Pictogrammen snelkoppelingen / apps in de taakbalk laden niet of onjuist

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silvano08

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
82
Beste helpers,

Ik zit met een vervelend probleempje. Sinds een bepaalde tijd (weet niet meer precies wanneer het begon helaas) laden niet alle icoontjes van de snelkoppelingen op mijn computer meer. Het gaat hierbij om icoontjes van apps in de taakbalk, bijvoorbeeld van WhatsApp Desktop en Sticky Notes (welke eerst beide niet meer wilde openen totdat ik mijn computer opnieuw opstartte of ze opnieuw installeerde). Als ik de desbetreffende apps dan in Windows Start-menu opzoek, wordt inderdaad niet het bijbehorende icoontje maar het standaardpictogram van mijn afbeeldingenprogramma, IrfanView, weergeven. Verder zag ik dat in Windows Verkenner soms ook wat icoontjes door elkaar gehaald werden. Het is geen cruciaal probleem, maar wel erg vervelend.

Ik heb geen idee waar dit aan kan liggen en kan mij ook geen handeling herinneren waarna dit begonnen is. Heb zelf al het een en ander geprobeerd; zo heb ik bijvoorbeeld geprobeerd de "Icon cache" opnieuw op te bouwen (https://www.howtogeek.com/232779/how-to-rebuild-a-broken-icon-cache-in-windows-10/). Dit lukte mij echt niet, omdat ik via Powershell Administrator op vreemde wijze niet de Icon Cache-bestanden van het systeem kon verwijder om ze weer opnieuw te laten aanmaken. Ik heb ook Windows Update gecheckt, maar dit zegt dat mijn systeem up-to-date is.

Ik kreeg wel af en toe een bericht dat bij BIOS moest worden geupdated, maar dat is nu verdwenen en kan ik niet meer vinden (misschien tegelijk met de algemene Windows Update gedaan).

Heeft een van jullie enig idee waar dit probleem aan kan liggen? Als er meer specificaties dan hieronder gegeven zijn nodig zijn, hoor ik dat graag.

Alvast bedankt.

Groet,

Silvano.

Specificaties:

Naam van besturingssysteem Microsoft Windows 10 Home
Versie 10.0.16299 Build 16299
Andere beschrijving van besturingssysteem Niet beschikbaar
Leverancier van besturingssysteem Microsoft Corporation
Systeemnaam LAPTOP-6PIK3LEV
Systeemfabrikant LENOVO
Systeemmodel 20FAS3H600
Systeemtype x64-based PC
Systeem-SKU LENOVO_MT_20FA_BU_Think_FM_ThinkPad T460s
Processor Intel(R) Core(TM) i5-6200U CPU @ 2.30GHz, 2400 MHz, 2 core('s), 4 logische processor(s)
BIOS-versie/datum LENOVO N1CET62W (1.30 ), 27-11-2017
SMBIOS-versie 2.8
Versie van ingesloten controller 1.13
BIOS-modus UEFI
Fabrikant BaseBoard LENOVO
Model BaseBoard Niet beschikbaar
Naam BaseBoard Basiskaart
Platformfunctie Mobiel
Status beveiligd opstarten Ingeschakeld
PCR7-configuratie Uitbreiding van bevoegdheden vereist om te kunnen weergeven
Map met Windows C:\WINDOWS
Systeemmap C:\WINDOWS\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling Nederland
HAL (Hardware Abstraction Layer) Versie = "10.0.16299.248"
Gebruikersnaam LAPTOP-6PIK3LEV\Silvano
Tijdzone West-Europa (zomertijd)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 8,00 GB
Totaal fysiek geheugen 7,84 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 2,90 GB
Totaal virtueel geheugen 10,6 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 4,18 GB
Ruimte voor wisselbestand 2,75 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys
Ondersteuning voor apparaatversleuteling Uitbreiding van bevoegdheden vereist om te kunnen weergeven
Hyper-V - Modusextensies VM-monitor Ja
Hyper-V - Extensies voor adresomzetting op tweede niveau Ja
Hyper-V - Virtualisatie ingeschakeld in firmware Nee
Hyper-V - Bescherming tegen gegevensuitvoering Ja
 
Laatst bewerkt:
Deze uitgevoerd die in de link stond wat jij gaf? Dat gaat over de thumbnail-cache.
 
De thumbnailchache heb ik inderdaad verwijderd op de manier zoals dat in die handleiding stond, maar dit heeft helaas niet geholpen. Met de thumbnails van de afbeeldingen op mijn computer is / was verder ook weinig mis. Meer oplossingen blijven dus welkom. :).
 
Niemand verder een idee waar dit aan zou kunnen liggen? :(. Die BIOS is inmiddels ook al geupdated, maar dit heeft het probleem niet verholpen.
 
Dit lukte mij echt niet, omdat ik via Powershell Administrator op vreemde wijze niet de Icon Cache-bestanden van het systeem kon verwijder om ze weer opnieuw te laten aanmaken.

Als dat niet kan, kun je het dan niet proberen met de klassieke Command Prompt (C:\Windows\System32\cmd.exe).
 
Het is alweer eventjes geleden, maar ik heb geprobeerd met de normale opdrachtprompt (cmd) in administratormodus de iconcache-bestanden te verwijderen zoals beschreven in deze handleiding: https://www.howtogeek.com/232779/how-to-rebuild-a-broken-icon-cache-in-windows-10/. Dit heeft toch nog geen resultaat gehad, omdat de toegang tot twee van de bestanden wordt geweigerd (zonder dat hier een reden voor wordt gegeven). De rest van de op *iconcache eindigende bestanden wordt wel verwijderd.

Zijn er verder nog ideeën hoe een corrupte icon cache (want ik denk dat dat het probleem is) opnieuw te laten opbouwen door Windows? Ik hoor het graag. Het probleem houdt nu alweer eventjes aan en het is uiterst vervelend.

Silvano.
 
In de aanwijzingen staat Close all programs. Soms draaien er nog programma zoals screenshotsoftware die is opgestart bij het opstarten. Even kiezen voor Exit. Staan vaak in dat vakje Verborgen pictogrammen weergeven in de Taakbalk.

Probeer onderstaande eens:
Rebuilding the Icon Cache Database

1. Close all folder windows that are currently open.

2. Launch Task Manager using the CTRL+SHIFT+ESC key sequence, or by running taskmgr.exe. = Taakbeheer

3. In the Process tab, right-click on the Explorer.exe process and select End Process.

4. Click the End process button when asked for confirmation.

5. From the File menu of Task Manager, select New Task (Run…)

6. Type CMD.EXE, and click OK

7. In the Command Prompt window, type the commands one by one and press ENTER after each command:

CD /d %userprofile%\AppData\Local
DEL IconCache.db /a
EXIT

8. In Task Manager, click File, select New Task (Run…)

9. Type EXPLORER.EXE, and click OK.
 
Ik heb deze optie nu ook geprobeerd, maar helaas heeft deze geen resultaat gehad. Ik ben wel bereid geweest alle iconcache-bestanden te verwijderen om deze opnieuw te laten opbouwen. Ik heb gezorgd dat alle apps / programma's afgesloten waren tijdens het uitvoeren, de computer opnieuw opgestart (doe ik vrijwel nooit) en af- en aangemeld, maar dit alles heeft niet gewerkt. Ik heb ook nog gekeken of ik herstelpunten had vanwaar ik kon herstellen, of CCleaner registrybestanden waarin misschien waarden stonden die ik per ongeluk had verwijderd. Ook deze opties (geen herstelpunten gemaakt, helaas; en de registrybestanden waren niet het probleem) hebben niet geholpen.

Ik zit nu aan een herinstallatie / het terugzetten naar fabriekinstellingen met behoud van bestanden te denken. Mochten er echter nog andere opties of ideeën zijn, dan hoor ik dat graag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snelkoppeling verwijderen en via het programma een nieuwe aanmaken of een ander pictogram kiezen via eigenschappen als de snelkoppeling wel werkt maar met een verkeerde pictogram.
 
Heb je wel alles gescand met jouw security software en MBAM? Heb je een schijfcontrole gedaan met chkdsk? sfc scannow gedaan?

Omdat jij zegt dat IrfanView onterecht pictogrammen opeist zou je deze eens kunnen verwijderen en opnieuw installeren. Kijk ook eens Standaardprogramma's (koppelingen) na.

Samengevat:
Dit is een lastig probleem en het zoeken kost uren, uren en nog eens uren. In dergelijke gevallen heb ik altijd meerdere systeemback-ups op externe HDD's ter beschikking. Het is dan vaak een kwestie van 15 minuten om de zaak te herstellen.

Met EaseUS Todo Backup Free en AOMEI Backup Standard Free kun je heel gemakkelijk back-ups maken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo!

Na verschillende dingen te proberen ben ik eindelijk bij de oplossing gekomen. In ieder geval, bijna dan, maar op dit moment voor mij voldoende. Bij mij (let op; dit is echter niet bij iedereen het geval) had het te maken het gebruik van Google Filestream (of Google Drive), waarschijnlijk tezamen met andere cloud-programma's. Deze gebruiken namelijk een overlay m.b.t. icoontjes om te laten zien of dingen geupdated zijn of niet, en dit veroorzaakte volgens mij een clash. In ieder geval, dat is wat ik ervan begreep. Verwijderen van zowel Google Filestream als Google Drive bureabladapp heeft voor mij nu het probleem gelukkig opgelost.

Bron:

Microsoft gebruikersforum - https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-start-winpc/windows-10-taskbar-icons-gone/c27abf56-9703-40f0-9d82-6c48ee689b1f

Bedankt voor alle hulp! Ik ga nog eventjes verder kijken of ik in het Start zoekmenu de icoontjes ook terug kan krijgen, maar voor nu ben ik al tevreden.

Vraag is opgelost.

Silvano
 
Laatst bewerkt:
Daar moet je dan maar net achter komen!:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan