• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

% berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddie01

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2008
Berichten
202
Hallo,

Ik ben een leek in excel en ik kom er niet uit.

Ik wil een % korting berekenen van de verkoopprijs en inkooprijs.

Bijv.

Verkoopprijs = E 18,92
Inkooprijs = E 11,92

Welk % winst heb ik dan ? Dit moet natuurlijk in een formule

groetjes,
Eddie
 
Doe eens Inkoop gedeeld door verkoop met de cel eigenschap "percentage"
 
Verkoop/Inkoop-1
 
Leuk verdienmodel. Alleen inkoop en verkoop en verder geen kosten? En dan bijna 60% rendement knap.:thumb:
 
Beter omgaan met internet dan wij.
Er valt geen droog brood te verdienen met anderen helpen.
 
Heren,

Jullie kunnen zoveel schrijven als jullie willen, maar mij lukt het niet.

En het is geen verdienmodel, maar ik ben iets aan het uit proberen.

Groetjes,

Eddie
 
Dit heeft weinig met Excel te maken. De formule blijft in alle gevallen gelijk: (verkoopprijs/inkoopprijs) * 100% = x%. x% -100% = winst in %. Dat leerde ik al 65 jaar geleden op de lagere school.
 
Voorbeeldje is leuk, maar in dit geval toch niet nodig?

Als in A1 de verkoopprijs staat en in A 2 de inkoopprijs kan de winst op (minimaal) twee manieren berekend worden:

Code:
=(A1-A2)*100/A2
en dan krijg je een standaard getal zonder % teken:
Code:
58,72483221

of

Code:
=(A1-A2)/A2
en dan moet je de eigenschap van de resultaatcel op "percentage" zetten:
Code:
58,7248%
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldje is leuk, maar in dit geval toch niet nodig?

Als in A1 de verkoopprijs staat en in A 2 de inkoopprijs kan de winst op (minimaal) twee manieren berekend worden:

Code:
=(A1-A2)*100/A2
en dan krijg je een standaard getal zonder % teken:
Code:
58,72483221

of

Code:
=(A1-A2)/A2
en dan moet je de eigenschap van de resultaatcel op "percentage" zetten:
Code:
58,7248%

Ik denk dat het moet zijn : =(A1-A2)/A1, dus a1 ipv a2
 
Ik denk zo veel, maar dat heeft geen enkele zin als men niet weet wat de bedoeling is. De vraag is zeer onduidelijk! Er wordt gesproken over korting en winstpercentages. In een voorbeeldbestand zet je de cijfers en de gewenste uitkomsten. Ik ga er van uit dat iedereen wel een klein beetje 'normaal' rekenen kan. Kijk even naar het voorbeeldbestand met de verschillende verwerkte formules.
Bekijk bijlage Percentage winst berekenen.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het moet zijn : =(A1-A2)/A1, dus a1 ipv a2

Nee: de bruto winst in je voorbeeld is 7 EUR, dus het winstpercentage is het percentage dat 7 is van je inkoopprijs dus: 7*100/11,92= 58,72
 
Nee: de bruto winst in je voorbeeld is 7 EUR, dus het winstpercentage is het percentage dat 7 is van je inkoopprijs dus: 7*100/11,92= 58,72

Sorry, ik ben denkelijk verkeerd in mijn vraag.

Mijn vraag is:

Netto prijs = E 11,92
Bruto prijs = E 18,92
Hierop zou ik een korting % hebben van 37%

Dit wou ik ook op de andere artikel ook bereken. Daarom de vraag naar de formule, en volgens mij moet dit deze formule zijn =(A1-A2)/A2
 
Op deze manier wordt het een eindeloze discussie. Onduidelijk waar die 37% vandaan komt. Er zijn 2 manieren, die beide uitgaan van de inkoopprijs, welke 100% is.
1. verkoopprijs/inkoopprijs = 158,72%. 158,72%-100%=58,72%
2. (winst/inkoopprijs)*100% = 58,72%.
In beide gevallen is de winst dus 58,72%
 
Hallo,
Ik ben een leek in excel en ik kom er niet uit.
..
groetjes,
Eddie
Maar lukt het uploaden van een voorbeeld dan ook niet?
Er is nogal veel verwarring en er is al een keer om een voorbeeld gevraagd, toch?
Anders : wat weerhoud je ervan om het te doen, zeker als leek in Excel zou het je enorm helpen. Toch?
 
Sorry, ik ben denkelijk verkeerd in mijn vraag.

Dat is duidelijk en geef ik in post 13 al aan. Dan zonder voorbeeldbestand mensen verder laten helpen en vervolgens ook nog eens de vraag opgelost zetten, is diep treurig.
 
Spoiled milk case, vrees ik. :eek:
Ik ga wat leukers doen, laten we het niet ons probleem maken en de energie besparen voor mensen die wel meewerken.
Het wordt niet altijd gewaardeerd dat we een beetje (netjes ook nog) doorvragen...
 
Laatst bewerkt:
En als je nu eens het volgende doet?

=1-(netto/bruto) en de cel eigenschappen op percentage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan