• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren of filteren op meerdere categorieën

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.652
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
In een Excel 2007 bestand staan 100/veel namen. Nu heb ik één kolom gemaakt met een aanduiding zoals familie, volleybal, voetbal, volkstuin, etc. Dan werkt dat niet met één kolom. Eén persoon kan in meerdere groepen zitten en dat kan ik dan niet aangeven. Hoe los je dat op in Excel? Kan voor Google niet de juiste formulering vinden.
 
Met advancedfilter moet je toch een heel eind kunnen komen.
 
Op Google gezocht naar video's en daar begrijp ik niet veel van en is veel te omslachtig.
 
Ik heb ook gezocht, maar kan je bestand nergens vinden.
 
@ HSV
Zet jij jouw adresboek maar even hier neer. Ik heb er honderden namen instaan met telefoonnummers en e-mailadressen. Dat zullen die mensen leuk vinden. Het is toch ook duidelijk waar het probleem zit. Helaas zit in Excel niet het principe van 'labels' zoals in Windows.

Helaas zie ik geen perspectieven.
Bedankt voor de hulp.
 
Aan een voorbeeldbestand met de werkelijke opbouw en fictieve gegevens incl. een goede omschrijving heeft men vaak genoeg hier.
Dus het zou dom zijn om het origineel te plaatsen.
 
@Senso

Deze post is ook voor jou bedoeld: http://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5

Zo maak je een (kopie)bestand snel anoniem (met uitzondering van kolomkoppen):

Code:
Private Sub C_Obfuscate_Click()
     Randomize
     
     With CreateObject("scripting.dictionary")
        For Each it In Sheets(1).UsedRange.Offset(1).SpecialCells(2, 2)
           .Item(it) = Join(Array(Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd))), "")
        Next
        
        Application.ScreenUpdating = False
        For Each it In .keys
            Sheets(1).UsedRange.Offset(1).Replace it, .Item(it), 1
        Next
      End With
  End Sub

Porgammeren bestaat niet uit: 'grote stappen, snel thuis'
 
Laatst bewerkt:
Die post is ook voor mij bedoeld en normaal plaats ik wel een voorbeeldbestand. In dit geval is de casus zo simpel dat ik dat niet noodzakelijk vond. Heb wel eerst gekeken met Google, maar kon niet de juiste formulering vinden.

Ik wil en kan niet programmeren want dat is niet voor mij weggelegd. Zal dit ook nooit leren. Gezegend die mensen die dat wel kunnen.
Ben het daarom niet volledig eens met wat in die post staat. Ik help anderen zonder voorwaarden en kom met kant en klare oplossingen als dat kan. Of iemand wel of niet wil/kan leren door welke oorzaak/beperking dan ook, daar ga ik niet over. Natuurlijk is het mooi meegenomen als iemand er wel van leert. Ik ga de mensen ook niet zeggen wat ze wel of niet moeten doen dat is hun eigen verantwoordelijkheid.

Bekijk bijlage Test filter.xlsx
 
Beste Senso,

Ik geloof graag dat Jan ook op volleybal zit, alleen hoe moet Excel dat weten? Die info zit namelijk niet in je voorbeeldje :confused:
 
In "database-land" mag je nooit items in een veld onderbrengen die niets met elkaar te maken hebben. Tenminste, voor zover je er op een later moment - zoals jij nu dus - nog iets mee wilt doen. Om het helemaal mooi te maken zou dat zelfs een 2e tabel moeten worden. De naam van de persoon zou dan de unieke sleutel kunnen worden (als is die wel riskant bij veel namen). Die tweede tabel zou dan kunnen bestaan uit de velden NAAM en HOBBY. Zo kan je per hobby van een persoon een record aanmaken met de betreffende hobby. In de nieuwste versie van Excel kan je tabel koppelen zoals in Access en een unieke sleutel aangeven. Dat kan je dan weer gebruiken in een draaitabel om je gewenste gegevens op te zoeken.
 
@JanBG
Ik geloof graag dat Jan ook op volleybal zit, alleen hoe moet Excel dat weten?

Precies. En die info kan ik wel toevoegen in de betreffende eerste cel van die rij, maar dan staan er twee criteria in de cel vb fam-vol
en bij labels in 'Windows is dat ;fam;vol Dus als ik dat als leek moet formuleren dan is de vraag: 'toon alle rijen waarbij de eerste cel in kolom A voldoet aan vol'. Dan ben je er. Simpel maar kan dan niet.

@Ginger
Ik geloof dat allemaal, helaas gaat mij dit de pet te boven. Is niet erg. Dat met het geavanceerde filter is ook ingewikkeld en kost veel te veel tijd. Dubbele rijen/personen aanmaken is wellicht de gemakkelijkste oplossing.
 
Dan leg ik het verkeerd uit of formuleer ik het fout. Als in één cel beide staan dus fam-vol dan voldoet de cel aan vol en moet die ook meegepakt worden. Ik ga nu eens horizontaal experimenteren in de bovenste rij.
 
Laatst bewerkt:
Senso,

Ik ben bang dat je het filter op die manier niet kunt gebruiken. Het zoekt op een specifieke waarde in een bepaald bereik. Ik verwijs naar de post van Ginger: haal de vorm van de relatie en de hobby c.q. werk uit elkaar en plaats die in twee of drie kolommen.
 
Inderdaad dat is een idee. Dat bedoelde ik met horizontaal werken.
Ik heb nu meerdere kolommen toegevoegd. Dus elke groep in een aparte kolom. Dit zou onwerkbaar zijn maar ik heb twee beeldschermen en kan die kolommen waarop ik filters zet op het linker beeldscherm zetten en de gegevens wat ik wil zien op het rechter. Ben nog niet klaar want het is in aanvang meer werk.
 
Senso,
Misschien heb je iets aan bijlage?
Een zeer korte code, en makkelijk aanpasbaar.
Je ziet maar of je er iets mee kan.
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
    For Each x In Range("B2:M2")
    ComboBox1.AddItem x
    Next
End Sub
Private Sub ComboBox1_Change()
    For j = 1 To 7
    Controls("Textbox" & j) = Sheets(1).Range("B2:M2").Find(ComboBox1.Value).Offset(j, 0)
    Next j
End Sub
 

Bijlagen

  • Zoeken met Uform in matrix.xlsm
    23,6 KB · Weergaven: 47
Heb het redelijk succesvol kunnen afronden. Ik kan nu redelijk snel groepen maken van/in 500 rijen. Om het overzichtelijk te houden kan ik beter niet sorteren op achternaam en voorletters. Ik heb nu wat familieverbanden bij elkaar staan en dan komt weer alles door elkaar. Een groep maken van bijvoorbeeld volleyballers is zo gebeurd en daar gaat het om. Ook hoef ik geen dubbele meer te maken. Alleen bij familieverbanden is dat lastiger. Dus het is opgelost. Bedankt voor alle geduld en hulp.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan