• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Is automatische interactie tussen tabbladen mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascal321

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2017
Berichten
198
Ik heb een sportclub en duidt elke keer aan wanneer iemand komt trainen. Zo weet ik voor mezelf wanneer de 10- of 25-beurtenkaart opgebruikt is en/of vervalt. Zie bijlage (om privacyredenen heb ik uiteraard de namen van de leden vervangen door de letters van het alfabet).
Telkens wanneer iemand komt trainen duidt ik dit aan met een 'X' (zie tabblad 1) en wordt dit opgeteld bij de rest. Het totaal per persoon voor die maand verschijnt in de laatste kolom (geel gemarkeerd). De gegevens uit deze kolom kopieer ik dan naar het jaaroverzicht (tabblad 2) onder de desbetreffende maand.
Mijn vraag is nu of het mogelijk is dat de gegevens uit de gele kolom uit tabblad 1 automatisch naar de juiste kolom in tabblad 2 worden gekopieerd, zonder dat ik dat manueel moet doen? Zo ja, hoe? ;)
Bekijk bijlage Overzicht.xlsx
 
Bekijk deze mogelijkheid eens.
Kopieer tabblad 2018 en selecteer daarna de maand in cel H1
Tabblad naam, Datums en telling in jaartotaal gaat automatisch.
 

Bijlagen

  • Overzicht_2.xlsm
    41,5 KB · Weergaven: 43
Dank je wel, heel handig! :thumb:

Ik ben het (nog) niet gewoon om te werken met excel en zit dus nog in de onderzoeksfase. Ik merk dat je heel veel kunt verwezenlijken met 'macro's'. Maar wat zijn dat precies? En waar kan ik die maken?
Kan ik de macro's die u in dit document hebt gestoken bewerken?
 
Macro's zijn een aantal handeling die automatisch achter elkaar gedaan worden die je meestal niet ziet en zijn veel sneller dan je zelf kunt intikken.
Maar ook berekeningen die je niet via formules voor elkaar kunt krijgen.
Het is echt een programmeer taal die je niet zomaar onder de knie kunt krijgen.

Macro's bewerken kan (mits er geen beveiliging opstaat ) altijd via ALT F11
 
ALT F11 werkt bij mij. Maar ik kwam idd in een visual basic scherm terecht en toen zag ik nog meer Latijn voor mij verschijnen :eek:

Ik heb eerlijk gezegd niet de moed en interesse om dat allemaal uit te pluizen en te leren. Maar het is natuurlijk ook vervelend om het altijd aan buitenstaanders zoals jullie te moeten vragen. Of doen jullie dit juist graag en zitten jullie er niet mee in? :)
 
Hulp willen wij altijd bieden maar alles van A tot Z schrijven is denk ik wel wat veel gevraagd voor onze vrijwilligers.

Eigen input is dus wel zeer gewenst.
 
Wat bedoelt u precies met 'eigen input'?
Want ik heb bijv. geprobeerd om bepaalde zaken te veranderen in het bestand dat u mij had doorgestuurd maar dat lukt mij dan weer niet. Bijv. de benaming van de tabbladen is telkens 'de maand + 2018'. Die '2018' probeerde ik te deleten (want die hoeft er niet bij te staan aangezien het in de titel al duidelijk is over welk jaartal het gaat) maar dat lukte dan weer niet want die werd er telkens automatisch aan toegevoegd.
Ik kan dus zelf niets veranderen aangezien ik geen kaas gegeten heb van die macro's en visual basic en dan wordt eigen input wel moeilijk. Of bedoelde u daarmee iets anders?
 
Eigen input is zelf ook wat doen en niet alles aan ons overlaten.

Ik had zelf wat visual basic toegevoegd zonder dat je het gevraagd hebt dus nu maar iets verwijderd.
Dit mag je dus best wel vragen.
 

Bijlagen

  • Overzicht_3.xlsm
    41,2 KB · Weergaven: 28
@ popipipo: Mag ik u vragen om nog eens hetzelfde toe te passen in dit overzicht aub? (zie bijlage). :eek: Ik had maar een deel van mijn ledenlijst doorgestuurd. En het lukt me maar niet om er nu rijen bij te maken. De macro wordt blijkbaar niet mee gekopieerd. Daarom stuur ik u bij deze nog eens een overzicht, maar deze keer met evenveel rijen als het aantal leden.
Alvast bedankt en sorry voor het ongemak. :(
Bekijk bijlage Overzicht.xlsx
 
Heeft niets met de macro te maken.
Je moet het bereik in de formules aanpassen.
Code:
=IFERROR(VLOOKUP($B4;INDIRECT(F$3&"!$B$4:$L$[COLOR="#FF0000"]29[/COLOR]");11;0);"")

Het oude bestand ging tot en met rij 29
Pas dit getal aan naar het werkelijk aantal rijen, in het nieuwe bestand is dat 52

Code:
=IFERROR(VLOOKUP($B4;INDIRECT(F$3&"!$B$4:$L$[COLOR="#FF0000"]52[/COLOR]");11;0);"")
Misschien kun je het beter op 100 zetten voor het geval dat het er nog meer worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan