subformulier openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
160
Ik wil met behulp van een opdrachtknop een subformulier openen die het resultaat van een query laatzien. Hiervoor heb ik de volgende vba code gebruikt:

Private Sub Knop75_Click()
Dim SQL As String
SQL = "SELECT [Test van prbtabel].Post_ID, posten.naam_post, [Test van prbtabel].MaandID, Maanden.Maand, [Test van prbtabel].Bedrag " & vbCrLf & _
"FROM posten INNER JOIN (Maanden INNER JOIN [Test van prbtabel] ON Maanden.id = [Test van prbtabel].MaandID) ON posten.post_id = [Test van prbtabel].Post_ID " & vbCrLf & _
"WHERE ((([Test van prbtabel].Post_ID)=[geef postid]));"
DoCmd.RunSQL SQL
End Sub

Maar in de code zit een fout en ik krijg het ook niet voor elkaar om het resultaat in een subformulier te plaatsen. Wie kan en wil mij verder helpen. Alvast bedankt
 
Ik zie een aantal 'fouten' in je werkwijze, die we dus eerst maar eens moeten aanpakken.
#1: een subformulier open je nooit; je opent een hoofdformulier waar een (meestal gekoppeld) subformulier opstaat. Het subformulier kun je dus nooit openen. Tenzij als zelfstandig formulier, maar dan is het geen subformulier.
#2. Een (sub)formulier zal een Recordbron hebben (als het gebonden is) en het is niet handig om daar een parameter in te gebruiken. Als je een tweede formulier opent (ik vermoed dat je dat doet) kun je dat openen vanaf het eerste.
#3. Met RunSQL (of de betere variant Execute) kun je alleen actiequeries starten, nooit selectiequeries. Die kun je gewoon openen met een recordset. Overigens dus niet aan te bevelen in een formulier.
#4. Code hoort natuurlijk opgemaakt te worden met de CODE tag (#) :).

Maar leg dus eerst eens uit wat de bedoeling is, want voor hetzelfde geld zie ik het helemaal verkeerd.
 
Octafish,
Dit was maar een voorbeeld waarin ik het heb uitgeprobeerd. Ik heb een database met dierbeschrijvingen van een dierentuin waar ik werk. De dieren zitten in themagebieden. Wat ik graag zou willen als ik in het invoerscherm zit en ik wil een overzicht zien wat de dieren zoal eten in een bepaald themagebied zou ik in een subscherm/formulier de diern uit dat themagebied zien en wat ze eten.
 
Dat is allemaal best te maken, al heb je het in dit geval niet over een subformulier, omdat er geen één-op-veel relatie te maken is tussen de dieren en thema's. Dat kan wel trouwens, als je een formulier maakt voor de thema's en daar de dieren aan hangt als subformulier, dan heb je dat overzicht wél.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan