• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

INDEX VERGELIJKEN unieke waarden op basis van meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThurMeijer

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2012
Berichten
13
Allen,

PROBLEEM:
ik ben bezig een dashboard te maken voor de verkopen van bepaalde merken en artikelen. Ik heb een drop-down lijst gemaakt met daarin de namen van de leveranciers. De dashboard wordt op basis van de keuze in die keuzelijst bijgewerkt en laat dus alleen gegevens zien die relevant zijn voor die bewuste leverancier. (named range: Leverancier)

Ik wil nu uit een enorme tabel waarin de naam van de leverancier en de artikelen meerdere malen zijn vermeld, één lijst maken met unieke artikelen. Ik selecteer leverancier A en krijg dan een lijst met de artikelen van leverancier A op mijn dashboard-pagina.

Voorbeeldbestand bijgevoegd:Bekijk bijlage Artikelen2.xlsx

REEDS GEPROBEERD:
Het lukt me wel om 1 artikel van een leverancier te krijgen door
PHP:
=INDEX(Art.Omschrijving;VERGELIJKEN(Leverancier;Merkeigenaar;0))

Het lukt me wel om een lijst met unieke artikelen te maken voor
PHP:
=INDEX(Art.Omschrijving;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(Art.Omschrijving;$B$129:B129;0));0))

Maar het lukt me niet om die twee functionaliteiten te combineren...

Ik weet dat draaitabellen hiervoor een mogelijkheid zouden zijn, maar die wil/kan ik niet gebruiken in verband met het vergelijken van bepaalde totalen (voor zover mijn kennis reikt).
Ik wil ook geen macro's gebruiken omdat ik daarmee de deelbaarheid van het bestand verklein (voor zover mijn kennis reikt).


Wie helpt me uit de brand?

[Excel 2016 op Windows 10]
 
Ik zou deze vraag omdraaien.

In mijn optiek is een draaitabel hiervoor het meest geschikte middel, dynamischer dan de formules die jij wilt gaan gebruiken. Dus zou je dan kunnen verduidelijken wat voor totalen je wilt vergelijken, misschien dat je daar mee geholpen kan worden.

maar die wil/kan ik niet gebruiken
tenzij je dit niet wil, maar ik ging even van het woord kan uit
 
Dat wordt een loodzware formule die behoorlijk vertraagt. Moet je zelf weten.
 

Bijlagen

  • Artikelen2.xlsx
    372,5 KB · Weergaven: 134
Maak een draaitabel.
Merkeigenaar → Rapportfilter.
Art. Omschrijving en Hoofdgroep → Rijlabels.
 
Opgelost en nieuwe vraag aangemaakt

Allereerst dank voor de input. Ik ben toch de boel maar aan het heroverwegen...

Dat wordt een loodzware formule die behoorlijk vertraagt. Moet je zelf weten.
Dat besef ik me terdege. In ieder geval bedankt voor de formule, ik heb al weer een hoop geleerd van de manier waarop je dit genest hebt. Zoiets kan altijd van pas komen (het nesten, niet zozeer de praktische toepassing).


Ik zou deze vraag omdraaien.

In mijn optiek is een draaitabel hiervoor het meest geschikte middel, dynamischer dan de formules die jij wilt gaan gebruiken. Dus zou je dan kunnen verduidelijken wat voor totalen je wilt vergelijken, misschien dat je daar mee geholpen kan worden. Tenzij je dit niet wil, maar ik ging even van het woord kan uit

Op basis van jullie terugkoppelingen ben ik toch weer aan het kijken om het geheel met draaitabellen in te richten. Ik heb daarom maar een nieuwe vraag aangemaakt om mijn 'probleem' met draaitabellen aan te kaarten: Draaitabellen - deeltotaal versus algemeen totaal

Dank voor nu!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan