• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als data groeperen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankie1258

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2013
Berichten
8
Beste Lezers,

in de bijlage het simpele voorbeeld.
Ik wil graag de uitgaven van het Tabblad "Kas" groeperen en deze verzamelen per groep op het Tabblad "Groepen
Ik dacht aan de functie ALS maar mijn kennis is toch niet genoeg. Dus bijvoorbeeld ALS is 1 dat het betreffende bedrag in Groep 1 verhogen...enz...

Nu maar hopen dat ik het goed uitleg.

Alvast bedankt voor de moeite,

Frank

Bekijk bijlage 2018_werk.xlsm
 
Het helpt vaak ook als je in je voorbeeld even handmatig voor een aantal cellen aangeeft wat je als uitkomst verwacht...

Maar ok, zoek je zoiets?
Code:
=SOM.ALS(Kas!$G$3:$G$1000;[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR];Kas!$E$3:$E$1000)
Deze telt alles voor "groep 1" op.
 
Dag AlexCel,

als eerste bedankt voor je vlotte reactie.
Ja....maar ik bedoel dus alle groepen individueel per groep totaliseren, dus Groep 1 totaal, Groep 2 totaal......enz....
Heb het Voorbeeldje aangepast.....denk dat het zo duidelijker moet zijn.

Nogmaals bedankt.

Frank

Bekijk bijlage 2018_werk_2.xlsm
 
Als je de (expres rood gemaakte) 1 nu eens wijzigt in 2, dan krijg je de som voor groep 2. Wijzig je 'm in 3, dan krijg je de som voor groep 3.... Had gehoopt dat dit wel duidelijk zou zijn, en dat je deze aanpassing zelf kon doen per kopje.

Deze formule mag ook, dan kun je 'm gewoon kopiëren onder de desbetreffende kopjes zonder aanpassingen.
Code:
=SOM.ALS(Kas!$G$3:$G$1000;RECHTS(A$2;1);Kas!$E$3:$E$1000)
 
Laatst bewerkt:
Zo zie je maar hoe slim ik ben.........Doe mijn best.
Evengoed hartelijk dank!
Zal het op slot zetten!

Fijne dag verder.

Frank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan