dan neem ik aan dat als ik hem in elkaar laat zetten met maar 1 doel... het goed laten werken van een EXCEL rekenblad met heel veel formules. Dan mag ik toch aannemen dat ik bij zelfbouw voor wellicht minder klaar zou kunnen zijn, met misschien betere resultaten dan mijn laptop???

Laat ik dus even uitgaan van EUR 1000, maar minder mag zeker, want ik heb geen officieel inzage in wat het mag kosten.

Er is een W10 key ( ik neem aan dat je bedoeld dat er Windows 10 op geïnstalleerd kan worden ) aanwezig.

Alvast bedankt
Humadgen

Ik las net pas het topic aan het begin van dit forum deel sorry, dus nog maar ff alles op een rijtje concreet gemaakt.
Budget - is denk ik wel aangegeven
Doel - Alleen maar EXCEL rekenkracht
Omgeving - De PC staat in een ruimte met een monitor waar ook machines aan het drukken en stansen zijn, hoeft niet geluidloos te zijn.
Assemblage - Ik heb een mannetje die het in elkaar kan zetten als ik weet wat OPTIMAAL is en MINIMAAL GEWENST voor goede performance, dan zorgt hij voor de assemblage.

Besturingssysteem - W10 key aanwezig
Opties / randapparatuur - Er hangt al een MONITOR met touch screen scherm
 
Laatst bewerkt:
Paar vragen:
  • Hoe snel moet het echt zijn (seconden, minuten?) en hoe snel gaat het nu op je huidige systeem en wat is dat exact voor een systeem?
  • Heb je het al op een ander systeem getest? En, hoe snel is het dan exact?
  • Kun je een voorbeeld van zo'n Excel file posten (als dat mag uiteraard) met wat er berekend moet worden? Dan kunnen we het testen, want er kan ook iets met jouw systeem aan de hand zijn....
 
Lees deze eens. What is the best computer for intense Excel calculations.
 
Dat is een eerste indicatie.

Maar er is meer nodig. Als er modellen door gerekend moeten worden waarbij ingewikkelde berekeningen vaker in een loop doorlopen moeten worden (via iteraties e.d.) en weer als input dienen voor idem dito andere ingewikkelde berekeningen is dat van een totaal andere orde dan een berekening die weliswaar mathematisch heel ingewikkeld kan zijn agv de grondslag van de het op te lossen probleem, maar waarbij het een pure analytische oplossing betreft. Dus dan is de materie dus zeer complex maar de oplossing kan zeer snel analytisch door Excel doorgerekend worden.

Verder bepaalt daarbij in combi ermee ook de grootte van de door te berekenen data set de snelheid van het berekenen.
En hoe slim je daarmee om gaat in het opzetten van de berekening in Excel. Welke berekeningen kun je wel en/of (beter) wel/niet eventueel parallel laten doen, etc...

Bepaald geen inkopper, zeker als er geen referentie systeem is waarop met een bepaald protocol gekeken is naar de snelheid.
Trial en error lijkt me een gevaarlijk goed. Een expert van complexe berekening/big data lijkt me noodzakelijk.

Want anders had je wellicht al een paar voorbeelden kunnen geven van effecten die je ziet op tijdelijk diverse, onderscheidende, beschikbare systemen. Dat had iig geholpen, indien uiteraard beschikbaar.
 
@ Lange Pier
Sorry voor de verlate reactie op mijn eigen topic, maar ik was even paar dagen weg en had geen pc bij me... best wel eens lekker "to be honest"

Ik zet zelf niet in elkaar, maar ken iemand doe dat voor me kan.
Budget... ik zal niet zeggen onbeperkt, maar als ik kijk dat ik mijn huidige laptop met I7 en 8G voor EUR 1000 kan kopen dan neem ik aan dat als ik hem in elkaar laat zetten met maar 1 doel... het goed laten werken van een EXCEL rekenblad met heel veel formules. Dan mag ik toch aannemen dat ik bij zelfbouw voor wellicht minder klaar zou kunnen zijn, met misschien betere resultaten dan mijn laptop???

Laat ik dus even uitgaan van EUR 1000, maar minder mag zeker, want ik heb geen officieel inzage in wat het mag kosten.

Er is een W10 key ( ik neem aan dat je bedoeld dat er Windows 10 op geïnstalleerd kan worden ) aanwezig.

Alvast bedankt
Humadgen

Ik las net pas het topic aan het begin van dit forum deel sorry, dus nog maar ff alles op een rijtje concreet gemaakt.
Budget - is denk ik wel aangegeven
Doel - Alleen maar EXCEL rekenkracht
Omgeving - De PC staat in een ruimte met een monitor waar ook machines aan het drukken en stansen zijn, hoeft niet geluidloos te zijn.
Assemblage - Ik heb een mannetje die het in elkaar kan zetten als ik weet wat OPTIMAAL is en MINIMAAL GEWENST voor goede performance, dan zorgt hij voor de assemblage.

Besturingssysteem - W10 key aanwezig
Opties / randapparatuur - Er hangt al een MONITOR met touch screen scherm

Je kunt ook een kant en klaar systeem aanschaffen, hoeft er niet te worden geassembleerd, b.v.
https://azerty.nl/product/azerty/2373468/business-premium-i7-7700--3-6-ghz-ram-16-gb

Of zoiets, winkelwagen is zelf aan te passen.
 
Imho is er meer informatie/onderbouwing nodig voor een systeem advies. @Humadgen. Ben erg benieuwd naar de antwoorden op mijn vragen.
 
Ik kon een tijd niet reageren vanwege prive omstandigheden.

had een heel compleet antwoord klaar staan maar doordat ik geen internet verbinding had toen ik "antwoord plaatsen" gebruikte was alles weer weg :mad:

Lang verhaal kort...
Ik heb een oplossing gevonden nadat ik jullie reacties heb gelezen.
Heb I7 met 8GB en I3 met 4GB getest en kwam er achter dat het niet in de CPU en GEHEUEGEN zat maar dat ik teveel LOOPS had gebruikt in de code.

Door dat anders weg te schrijven heb ik de response tijd op de langste MACRO kunne terug brengen naar 2 seconden ( was 7 ) wat acceptabel is voor de MACRO die alleen aan het begin en eind van een process gebruikt worden wanneer
- een nieuwe opdracht wordt toegevoegd
- een afgeronde opdracht wordt verwijdert

Waarschijnlijk is ( zoals ik vermoedde ) een I5 of I7 met 8GB voldoende krachtig.

Maar iedereen die heeft meegedacht heel erg bedankt

Grtnx
Humadgen
 
Graag gedaan. Mooi dat het is gelukt.:thumb:

Lang verhaal kort...
Volgende keer dat lange verhaal dan eerst even in een tekstdocument schrijven en vervolgens plaatsen. Raak je niets kwijt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan