Google Contacts en mijn oude telefoon

Status
Niet open voor verdere reacties.

lw87

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Berichten
361
Twee maanden geleden kocht ik een Samsung J5 en nam mijn man mijn oude mobiel, een Acer Liquid Zest, over.
Gisteren ontdekte ik dat Google Contacts mailadressen van de Acer telefoon heeft opgehaald. In het weekend waren die adressen er nog niet!
Helemaal vreemd is dat die adressen niet in zijn hotmail en Gmail account staan. De adressen hebben een label Teruggezet vanaf Acer - T06 (98). Dat label heb ik niet zelf aangemaakt. Voor een groot deel zijn het adressen die we kwijt waren na samenvoegen van adressen uit zijn oude Nokia telefoon met zijn Outlook adresboek. Dus heel erg is het niet dat die adressen nu in mijn Google Contacts staan.
Maar toch....
Hoe schakel ik de verbinding tussen mijn Google Contacts en de Acer telefoon uit?
 
Laatst bewerkt:
Is het soms dit. Alleen die contacten weergeven, alles selecteren en verwijderen? Probeer het eerst met een stuk of drie. Kijk dan of het lukt en of dat gaat.
 
Bedankt voor je reactie, maar het verwijderen van de mailadressen is het probleem niet.
Er zijn adressen van mijn oude Acer smartphone in mijn Google Contacts terecht gekomen en dat is niet de bedoeling.
Hoe verbreek ik de connectie tussen die smartphone en mijn Google Contacts?.
 
Volgens mij, maar ik ben geen echte GSM kenner, hoef je die verbinding niet uit te schakelen.
Ik kocht ook een J5 en kreeg alle adressen.
Wat is er volgens mij gebeurd: Op je oude gsm stond waarschijnlijk ingesteld dat je een back-up wilde hebben. Dat is waarschijnlijk via je gmail account in de cloud bijgehouden.
Vervolgens heb je je simkaart in de J5 gestopt en die heeft automatisch de back-up teruggezet. Althans zo vermoed ik dat het bij mij is gebeurd.
Als je extra apps op je gsm had staan en deze nu ook op je J5 staan zonder dat je ze zelf extra opnieuw hebt moeten installeren is dat een aanwijzing dat het zo gelopen is. Anders weet ik het niet.
Dat je oude adressen hebt teruggekregen is ook niet vreemd, want het is via een back-up gelopen, dus niet via synchronisatie. Bij synchronisatie zouden je oude adressen wél verwijderd zijn, Bij back-uppen wordt alles maar opgestapeld en krijg je die warboel terug als je niet oppast.
Dat je nu pas die adressen ziet kan ik niet verklaren. Mss heeft het even geduurd voor je account herkende dat je een back-up nodig had. Je weet immers niet welke filosofie er gehanteerd wordt bij dit proces.
Of je die back-up in de cloud kunt benaderen en eventueel opschonen weet ik niet.
Wat betreft die instelling: ik heb nog een J5 van voor 2016 en die wordt niet meer geupdate dus het te volgen pad voor die instelling kan ik niet geven. Bij mij staat hij echter default op: "Back-up maken" "Aan" en "Automatisch herstellen" "Aan".

Aanvulling: Ik heb even gekeken en als je auto back-up uitschakelt wis je alle gegevens. Je kunt dan je J5 opruimen. Hoe lang hij uit moet blijven weet ik niet maar door het back-uppen daarna weer aan te zetten start het back-uppen van je J5 weer van voor af aan. Dan ben je dus al die oude meuk kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Veng
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Dat die adressen uit een backup komen is een interessante optie, al is het wel vreemd dat ze pas na 2 maanden zichtbaar zijn.
Toen ik de Acer nog zelf gebruikte voor o.a. mijn Gmail account zal 'ergens' in Gmail zijn ingesteld dat adressen van de Acer geback-upt moeten worden. Dat moet ik dan 'ergens' weer uitschakelen. Backup en synchronisatie tussen mijn Gmail account en de J5 verloopt goed.

Waar kan ik in Gmail vinden waar backups van gemaakt moeten worden en waarmee gesynchroniseerd moet worden?
Of zou het andersom zijn: de Acer is nog ingesteld om adressen naar mijn Gmail Contacts te sturen?
 
Laatst bewerkt:
"Waar kan ik in Gmail vinden waar backups van gemaakt moeten worden en waarmee gesynchroniseerd moet worden? "
Dat antwoord moet ik schuldig blijven. Ik denk dat bij het proces dat ik beschreef je zelf weinig kunt instellen.
Het woord synchronisatie lijkt me hier niet op zijn plaats. Ik vermoed dat je bedoelt welke GSM geback-upped moet worden?
De GSM met het geopende account zal geback-uped worden vermoed ik (gekoppeld aan je sim kaart) Je zult dus best meerdere GSM's via gmail kunnen back-uppen.
Back-uppen is een éénrichting proces, synchronisatie is een tweerichting proces en stel je ergens anders in. Dit heeft ook een duidelijk andere functie.
 
@manamana: Zou logisch zijn. afhankelijk van de instellingen van lw87.
Dit: "Teruggezet vanaf Acer - T06 (98)." heeft mij doen denken dat het om een back-up/restore proces ging en niet een synchronisatie proces.

@lw87: Voor een goed begrip is het belangrijk onderscheid te maken tussen back-uppen/restoren en synchroniseren.
"Backup en synchronisatie tussen mijn Gmail account en de J5 verloopt goed." Blijkbaar doe je dus beide?
Hoe weet je dat je back-up proces goed loopt? Dat merk je toch immers pas als je e.e.a. wilt terugzetten. Of heb je dat ook gedaan?
 
Laatst bewerkt:
@veng daar heb je helemaal gelijk in en ben het daarmee eens.
 
Beste Manamana en Veng

Of het om het back-up/restore proces of om synchronisatie gaat weet ik niet. Ik bedoel dat ik in Google Contacts op mijn J5 en op de PC dezelfde adressen heb staan en dat daar dus ineens een groep adressen staat met het label Teruggezet vanaf Acer - T06 (98).
Er hoort geen verbinding meer te zijn tussen mijn Google Contacts en die Acer. Maar nu, 2 maanden na in gebruik name van de J5, blijkt die er toch te zijn.
Wanneer je je Google-account toevoegt aan je Android-telefoon of -tablet, worden je contacten automatisch gesynchroniseerd. De eerste 2 maanden had ik die groep adressen niet. En die adressen zijn niet van mij, maar stonden op de oude Nokia van mijn man (geen smartphone) en die waren we kwijt sinds het samenvoegen van zijn Nokia adressen (alleen naam en telefoonnummer) met zijn contacten in Hotmail.

Ik heb alle adressen met dat label nu verwijderd en hoop dat ze weg blijven!
 
Dan denk ik dat je idd met beide processen te maken hebt:
1) Synchronisatie van alle apparaten met jouw Google account
2) Restore van wat er op je Acer stond. Beide zaken hebben in feite technisch niets met elkaar te maken
Dat je die adressen hebt gekregen komt omdat die in de cloud gezet zijn voordat je de simkaart uit de Acer verwijderde. Daarna zijn die adressen gerestored naar je J5
Ik denk dat er geen contact meer is met je Acer. Dat is verbroken op het moment dat je je simkaart hebt overgezet.

Wat er op je Acer allemaal gebeurd is ivm de Nokia zou ik niet kunnen bedenken (tenzij je simkaart ook nog in een ander toestel heeft gezeten). Voor mijn gevoel gaan adresboeken en contacten en hun onderlinge relatie soms wat vreemd om met data. Ik doorgrond het nu op mijn J5 zelfs nog niet helemaal.
Belangrijkste is dat ik denk dat jouw probleem opgelost behoort te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Veng
Reuze bedankt voor je antwoorden. Die lijst met adressen met label Teruggezet vanaf Acer - T06 (98) heb ik verwijderd in mijn Google contacten. Komt die groep niet weer terug, dan is het probleem echt opgelost.
Voor nu sluit ik dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan