Startpagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

joke1

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2006
Berichten
159
Ik werk af en toe met Access (versie 2000) maar met het vele gepruts ben ik mijn start verloren en kan het niet meer terug toveren. Als ik een database open start Access met het beeld in bijlage. In het witte vlak links van het scherm staat dan een lijst met de tabellen of query's. Macro's of formulieren heb ik niet.
Wat moet ik doen om dat beeld zo terug te krijgen want ik vind het niet meer terug.
 

Bijlagen

  • Start01.png
    Start01.png
    55,9 KB · Weergaven: 107
Mij lijkt dit een Office 2007 omgeving. Wat krijg je te zien als je op de dropdown naast Alle Access-Objecten klikt?
 
Dit is inderdaad geen Office 2000 omgeving. Als je op de bald <Alle Access objecten> klikt, kun je onderin de optie <Alle Access objecten> aanklikken, dan zie je alles weer.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Sorry, jullie hebben gelijk. Ik heb mij laten misleiden omdat van boven op het scherm staat Bestandsindeling Access 2000, het is versie 2007.
Ik meen mij te herinneren dat ik op het pop-up menu kon kiezen tussen tabellen of query's en dan zag ik enkel tabellen of enkel query's en dan had ik de mogelijkheid om één ervan te selecteren.
 

Bijlagen

  • Start02.png
    Start02.png
    29,9 KB · Weergaven: 69
Om te beginnen moet je de beveiligingsopties wegklikken, de balk die je nu in je plaatje bovenin ziet. Je ziet namelijk niet alle opties. Daarnaast zou ik, als je de Db verder niet in een andere (lees: Access 2000) versie gebruikt, converteren naar het accdb format. Dan heb je ook alle nieuwe features tot je beschikking. De oude indeling (mdb bestand) moet je alleen aanhouden als je ook nog een oude versie nodig hebt.
 
Nogmaals bedankt voor de raadgevingen. Maar ik zie er weinig beterschap in. Het probleem moet volgens mij met een instelling te maken hebben maar ik zie of vind niet welke.
Ik heb een printscreen gemaakt van een andere database en daar kan je zien wat ik bedoel. Daar kan ik kiezen wat ik wil zien. Ofwel tabellen ofwel query's en niet beide tegelijk.
 

Bijlagen

  • Start03.png
    Start03.png
    76,4 KB · Weergaven: 57
Beste,
U kunt eens kijken in de opties navigatie als de objecttype zijn aangevinkt, anders zijn ze niet zichtbaar.
Mvg,
Jannavigatie.JPG
 
Yes, het heeft effen geduurd maar uiteindelijk toch gevonden.
Bedankt
 
Mag ik hier nog een vraagje stellen?

Bij het nazicht van de andere topics over Access las ik enkele keren over het "compileren" van een database. Wat wordt daarmee bedoelt want ik vind dat nergens terug.
 
Compileren is een actie die je uitvoert in het VBA venster van de database. Je doet dit bij databases waarin (veel) code wordt gebruikt, en het is een handeiling waarbij alle code wordt gecontroleerd. Zit er ergens een fout in, bijvoorbeeld doordat je in een procedure verwijst naar een niet-bestaand object op een formulier, dan stopt de code (het compileren) daar zodat je de fout kan herstellen. Of de foute code kan verwijderen, wat natuurlijk eook een vorm van herstellen is. Databases die perfect, dus zonder meldingen, door het compileren komen zijn in ieder geval technisch in orde. Een database die bij het compileren fouten genereert, is dat dus niet.

Dat wil niet zeggen dat de gevonden fout(en) de juiste werking van de database tegenhouden. Dat kán dus wel, als de fout op een actief gebruikt formulier zit. Maar als je een formulier maakt en dat later niet meer gebruikt, en daar zitten dan een paar fouten in, dan komt het compileren die fouten dus wel tegen. Ik heb vaak gemerkt dat een database soms hele rare problemen geeft. Dan gebruik je bijvoorbeeld de functie Date() in een query, en dan werkt de query niet, en aan de query zie je dan helemaal niks, en daar zit dan ook geen fout in. Vaak blijkt dan dat bij het compileren er een paar fouten in de db zitten, die doorgaans niets met de functie Date te maken hebben. Na het oplossen van die problemen doet alles het dus weer perfect, ook die functie Date() in de query. Een wonderlijk verschijnsel als je mij vraagt, maar alleen daarom al compileer ik mijn db's dus regelmatig. Ik maak uiteraard ook meestal alleen db's waarin veel geprogrammeerd wordt, dus alleen daarom al moet ik regelmatig compileren.

Compileren (<Alt?+<F11>, dan <Foutopsporing>, dan <db compileren>) is niet hetzelfde als de knop <Database comprimeren en herstellen>. Die kun je sowieso altijd wel gebruiken om de database zo klein mogelijk te houden. Met deze knop worden alle transacties die in de database worden opgeslagen definitief verwijderd. En mogelijke fouten in de db dus hersteld.
 
Bovenin de blauwe balk heb je een knop om de vraag op <Opgelost> te zetten. Alleen de TS (Topic starter, jij dus) kan dat. En uiteraard een moderator.
 
Goed weggestopt achter <Onderwerpopties> heb ik het dan ook na meer dan 100 eigen topics gevonden. Jij bent ook de eerste die mij daar op wijst. Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan