• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatische Hyperlink

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jordylinnenbank

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2014
Berichten
32
Hai,

Ik ben voor mijn werk bezig met een excel bestand te maken. Hierbij heb ik een vraag.

1) Ik wil graag dat als ik bijvoorbeeld: ''Campina'' in een cel in typ, dat hij dan automatisch een hyperlink maakt naar een PDF-bestand dat ik op mijn pc heb staan. Dit mag ook in de vorm van een keuze menu of dergelijke zijn.
Zodat er niet steeds handmatig een hyperlink aan gehangen hoeft te worden.


Bedankt!
 
Met in A1 de naam:
Code:
=HYPERLINK("C:\"&A1&".pdf";"eventueel een naam voor de link")
Pad zelf aanpassen naar "ergens op de PC".
 
Laatst bewerkt:
Code:
=HYPERLINK(Naar ergens op mijn pc,"Campina")

Maar misschien snap je dat je een voorbeeldbestandje moet maken, met daarbij een locatie van PDF bestand. Daarnaast als je iets wilt automatiseren, betekent dat dat er een logica moet zitten in de plek van de PDF bestanden.
 
Een voorbeeldbestandje doet inderdaad wonderen, de glazen bol kan aan de kant nu.

Ben het met Kristaan eens. Er is geen relatie tussen de firmanaam en de hyperlink, dus een opzoektabel lijkt ook mij de beste oplossing.
 
Als ik jouw hyperlinks bekijk dan lijkt het mij lastig om dit via een rechtstreekse combinatie (zoals AlexCel) te realiseren.

Misschien is het een betere optie om dan met een tabel te werken met de locaties van de verschillende pdf?
Bekijk bijlage 321905

Bedankt voor je snelle reactie! Maar hoe gaat dat dan in z'n werk?
Als ik bij customer bijv. Iglo in tik. Komt er dan in de volgende kolom automatisch een hyperlink te staan?
 
Heb je het voorbeeldje van Kristaan uit post #5 bekeken? Daar gebeurt precies dat.
 
Jij zult een tabel moeten opstellen waarin je het bedrijf koppelt aan de locatie van de pdf. Dit is in principe eenmalig, tenzij er wijzigingen plaatsvinden. Let op: Ik het handigste is om deze opzoektabel ook echt een tabel te laten zijn, zou blijft de vert.zoeken formule dynamisch.

Als jij daarnaast van jouw invulblad een tabel maakt, dan zal bij elke nieuwe invoer automatisch de hyperlink formule worden toegepast in de extra kolom.
 
Jij zult een tabel moeten opstellen waarin je het bedrijf koppelt aan de locatie van de pdf. Dit is in principe eenmalig, tenzij er wijzigingen plaatsvinden. Let op: Ik het handigste is om deze opzoektabel ook echt een tabel te laten zijn, zou blijft de vert.zoeken formule dynamisch.

Als jij daarnaast van jouw invulblad een tabel maakt, dan zal bij elke nieuwe invoer automatisch de hyperlink formule worden toegepast in de extra kolom.

Stomme vraag misschien, maar hoe doe ik dat? Zou je dat misschien in mijn bestandje kunnen laten zien?
 
In de bijlage heb ik van beide een tabel gemaakt. Als je nu een nieuwe leverancier toevoegt hoef je het bereik in de formules niet aan te passen.

Daarnaast als je een regel toevoegt in jouw blad, zal automatisch de formules worden doorgetrokken (de hyperlink formule).
Bekijk bijlage 321943

Bedankt voor je bestand!
Alleen als ik nu bij B5 bijv Iglo doe, dan krijg ik inderdaad automatisch een hyperlink ernaast.
Alleen bij alle regels daaronder werkt dat niet.

Doe ik nu iets fout?

En hoe wijzig ik de hyperlinks? Want als ik de Hyperlink van Iglo wijzig bij B2, dan word die niet automatisch gewijzigd in de andere kolom.
 
De hyperlinks uit kolom B zou ik verwijderen, de link staat in kolom C. En als je een link wilt wijzigen doe je dat in de opzoektabel op "Blad1".
 
Als de customer die je op blad Sheet1 invult niet voorkomt op Blad1, dan is het logisch dat de hyperlink niet werkt. Nieuwe customers eerst toevoegen op Blad1. pdf lokaties ook eerst aanpassen op Blad1
 
Als de customer die je op blad Sheet1 invult niet voorkomt op Blad1, dan is het logisch dat de hyperlink niet werkt. Nieuwe customers eerst toevoegen op Blad1. pdf lokaties ook eerst aanpassen op Blad1

Bekijk bijlage open orders 3 april 2018 voorbeel (KL) (2) (1).xlsx

Hierboven heb ik een bestandje toegevoegd. Ik heb de PDF aangepast naar de juiste locaties en dat werkt goed.
Alleen blijft het probleem dat als ik bijvoorbeeld in B4 : Iglo typ. Ik dan geen reactie krijg.

Zouden jullie eens kunnen kijken? Of doe ik iets gigantisch fout?
 
Code:
=ALS([@Customer]<>"";HYPERLINK(VERT.ZOEKEN(B2;Tabel1[#Alles];2;0);Sheet1!B2);"")
 
In C2 en dan doortrekken voor heel kolom C natuurlijk.
Dat is toch wat je weg wilt krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan