Van HDD naar SSD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Beste Helpmij Helpers,

Ik wil in de laptop van mijn dochter een SSD plaatsen, ik moet nog even kijken of ik de huidige 2.5inch HDD vervang of dat er ruimte is voor een m.2 SSD kaart.
In verband met haar studie en de daarbij behorende software en documenten wil ze geen schone installatie, dus ik moet een kloon (clone) maken.

Wat ik me nu afvraag is het volgende:
Het is een Lenovo laptop met een 500GB HDD. Om het betaalbaar te houden komen we uit op een SSD van 240GB.

Voor zover ik weet als je een kloon maakt van een 500GB schijf moet de nieuwe schijf ook 500GB zijn.

Er is maar zo'n 175GB aan data inclusief Windows en nog een verborgen partitie met de Windows setup om een schone installatie te doen.

Ik wil dus de normale C: schijf en de recovery partitie overzetten naar de nieuwe SSD.
En volgens mij kan dat niet met het maken van een kloon. Die recovery partitie is nodig om in de toekomst ooit nog eens een nieuwe installatie te doen want er zit geen sticker op met het serienummer van Windows, dat zit volgens mij 'ingebakken' in de die recovery.

Wat kan ik doen om dit toch te laten werken?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Grootte kun je aanpassen bij het klonen als je beide schijven in een PC erbij hangt met Minitool b.v.

En een recovery is niet nodig, W10 kun je gewoon ophalen en installeren, die is al digitaal geactiveerd.

Maak een incrementele back-up op een bepaald tijdstip op een extern medium met b.v. Aomei, heb je geen recovery partitie nodig.
 
175 GB is minder dan 240 GB dus als ik dat goed begrijp is dat goed. Je moet Migratie software gebruiken en de SSD direct aansluiten onder Windows. Intel migratie software is een tool van Acronis True Image 2016. Ik heb deze zelf ook gebruikt en het ging allemaal vrij eenvoudig. Maak wel eerst (systeem)back-ups e.d.

Kijk even hier naar.

Preparing for migration
Solid state disks have become quite common. Many users decide to replace their system hard disk with an SSD to enhance the disk system performance. Such a replacement may raise a number of questions.

First of all, make sure that Data Migration Software detects your new SSD both in Windows and under the Intel rescue media. If there is a problem, see What to do if Data Migration Software does not recognize your SSD.

SSD size
Because SSDs are still somewhat expensive, the size of your new SSD will usually be less than that of your old hard disk. This may cause a problem if your hard disk contains the operating system, programs and data.

We presuppose that before purchasing the SSD you estimated the approximate space occupied by your operating system and applications and that you selected an SSD that has a reasonable reserve capacity.

If the occupied space on your old hard disk exceeds the size of your SSD, you will need to free up space on the system disk to make migration possible. See What to do if your SSD does not have enough space for all HDD content.

SSD alignment
Another question concerns the alignment of SSDs. To get the optimum performance from an SSD and to prolong its life, the partition offset must meet certain criteria. In most cases you do not need to check or manually fix the alignment, the program will do it automatically.

In any event, we recommend that you perform the following:

Make sure the destination SSD does not contain partitions (the disk space is unallocated). Note that if your SSD is new and has never been used before, it does not contain partitions.
For more information see SSD support.

Which migration method to choose
If your system disk consists of a single partition (not counting the hidden System Reserved partition existing in many installations of Windows 7), you can try to migrate to the SSD using the Clone tool. For more information see Cloning a hard disk.

Hier staat ook nog een artikel over migratie/clonen met AOMEI. Daar heb ik geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie maar was dit vergeten in de zoektocht naar een SSD.
Ons oog is op een SSD gevallen van het merk PNY, type SD7CS900-240-PB.

Dank je wel voor jullie reacties, ik denk dat het daar wel mee gaat lukken om een werkende kopie te maken van de huidige harde schijf.

Mvrgr.

Nossie
 
Ieder z'n keus maar voor € 10 meer heb je èn een snellere SSD èn 2 jaar langer garantie ( 5 jaar i.p.v. 3 ) en dan doel ik op deze Samsung SSD.
T'is maar een overweging uiteraard...
 
iBood....tja, breek me de b** niet open, succes ermee, het is jouw keuze en jouw portemonnee...
Je moet voor de gein eens googlen op ibood en garantie...
Zal er zelf nooit iets kopen.
 
Ik heb er al vaker gekocht en nog 1x aanspraak moeten doen op de garantie, dat is in mijn geval gewoon goed afgehandeld, ook weleens een camera tas gekocht die te klein was voor onze camera, tas terug gestuurd en gewoon binnen een week m'n geld terug.
Dus ik heb er tot nu toe nog geen slechte ervaringen mee.
Ik ken idd de verhalen op internet... Maar er is over iedere webshop wel iets negatiefs te vinden, van bol tot bcc en coolblue, van C&A tot Wehkamp en Amazon....
Het enige wat ik bij deze webshop een nadeel vindt is dat je wel een tijdje moet wachten voordat je het in huis hebt... Lijkt wel op de Chinezen... .

Ik ben positief ingesteld en zolang ik geen problemen ondervindt blijft het voor mij een goede zaak, dat geldt ook voor trouwens voor de andere bovengenoemde webshop....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan