• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celverwijzing zoeken in een gebied op basis van tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

JHH

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2015
Berichten
72
Kan ik in excel eenvoudig zoeken naar een bepaalde waarde, waarbij de cel, of rij en kolomnr teruggekoppeld wordt waar deze waarde staat? net zoals je "zoeken en vervangen" gebruikt.
ik wil deze verwijzing graag gebruiken in een formule

bijv. ik zoek "e" en wil als resultaat B2 of rij2 en kolom2

.. 1 2 3
A a b c
B d e f
C g h i

het lijkt mij niet ingewikkeld, maar ik kan werkelijk nergens vinden hoe dit moet.

alvast bedankt.

Mvg, Rick
 
Met een UDF:
Code:
Function GeefAdres(Zoekwaarde, Bereik)
For Each Waarde In Bereik
    If Waarde = Zoekwaarde Then
        GeefAdres = Waarde.Address
        Exit Function
    End If
Next Waarde
GeefAdres = "?"
End Function
 
met de formule

Code:
CEL("adres"; <jou zoekformule>)

zou het moeten lukken
 
voorbeeld

ik geef hier een voorbeeld bestand Bekijk bijlage zoeken-vraag.xlsx, waar bij ik in kolom I een koptekst in wil vullen, zodat de juiste gegevens uit een database gehaald kunnen worden.
punt is: De kopteksten staan kunnen ook op een lager niveau staan (test4, test5, ...) en de database is een extern bestand.

Ik wil graag weten in welke rij de opgegeven koptekst staat, zodat ik dat in de formule vert.zoeken kan gebruiken.

ik doe het nu met hulpcellen die aangeven waar de koppenrij staan. het probleem is alleen dat dit niet werkt als ik de database in een ander bestand heb staan (wat het geval is). indirect werkt dan nl niet meer als de database gesloten is. Of kan ik in vert.zoeken de matrix automatisch oplaten geven zonder indirect te gebruiken?
daarom wil ik graag opzoeken in welke rij test5 in de database staat, .

ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

ik doe het liever niet in VBA, tenzij het niet anders mogelijk is.


mvg, Rick
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe de database eruit ziet, maar is een draaitabel geen optie?
 
Draaitabel is volgens mij niet mogelijk, omdat het een extern bestand is dat continue bijgewerkt wordt en de draaitabel dan ook automatisch bijgewerkt moet worden. het bestand waar de zoekfunctie staat moet dan in een automatisch bijgewerkte draaitabel zoeken. dat lijkt mij (of is althans voor mij) allemaal wat complex.
 
Kan je misschien proberen duidelijk te omschrijven wat het werkelijke probleem is? Ik begrijp niet wat je nou precies als eindresultaat wilt bereiken vanuit welke beginsituatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan