• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dag van het jaar omrekenen naar datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

EMobility

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2018
Berichten
10
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje:
Wie weet er een formule om een dag van het jaar om te rekenen naar een datum in 2017:

Dus dag 1: 1-1-2017, dag 2 2-1-2017 enz.

Alvast bedankt!

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
dag 2 is 2-1-2017 lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Niet echt duidelijk wat je bedoeling is.
Deze formule geeft het dagnummer van een datum in A1:
=A1-DATUM(JAAR(A1);1;0)
 
Er van uitgaande dat het jaar altijd 2017 is en je het dagnummer in B1 hebt staan denk ik dat je hiermee wel weg komt:

Code:
=B1+42735

Celeigenschappen op korte datumnotering zetten.
 
Uur van het jaar omrekenen

Bedankt, het is inmiddels gelukt!

Is er ook een formule om uur van het jaar om te rekenen naar datum van het jaar:

Dus dat uur 1 t/m 24 dag 1-1-2017 is enz.

Ik heb namelijk alle dagen van het jaar in uren, maar wil dit graag in datum.

Zie bijlage ;)

Eerste datums zijn handmatig getyptBekijk bijlage uur van het jaar naar datum.xlsx
 
Laatst bewerkt:
zo?

PHP:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(B1/24;0)+42735

celeigenschappen weer op datum natuurlijk
 
Dus uur 25 is dan 2-1-2017?

Met onderstaande formule reken je het uit naar dagnummer zoals je eerst mee rekende.

Code:
=afronden.boven(A1/24;1)

Met in A1 het aantal uren. In deze opzet hoort uur 1 tm 24 bij dagnummer 1, dus 1-1-2017. Je moet zelf nog even kijken wat je wilt met uur 24 en 1, bij welke dag dit mee moet tellen. Dit hangt af van jouw methodiek.
 
Meerdere cellen naar 1 cel

Hallo allemaal,

Nog een vraag:

Op welke manier kunnen meerdere cellen worden gecombineerd tot één cel.
Het volgende is namelijk aan de hand:

Voor elke dag van het jaar zijn er meerdere cellen met een bijbehorende oplossing, echter wil ik graag dat per dag de hoogste waarde (Max) van de oplossing wordt weergeven.

Zie de bijlage voor verdere uitleg
Bekijk bijlage uur van het jaar naar datum.xlsx
 
Dmv een draaitabel.
 

Bijlagen

  • uur van het jaar naar datum (1).xlsx
    294,5 KB · Weergaven: 48
Dankjewel allen. Alleen nu zie ik het per datum, is er ook een optie dat je ziet wat het maximale is geweest op een maandag, dinsdag en de andere dagen van de week?
 
Hoe denk je dat dit opgelost kan worden?

Een beetje nadenken met de geboden opties kan geen kwaad
 
Dankjewel. Nog een vraagje hoor, hoe kan ik een lijn plaatsen in een draaigrafiek? Dus geen trendlijn maar een andere grafieklijn
 
Printen en een markeerstift gebruiken zou ik doen.
 
hoe kan ik een lijn plaatsen in een draaigrafiek? Dus geen trendlijn maar een andere grafieklijn
Mijn glazen bol is kapot. Dus graag een voorbeeld bestandje, met uitleg wat die lijn moet zijn
Door de gegevens van die lijn ook in de draaitabel mee te geven?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan