• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Blad vereenvoudigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skytiger

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2010
Berichten
26
Wie kan mij helpen?

voor mijn werk gebruik ik momenteel een sheet.
Deze wil ik vereenvoudigen.

op het moment dat iemand geelimineerd wordt moet het bedrag door 2-en gedeeld worden, MAAR wij werken enkel in veelvouden van 10.
50 kan dus niet 25-25 worden maar 20-30.

40 wordt dus 20-20.

Dat is 1 voorwaarde.

Punt 2.
ik wil zodra ik het nummer invoer door wie iemand is geelimineerd de sheet automatisch in de kolommen I11 t/m DD110 het bedrag invult wat in kolom C11:C110 staat.

Dus in mijn sheet gebeurt het volgende op volgorde:

Ik wil dus enkel de nummers invoeren door wie iemand is geelimeerd. De rest moet automatisch gaan.

Wat moet automatisch gaan?
In cel E11 vul ik de eerste eliminatie in. Mark (2) schakelt Peter (1) uit. Ik vul in in cel E11 een waarde 2.
Vervolgens schakelt diezelfde Mark (2) nummers 6 (Megan) en 10 (Tom) uit. In Cellen E16 en E20 vul ik een waarde 2 in.
Die 2 is dus het nummer van de eliminator.

Dan komt het. de waarde in kolom C is de helft van de waarde in kolom F. Maar mag niet eindigen op 5. Dus enkel in veelvouden van 10.

Die waarde in kolom C moet ik nu handmatig invullen in rij 12. Op resp. I12, J12, K12. Oftewel Mark zijn 1e geelimeerde, z'n 2e en z'n 3e.

Vervolgens wordt Mark zelf uitgeschakeld door Esther (15).
Het bedrag in cel C12 (de helft van kolom F) moet dus automatisch, na invullen van waarde 15 (het nummer van Esther) in cel E12 met een waarde van 180, komen in de 1e geelimineerde van Esther in cel I25.

Zeer complex, maar voor een echte Excel kenner een uitdaging.

Ik weet even niet waar te beginnen.

momenteel voer ik dus handmatig in....

In kolom E het nummer van diegene die deze persoon elimineert.
In kolom C en D de helft van wat in kolom F staat, inachtneming werken in veelvoud van 10.
In kolommen I t/m DD de waarde die overeenkomt met wat in kolom C staat.
De persoon die overblijft wordt dus steeds meer waard (zie kolom F)

Bijgevoegd de Testingsheet.xlsm
Bekijk bijlage Testingsheet.xlsm

Iemand?

Ik weet zeer complex, maar met behulp van de sheet hoop ik dat iemand mij begrijpt.

Gr.
Skytiger
 
Laatst bewerkt:
De waarde delen door 2 heb ik als volgt in kolommen C en D heb ik en afronden naar resp. beneden en boven.


in kolom C deze formule (naar beneden afronden):

=ALS(Tabel1[[#Deze rij];[Kolom6]];Tabel1[[#Deze rij];[Kolom7]]/2+AFRONDEN(-5;);"")

in kolom D deze formule (naar boven afronden):

=ALS(Tabel1[[#Deze rij];[Kolom6]];Tabel1[[#Deze rij];[Kolom7]]/2+AFRONDEN(5;);"")

Dit klopt wanneer het getal in kolom F gedeeld wordt door 2 en dan eindigt in een 5.

MAAR

Wanneer het getal in kolom F door 2 gedeeld wordt en daar de uitkomst precies in veelvoud van 10 is klopt het weer niet....
Kortom 150 delen door 2 is 75. Met de formule hierboven wordt dit in kolom C waarde 70 en kolom D waarde 80.
Is de waarde in kolom F 360 en dat delen door 2 zou dan 180 moeten wezen. Dit is met bovenstaande formule nu resp. 175 om 185.
Hoe kan dit voorkomen worden?
 
Laatst bewerkt:
Probeer deze even voor Kolom C
PHP:
=ALS([@Kolom6]<>"";AFRONDEN.BENEDEN([@Kolom7]/2;10);"")
Voor kolom D kan je naar boven afronden
 
Probeer deze even voor Kolom C
PHP:
=ALS([@Kolom6]<>"";AFRONDEN.BENEDEN([@Kolom7]/2;10);"")
Voor kolom D kan je naar boven afronden


Plongske, het werkt.
In Kolom C
=ALS(Tabel1[[#Deze rij];[Kolom6]]<>"";AFRONDEN.BENEDEN(Tabel1[[#Deze rij];[Kolom7]]/2;10);"")
In kolom D
=ALS(Tabel1[[#Deze rij];[Kolom6]]<>"";AFRONDEN.BOVEN(Tabel1[[#Deze rij];[Kolom7]]/2;10);"")

Bedankt.

Dat is stap 1.

Nu de rest.
 
Graag gedaan.
Bij mij doet de formule zoals ik ze heb doorgestuurd. Ik snap niet direct waarom je naar de tabel verwijst.Wordt de formule misschien op een ander blad gebruikt?
 
Graag gedaan.
Bij mij doet de formule zoals ik ze heb doorgestuurd. Ik snap niet direct waarom je naar de tabel verwijst.Wordt de formule misschien op een ander blad gebruikt?

Goede, weet ik ook niet. De formule die ik gebruik pakt hij hem wel...
Er is geen ander blad.

Anyhow deze werkt.

Nu de rest.
Ik wil dus de waarde vanuit kolom C ophalen en deze in vullen in de kolommen I t/m DD bij de persoon die iemand anders elimineert.

in mijn geval wil ik dus het getal 70 wat in Cel C11, C16 en C20 in resp. I12, J12, K12 krijgen.

Vervolgens zie je dat Esther Mark elimineert.
De waarde in Cel C12 (180) moet automatisch ingevuld worden in Cel I25.
 
Laatst bewerkt:
Goede, weet ik ook niet. De formule die ik gebruik pakt hij hem wel...
Er is geen ander blad.

Anyhow deze werkt.

Nu de rest.
Ik wil dus de waarde vanuit kolom C ophalen en deze in vullen in de kolommen I t/m DD bij de persoon die iemand anders elimineert.

in mijn geval wil ik dus het getal 70 wat in Cel C11, C16 en C20 in resp. I12, J12, K12 krijgen.

Vervolgens zie je dat Esther Mark elimineert.
De waarde in Cel C12 (180) moet automatisch ingevuld worden in Cel I25.

Ik heb het idee dat ik met VERT.ZOEKEN het een en ander moet doen.
Maar hoe?
 
Ik heb het idee dat ik met VERT.ZOEKEN het een en ander moet doen.
Maar hoe?

Iets als deze formule?

=ALS([Kolom6];""<>VERT.ZOEKEN(Tabel1[[#Deze rij];[Kolom1]];[Kolom6];[Kolom4];""))

Ik krijg dan de waarde ONWAAr in de cel...
 
Deze doet het voor u.
 

Bijlagen

  • Kopie van Testingsheet.xlsm
    110,3 KB · Weergaven: 66
Al geprobeerd ?

PHP:
=AFRONDEN.BENEDEN([@Kolom7]/2;10)*([@Kolom6]<>"")
 
Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik het aantal rijen inkort dan wel toevoeg dat alle formules blijven werken? En dus ook in de nieuwe rijen.
 
Graag wil ik dus, (@Plongske, jij hebt dit destijds aangepast geplaatst), dat het bestand uitgebreid wordt.

Nu kan een gebruiker slechts in kolom E iets invullen, wanneer sheet beveiligd wordt.
Kolom E is de kolom waarin een gebruiker het nummer van de eliminator invult.
In plaats van een speler door 1 iemand uitgeschakeld wordt, kan het dus zo zijn dat hij door 2 of meerdere personen uitgeschakeld wordt.
Bedragen dienen dus verdeeld te worden over die meerdere personen.
Dit kan 1, 2 of 3 personen zijn.

Wie kan dit in het huidige bestand dusdanig aanpassen dat het bestand weer bruikbaar wordt?

Uiteraard wil ik diegene die dit aanpast hartelijk danken.
 

Bijlagen

  • test2019.xlsm
    256,7 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Goed dat je het bestandje terug op de site gezet hebt
Ik vrees dat ik je zal moeten teleurstellen met wat je wil bereiken naar mijn kunnen, mijn vermoeden is dat het enkel via VBA zal mogelijk zijn. En daar heb ik te weinig kennis van.
Vermoedelijk wil je in kolom E verschillende nummers invullen en daarna de bedragen verdelen.
 
Klopt!
Het kan ook wanneer er een 2e of 3e kolom toe/tussengevoegd wordt.

Of is dit teveel werk?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan