Automatisch invullen van (genummerde) titels op basis van bepaalde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaikBisschop

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2018
Berichten
39
Hallo helpmij-ers,

Ik ben bezig met een 'projectje' om een 3D model te automatiseren. Dit werkt doormiddel van een "Design Table"
(Excel bestand met titels en in de cel daaronder de waarde daarvan)

Hoe kan ik als ik bijv. in cel C3 de waarde 10 heb, in de cellen F2 t/m O2 een bepaalde titel met daarachter een
nummering laten verschijnen? Het gaat om de volgende titel:

Code:
$CONFIGURATION@Module<[B]#>[/B]

# moet vervangen worden door nummering 1 t/m 10 omdat dat de waarde uit C3 is. Maar wanneer de
waarde uit C3 bijv. 20 is zal de titel in de cellen F2 t/m Y2 moeten verschijnen met een nummering tot 20.

Iemand enig idee hoe zoiets bereikt kan worden? Ik heb namelijk echt geen flauw idee...

Met vriendelijke groet,

Maik Bisschop
 
Laatst bewerkt:
Plaats svp een voorbeeldbestand.
 
In F2 en verder naar rechts
Code:
=ALS(KOLOM()-5<=$C$3;"$CONFIGURATION@Module<"&KOLOM()-5&">";"")
 
Excuses! Ik ben niet helemaal duidelijk geweest met mijn voorbeeld...

Bij het openen van het blad, komt er een userform tevoorschijn, daar kan ik de lengte van een product aangeven.
Die lengte wordt omgerekend naar een bepaal aantal modules. Dit aantal kan bijvoorbeeld tussen de 1 en 1000
liggen. Nu wil ik nog wel steeds het zelfde bereiken, maar dan met een code die in mijn userform verwerkt zit.

Nieuw voorbeeld:

Stel, ik vul in mijn userform 6600mm in als lengte. deze waarde wordt gedeeld door 2200mm. Dan blijft er in C3
de waarde 3 over.

Dan moet er vanaf F2 (naar rechts) het volgende tevoorschijnkomen:

F2 = $CONFIGURATION@Module<1>

G2 = $CONFIGURATION@Module<2>

H2 = $CONFIGURATION@Module<3>

Je ziet dat het 3x herhaald wordt maar telkens loopt het getal op tot aan de waarde uit C3, dus wanneer de waarde
in C3 bijvoorbeeld 10 wordt dan wordt het 10x herhaald

Ik maak zo een blad inclusief userform.

Groeten,
Maik Bisschop
 
Laatst bewerkt:
in F2:
PHP:
=column()-5

F2, numberformat: "$CONFIGURATION@Module<" 0 ">"
 
Zouden jullie me ook wat uitleg kunnen geven over je code, snap er eigenlijk niet zo veel van.
De code in het bestand plaatsen mag ook (Dan zie ik wel wat je gedaan hebt, ben zelf totaal niet handig met excel)
 
Kolom A is de 1e kolom. Kolom F dan logischerwijs de 6e kolom. Het kolomnummer kan je opvragen met de functie KOLOM() of in het Engels met de functie COLUMN() hiermee kan je dus verder rekenen. De formule in het bestandje zetten kan je zelf ook wel en anders heb ik geen idee waarom je al wel met VBA bezig bent.
 
Ik ben benieuwd als dat goed gaat werken, een excel-designtable met een userform in solidworks.
Mijn dagelijkse ervaring is dat solidworks soms niet goed samengaat met excel, zeker wanneer er meerdere "instanties" van excel tegelijk openstaan.
Ken je deze link al, http://www.lennyworks.com/solidwork...ra_SW_Design_Tables_Demystified_MidWest07.pdf er is meer met desingtables mogelijk dan op het eerste oog lijkt.

Ik zou in kolom a de naam van de configuratie zetten, in kolom b de lengte, en in kolom c+ de formules.
Voor elke lengte zou ik een nieuwe configuratie maken en de userform achterwege laten.

p.s. ik werk dagelijks met excel, solidworks en designtables met formules.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik krijg de code er wel in, en hij werkt ook wel (had instellingen verkeerd). Alleen is het niet helemaal wat ik zoek...
Ik kan eigenlijk geen code in meerdere cellen plaatsen. wegens opbouw en werking van een design table.

Nu zoek ik eigenlijk een stukje code voor in mijn userform, die C3 uitleest, en op basis daarvan het aantal kopjes vanaf F2 naar rechts,
plaatst zonder dat er een formule onder de cel zit.

Een beetje zoals dit (Let op C3) :

3.png

1.png

2.png

Met vriendelijke groet,

Maik Bisschop
 
@Alphamax

Naar aanleiding van wat testjes die ik gedaan heb denk ik wel dat het werkt. Deze code ben ik nodig om parts in een linear pattern te configureren.
Dit is echter vrij lastig, omdat dan je instance id's constant veranderen. Nu ben ik bezig om een 3d model met deze design table als bronmodel te
gebruiken. Deze kan ik dan uitkopiëren als nieuw project waardoor de instance id's altijd gelijk blijven ( Ik start elke nieuwe configuratie als project ).

Wanneer ik alles werkend heb post ik wel even een reactie.

En wat bedoel je hier mee eigenlijk?

Ik zou in kolom a de naam van de configuratie zetten, in kolom b de lengte, en in kolom c+ de formules.

Het is de bedoeling dat als ik een offerte maak telkens een kopie van het brondmodel maak en dan de designtable inlaad. De design table wordt door
een ander ingevuld, en daarna hoef ik m alleen nog inladen. Doormiddel van VBA wil ik foutieve keuzes uitsluiten en de design table ******proof maken.
Ik wil bewust geen verschillende configuraties in 1 model, dit omdat het bestand dan onverwerkbaar wordt qua grootte.

Dus dit:

Voor elke lengte zou ik een nieuwe configuratie maken en de userform achterwege laten.
Is niet echt een optie

Toch bedankt voor je info!
 
Laatst bewerkt:
@snb

Hoe kan het dan beter doen? Heb namelijk al een excel bestand geplaatst als opmaak, en ik zou mijn vraag niet beter kunnen illustreren
dan met deze afbeeldingen... Ik heb geen idee hoe ik het gewenste resultaat kan bereiken dus dan wordt een voorbeeld code ook lastig.

Wel had ik misschien wel beter direct een voorbeeld bestand kunnen plaatsen, maar ik dacht
dat het niet zoveel zou toevoegen aangezien er eigenlijk geen info instaat.

Heb trouwens ook nooit ergens zien staan dat jullie niet van plaatjes houden. En het staat ook niet op die pagina ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je vraag beter kan stellen op een solidworks forum, daar is meer samengebalde kennis van excel en solidworks.
Jouw idee om de "headers" in een designtable "dynamisch" te maken, is fnuikend voor de stabiliteit van de designtable.
 
@Alphamax

De design table wordt later opgenomen in een op excel gebaseerde productconfigurator. Bij het maken van bepaalde keuzes of het geven van bepaalde waardes
wordt de design table aangepast. Wanneer ik mijn product configuratie opsla, worden er meerdere bestanden gecreërd bijv:

- Offerteblad
- Klantgegevens blad
- Design table

De design table wordt dan gewoon "los" geëxporteerd waardoor het geen code etc. meer bevat.
De bedoeling is puur dubbel werk te voorkomen. Dus wanneer ik een offerte maak, wordt er aan de hand daarvan een blad met bijv. klant gegevens, een design table etc. gecreërd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan