• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolombreedte vergrendelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenExcel

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2015
Berichten
42
Hallo, ik heb een tabblad met daarin opgenomen een tabel.
Ik wil graag dat als er een veld in de tabel wordt ingevuld, de kolombreedte niet automatisch wordt aangepast.
Ik heb het al geprobeerd met blad beveiligen. Dit voorkomt wel dat iemand de kolom handmatig kan aanpassen. De breedte wordt echter toch ongewenst aangepast aan de inhoud van de cel.
 
Jij hebt dat tabblad zeg je, wij (nog) niet.
 
Wordt iets met VBA en Worksheet_Change schat ik.
Voor de rest, wat Edmoor zegt.
 
@Edmoor

even los van het het bestand wat ik niet kan delen ivm privacy van de data, in algemene zin. Hoe voorkom je dat het invullen van een waarde in een tabel-veld de kolom automatisch breder maakt om de hele invoer te kunnen tonen.

Normaal gesproken wil je natuurlijk de invoer zichtbaar hebben maar hier heb ik liever dat de kolom niet breder wordt.
 
Een voorbeeldbestand hoeft helemaal geen privacy-gevoelige gegevens te bevatten.

Gebruik zonodig deze macro om teksten te anonimiseren:
- kolomkoppen worden niet geanonimiseerd
- identieke cellen krijgen identieke anonieme gegevens

Code:
Sub M_snb()
  Randomize
     
  With CreateObject("scripting.dictionary")
    For Each it In Sheets(1).UsedRange.Offset(1).SpecialCells(2, 2)
      .Item(it) = Join(Array(Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd)), Chr(65 + Int(26 * Rnd))), "")
    Next
        
    Application.ScreenUpdating = False
    For Each it In .keys
      Sheets(1).UsedRange.Offset(1).Replace it, .Item(it), 1
    Next
  End With
End Sub

PS Als je vraag niet geschikt is voor een openbaar forum, waarin eenieder kan leren van vragen & antwoorden, kun je beter iemand inhuren.
 
Laatst bewerkt:
even los van het het bestand wat ik niet kan delen ivm privacy van de data
Dat vind ik nooit een excuus om geen relevant voorbeeld document te plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan