Welke video kaart geschikt ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Calimero

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2010
Berichten
181
Geschikte videokaart.

Ik heb onlangs een nieuwe pc aangeschaft ;
HP Elite 8300 tower core i7-3770 / 8 GB
128 SSD
Ik wil deze naast internetten , textverwerken
ook graag gaan gebruiken voor videobewerking ,

Youtube , tv kijken ( o.a. programma gemist ) vloeiend beeld..

Vraag ; ben ik dan aangewezen op een zg game kaart?
Hoeveel intern geheugen zal deze videokaart dan minstens moeten hebben ?
1 GB , 2 GB ...?
En kan bovenstaande pc ( heeft 1 pci-e x16 slot en 1 pci-e x1 slot )
overweg met een gamekaart ? beschikt betreffende pc over voldoende
power om een gamekaart aan te sturen ?

Is bv een Radeon HD 6850 ATI een geschikte kaart ?


bijvoorbaat dank
 
Hallo,
Een game kaart dat zou ik niet meteen doen want zoiets is vooral voor de speciale effecten handig plus om in de zwaar belastende spelen nog een goede frame rate te hebben. Video bewerken is hier een neventaak. We zijn ook van de energiezuinige. Met een gemiddelde kaart kan je natuurlijk al goed video streamen en zie je geen ghosting of schokkend beeld.

Wat je wilt dat is pci-e versie 2.0 X 16. Let op de snelheid van het type geheugen dat is geplaatst. Kijk voor de zekerheid of je dan een pci-e 2.0 slot hebt. De beschikbaarheid van stoom kabels met bepaalde aansluitingen kan belangrijk zijn. Tenslotte ( ) moet er plaats zijn.

Bij de kaart is eerst het algemene plaatje belangrijk, de volgende site geeft veel informatie met benchmarks en tests.

https://nl.hardware.info/producten/584/6584-pci-express-20-x16-videokaarten

Lees vervolgens reviews van gebruikers, op bijvoorbeeld http://www.newegg.com een kapotte of lawaaierige kaart daar hebben we weinig aan.

Misschien worden interessante grafische kaarten gebruikt aangeboden op advertentiezoeker.nl Ik koop regelmatig wat voor de computer van particulieren in de buurt. Ik heb me één keer iets kapots laten opsturen dus ik adviseer alleen afhalen en verhaal er bij met terugbreng garantie.

Of de voeding goed genoeg is dat zal blijken uit de specificaties van de voeding en de vereisten voor de kaart. Google naar de naam van de kaart en PSU "Power Supply Unit" voor meer informatie. Een extreme game kaart ben je dus niet nodig en dan zal dit meestal 450 Watt moeten zijn bij 80+ efficiëntie. Computers uit de winkel hebben wel eens een mindere uit kostenoverweging. Vervangende voedingen zijn alleen 80+ of 82+ interessant als de computer veel aan staat.

Het geplaatste geheugen is een eenvoudige manier om een kaart beter te doen lijken en je betaalt hiervoor zelf de rekening. Zou je bijvoorbeeld hiervan gebruik maken door dingen met 4K video te doen, dan zijn veel kaarten er toch niet snel genoeg voor om daar veel baat bij te hebben. 1 Gb minimaal is genoeg en ken daarna meer waarde toe aan het soort geheugen dan dat de kaart 2 Gb geplaatst heeft.

De kaart die je noemt lijk mij niet een model dat nog in het schap ligt.
 
Hou wel rekening met de voeding. Want dit model van HP heeft een specifieke voeding nodig. Standaard pc voeding past hier niet in. Oftewel alleen een videokaart kopen die de huidige voeding ook aankan.
 
Whoa...

De grafische chipset is een Windows versneller en helpt enorm bij de rekenkracht. Dit model wordt nog net niet vergeleken met een instapmodel en bij de vergelijking met betere grafisch kaarten zijn ze vergeten om een streepje te zetten. Video kijken is echter vast het probleem niet. Daar staat weer tegenover dat de on-board chipset ook niet slijt en warmte produceert wanneer die uitgeschakeld staat.

Notebookcheck:
De geïntegreerde HD 4000 is Intel's nieuwe backbone geworden in de GPU markt. Niet alleen is de GPU vele malen beter dan zijn voorganger, de HD 3000, ook instap GPU's van Nvidia en AMD hebben te vrezen.

https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=intel+hd+4000

Ik heb op afbeeldingen gezocht en volgens mij heeft zo een computer een normale formfactor voeding.
 
Hou wel rekening met de voeding. Want dit model van HP heeft een specifieke voeding nodig. Standaard pc voeding past hier niet in. Oftewel alleen een videokaart kopen die de huidige voeding ook aankan.
Aanvullend zou je ook dit kunnen doen om juist meer keuze te hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=0VCslFs6lW0
Kabel: Ebay?
Is dit wat?
http://www.overclock.net/forum/1807...-hp-elite-micro-desktop-8300-psu-adapter.html


Nog een video
https://www.youtube.com/watch?v=fUbocXdrFfw

Dus wel kijken of het bij jou wel kan!!!
De originele voeding blijft volgens mij gewoon zitten.
Je zet er een 2e in, daar bovenin zo te zien, en die zorgt via dat speciale kabeltje ervoor dat de videokaart apart stroom krijgt uit de 2e voeding.

LET OP: de SFF kasten hebben vaak afwijkende maten, dus kijk uit voor de afmeting van de voeding en de video kaart!!!!

Doe dit alleen als het echt nodig is, volg eerst #2 van Alfred 2.

Vraag als je niet zeker weet, anders blaas je misschien alles op...
Alles dus voor eigen risico, immers dan had je iemand moeten vragen die er echt verstand van heeft ipv zelf liggen te prutsen...

Wijsheid en succes gewenst!
 
Beste Lange Pier ; het gaat hier om een HP Elite 8300 tower core i7-3770 / met een voeding van 320 Watt.
 
Hier zou ik verschil willen maken. Als deze waarde niet helemaal de juiste zou zijn of het is een goedkope en niet efficiënte voeding, dan introduceer je risico, ook met deze grafische kaarten. De voeding en de computer kunnen stuk gaan bij grenswaarden. Een 400 Watt voeding zou ik al veel beter vinden. Staat er geen merk op en is de efficiëntie onbekend, dan dumpen tegelijk met het kopen van een grafische kaart.

GeForce GTX 1050 of een snellere GeForce GTX 1050 Ti beide, de aangeraden voeding is 300 Watt. Weeg je kansen.
 
Ik heb onlangs een nieuwe pc aangeschaft

Lijkt me stug dat er in een nieuwe HP-pc een onbekend merk voeding zou zitten of dat deze zijn vermogen niet haalt, dat risico zou HP nooit nemen.
 
Ik snap niet waarom TS een HP koopt. Zelfbouw is altijd het beste. Assemblage is meestal niet duur (standaard assemblage van alle onderdelen met 1 of 2 jaar garantie vaak tussen de 50 en 70 euro). Gemiste kans.
 
Jammer genoeg zijn er nogal veel van dit soort winkels failliet gegaan. :rolleyes: Als ik lees dat de uiteindelijke keuzes nog moeten worden gemaakt dan zal ik dat idee daarentegen niet afschieten. Computers zijn echter wel eens in de aanbieding en er is al gezegd dat de voeding aan de specificaties zal voldoen. Ik heb geen bewijs voor het tegendeel kunnen vinden. Proberen dus en de genoemde kaart, van Nvidea. Prijzen moeten daarvan te vergelijken zijn. Selecteer dan in de BIOS "Init first: PCI." Niet "on-board."
 
Lijkt me stug dat er in een nieuwe HP-pc een onbekend merk voeding zou zitten of dat deze zijn vermogen niet haalt, dat risico zou HP nooit nemen.
Voor SFF systemen is dit royaal, immers kantoor systemen.
Dus ga je er een voor dat systeem zware videokaart inzetten zou ik geen risico nemen.

Kijk: imho is dat een consequentie van een zwaardere videokaart nemen.... daar hoort een goede voeding voorziening bij.
Tis net als met een snelle auto... wil je met een snelle Porche in Duitsland >200 km/u rijden als je daar behoefte hebt... dan monteer je toch ook geen banden die maar tot 180 km/u mogen....

Dit gaat nergens meer over.
Geen of wel die videokaart nemen betekent, zorgen dat je voeding voldoende in orde is.

Ik heb in punt #6 een link erbij gezet hoe je er een extra voeding bijzet. Om problemen met die kleine kast te voorkomen.
Voordeel: die voeding hoeft alleen maar de kaart te voorzien van stroom dus die 300W is goed genoeg. Met minder dan wrs 50 euro heb je een goede.

Lees die website wel eerst goed na of het bij jou ook zo kan.
Meet alles na! En vergelijk het met de specs v/d voeding.
En die stekker, kijk eerst of je die kunt kopen (nog steeds?).
Als je erg handig bent zijn er ook wel ander opties....
 
Dit gaat nergens meer over.
Idd, waar heb je allemaal in vredesnaam over, zit een HP, een niet ATX, voeding in van 320Watt die het makkelijk aankan.
Waarom al die overbodige informatie, de TS op een dwaalspoor zetten?
 
GeForce GTX 1050 of een snellere GeForce GTX 1050 Ti beide, de aangeraden voeding is 300 Watt. Weeg je kansen.
Dit lijken idd prima aanraders. En ik ben het deels met je eens...
Weeg je kansen
Maar dat is nu net probleem daarom kwam hij hier met de vraag.
Als de TS onervaren is, dan zou ik voor meer vermogen v/d voeding gaan.

Of... loop de Tweaker video kaarten keuze door met de gewenste instellingen.
Een van de keuzes is het vermogen.
Probeer anders een vermogensmeter te lenen en stress jouw huidige pc op maximaal en kijk wat het verbruik is.
Dan weet je ongeveer hoeveel vermogen je nog over hebt.
Ga ervan uit dat je heus niet continu 320 Watt hebt maar continu ca 80% daarvan, dan heb je tenminste een veiligheidsmarge.
Zet het vermogensschuifje op die Tweakers site aan de bovenkant op die stand van jouw ingeschatte vermogen. De onderkant kun je nog mee spelen.

Anders blijf je twijfelen en dan gaat het dus nergens meer over, je zult ergens een keuze moeten maken.

Dit is waar je zelf wrs wel mee aan de slag kunt. Zo een vermogensmeter die redelijk betrouwbaar is zou je zelf voor een paar tientjes bij de Gamma bij ook kunnen kopen, kun je ook voor andere zaken gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon voor 40 of 50 euro een leuke voeding van een A-merk zoals Corsair, XFX, Antec, Be Queit oid kopen. Bij voorkeur eentje met (minstens) een 80+ bronze certificaat. En dan minimaal 450 watt.
 
Jeetje, er zit GEEN ATX voeding in en die voeding die erin zit kan het makkelijk aan, waarom steeds dat doordrammen ontgaat mij.
 
Het principe van hoe er naar die 2e voeding uit het Youtube filmpje gekeken wordt, is blijkbaar niet begrepen, kan.
Lees dat eerst nog eens door.
Dat staat compleet los van de reeds aanwezig voeding van theoretisch 320 W.
Hoe je daar mee om kunt gaan heb ik uitgebreid beschreven.
 
Ja het lijkt zo van achteren maar van binnen zijn ze kleiner. Sommige hebben een waarschuwing lampje?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan