surround systeem aansluiten op oude versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Atlantis53

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Berichten
2
Hallo

Heb een oude kenwood versterker zonder HDMI en nou wil ik een surround set van jbl aan sluiten dus een bas box plus front speaker en 4 losse speakers nou zit er op de bas box 2 aansluitingen voor speakers en op de versterker zitten 4 aansluitingen voor speakers nou is de vraag kan iemand een schema maken hoe ik dat moet aansluiten als het kan, desnoods kan ik 2 speakers laten vervallen.

Gr. Jan
 
Wat Lange Pier zegt...
Overigens, surround zal het niet worden (mogelijk wel geluid uit alle speakers).
 
Als ik het goed heb gelezen heeft de kenwood dus 4 speaker uitgangen. Op 2 daarvan komt die bassbox / subwoofer (waaraan daar weer die 2 speakers zitten ). Dan heb je nog 2 aansluitingen over en 3 speakers ( 2 surround en 1 center ). Die 2 overige speakers zou je eventueel nog aan kunnen sluiten, dan zit je alleen met een center speaker die nergens op kan. Mijn inziens is deze versterker alleen geschikt voor stereo / quadro, niet voor surround, dus surround zal je inderdaad nooit krijgen.
 
Volgens mij kun je die 5e speaker aansluiten tussen de signaaluitgangen van L en R. Je krijgt dan uit het midden het verschilsignaal van L en R.
Je vult dan in elk geval het midden. Maar of dat de juiste surround is?

Overigens is het niet onbelangrijk te weten wat er uit die vier uitgangen komt. Vroeger kon je gewoon kiezen of je speakers AA , BB of AA+BB koos. Daarmee kom je er dan dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Vergissing

Hallo

Had me vergist het moet geen surround maar ik wou er een home cinenema van maken de versterker is een Kenwood KA-4010 een oudje en de speakers jbl maar kan nergens het type nummer vinden alleen zie bass 2 staan de bas box is smal en hoog beetje driehoekig zou 2 boxen weg kunnen laten maar lees hier dat de bas box die heeft 2 speaker aansluitingen ook alle 2 op de versterker aangesloten moet worden dan blijven er nog 2 over op de versterker kan ik dan 2 speakers samen voegen dan kunnen ze alle 4 aangesloten worden de centerspeaker is niet zo belangrijk.

Gr. Jan
 
Zoals ik het lees heeft die Kenwood idd 4 kanalen met 95 W (muziekvermogen). Muziekvermogen wil zeggen dat hij heel even, bv bij een leuke bas, dat vermogen kan leveren. Ik concludeerdat uit het feit dat ergens expliciet gezegd wordt dat de voeding 2 10.000 uF condensatoren bevat. Dat zijn de bronnen waar even het muziekvermogen uit geleverd wordt. Het continu vermogen (sinus of RMS vermogen) is dus veel lager.
Dit is belangrijk te weten om te voorkomen dat je te lichte speakers aansluit en die mogelijk beschadigt.
Ik ben niet thuis in de surround wereld maar het volgende:
Aan de boxenkant is het belangrijk te weten wat voor vermogen die aan kunnen. Ik denk dat alleen je basboxen dat vermogen aan kunnen.
De andere boxjes kunnen veel minder vermogen aan. Zet je de versterker iets te hard, dan blaas je ze zeker op.
Maar je hebt ook nog 4 andere boxen. Die gegevens zijn belangrijk voor de aansluiting. Mss dat iemand de boxen herkent en weet wat die extra aansluitingen voor stellen.
In feite moet je van alle boxen de impedantie (zal wel 4 Ohm zijn) en max vermogen weten. Dan pas kan een schema gemaakt worden.
Uiteindelijk denk ik dat je op elk kanaal een box plus jbl speaker op die box kan aansluiten maar vanaf hier kan ik dat niet zeker zeggen.
Dus eigenlijk in lijn met wat Borrelnoot in bericht #4 aan geeft. Als extra heb ik je al eerder een tip gegeven hoe die 5e speaker aan kan sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Zonder meer gegevens (desnoods foto's) over de speakers zal elk advies gevaarlijk zijn.
Gegeven als, vermogen, impedantie maar ook is die sub nou actief of passief? :/
 
Ach, die roepen wel meer wat(t) :) , zoals het verwarren van de MHz van geheugen met de MT/s, staat interessant.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan