keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
1.682
Hallo,
Op mijn form heb ik een keuzelijst dat, initieel leeg is, tot je op het pijltje klikt, dan worden alle waarden binnen de keuzelijst zichtbaar.
Ik wil de eerste waarde onmiddellijk zien, en geen, ogenschijnlijk, leeg veld

Iemand een idee

JP
 
Je bedoelt een combobox?
Zet dan de ComboBox1.ListIndex op het gewenste regelnummer.
Bijvoorbeeld:
ComboBox1.ListIndex = 0
 
Laatst bewerkt:
Ik wil de eerste waarde onmiddellijk zien
Dat lijkt mij een gruwelijk slecht idee; ik kan geen enkele toepassing bedenken waarin je dat op deze manier zou willen doen. Vergeet, als je dit wilt, het voorstel van edmoor want die weet te weinig van Access. Stel de standaardwaarde van het onderliggende veld in op de door jou gewenste waarde.
 
De vraag en mijn reactie hebben ook niks met Acces van doen maar met het gebruik van een combobox en daar heb ik op gereageerd.
Typische Acces vragen laat ik graag aan jou.
 
Laatst bewerkt:
Snap er eigenlijk niets van:
Ik maakte op het formulier een keuzelijst met invoervak (terwijl het eigenlijk NIET de bedoeling is om hier iets in te vullen)
als rijbron schrijf ik:
SELECT Betalingen.REFERENTIE, Betalingen.KODELANG, Betalingen.DATUM FROM Betalingen WHERE (((Left([KODELANG],11))=Left(Forms!Voorschrift_nieuw!TXTKodelang,11)));
Alles wordt netjes getoond, maar, pas als ik op het pijltje naars d keuzelijst klik... oorspronkelijk staat er niets in

Ik maakte op datzelfde formulier ook een keuzelijst aan (dus ZONDER invoervak)
als rijbron, exact hetzelfde als hierboven
De waarden die hierin getoond worden zijn fout...
Hoe kan dat?
en hoe krijg ik de eerste waarde in de keuzelijst zichtbaar zonder dat ik op het pijltje moet klikken?
Bedankt
JP
 
Laten we eens b3ginn3n met deze opmerking, want dit is toch wel heel erg basale Access kennis:
Ik maakte op het formulier een keuzelijst met invoervak (terwijl het eigenlijk NIET de bedoeling is om hier iets in te vullen)
Je hebt twee soorten keuzelijsten: keuzelijsten met, en keuzelijsten zonder invoervak. Ze doen allebei hetzelfde, met dit verschil dat een gewone keuzelijst ook meerdere waarden kan selecteren. De functie van het invoervak is heel simpel: je kunt daarmee een waarde uit de lijst opzoeken, meer niet. Staat de getypte tekst niet in de keuzelijst, heb je pech. Want vind je niks. Een keuzelijst met invoervak is dus nooit bedoeld om iets mee in te vullen. Dat doe je (en met beide soorten) door een waarde te selecteren.
Verder heb ik geen flauw idee wat je nu aan het doen bent, en waarom je wilt dat die keuzelijst met de eerste waarde zou moeten beginnen. Blijkbaar heb je de keuzelijst niet aan een veld gekoppeld, anders zou je met de optie Standaardwaarde echt wel klaar zijn.
 
Klopt, keuzelijst is niet met een veld gekoppeld..
Het haalt alle facturen op die met dat voorschrift te maken hebben
die worden netjes getoond, alleen, in het vakje van de keuzelijst staat initieel niets
 
Maar wat wil je dan doen met die keuzelijst? Ik snap er geen hout van...
 
Ik klik op een factuurnummer en krijg de details te zien van deze factuur
 
Maar dan is het toch onzin om daar de eerste factuur in te laten selecteren? Die zie je toch al op je formulier bij het openen? Af en toe snap ik echt niet wat je allemaal bedenkt :)
 
Als ik nu het formulier nu open is de keuzelijst op het eerste zicht leeg, dus net of er zijn geen facturen... klik je op het pijltje rechts, dan pas zie je de nummer van de facturen verschijnen..
Af en toe snap snap ik niet dat jij me niet snapt...
 
Een keuzelijst die is bedoeld om een record mee te zoeken, dus een niet-gebonden keuzelijst, hoort in mijn ogen ook niets te laten zien. Want dat slaat nergens op. Er hangt dan toch geen actie achter. Zo’n keuzelijst gebruik je om een ander record op te zoeken, en dan wil je niet dat er in die keuzelijst al een record staat wat je dus niet zoekt. En bij dat zoeken/scrollen, klik je dus op een optie in de lijst en gebeurt er een actie. Zet je alleen een waarde in die lijst, zoals je vraagt, dan gebeurt er niks, tenzij je alsnog de lijst opent en er op klikt. Onzinnige handeling dus.

Hooguit kun je het jezelf makkelijker maken door de keuzelijst standaard uit te klappen als je hem activeert, zodat je gelijk kan gaan zoeken. De eigenschap Dropdown activeren dus bij de procedure GotFocus. Maar als je een formulier opent, dan staat daar dus een record op. En is het onzin om de zoeklijst dat ook nog eens te laten zien. Én als je dat wél wilt (ik ben toch wel een beetje blij dat ik jou niet als klant heb ;) ) dan kun je de waarde van het huidige record middels de gebeurtenis <Bij aanwijzen> aan de keuzelijst toewijzen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan